Hoger scoren in Google met contentmarketing en SEO. Hoe doe je dat?

Als je tot de conclusie komt dat een website alleen maar zin heeft als die ook bezoekers trekt, ben je op het punt waar deze blog over gaat: contentmarketing. Feitelijk is je website je belangrijkste marketeer binnen je bedrijf. Zeker voor de organische vindbaarheid en dus voor SEO.

Contentmarketing is eigenlijk alles wat je kunt doen om mensen naar je site te lokken: blogs, video's, artikelen, whitepapers, e-books, foto's, illustraties en verzin het maar. Zolang het maar online is. Uiteraard kun je ook je offline artikelen, vakboeken en lezingen online zetten en als contentmarketing inzetten. Maar hoe werkt dat nou met die vindbaarheid?

google vindbaarheid

Om mensen naar je website te leiden, ben je afhankelijk van zoekmachines. De bekendste zoekmachine is Google, die in Nederland in 96 procent van de gevallen wordt gebruikt. Of beter nog: je bent afhankelijk van het systeem dat de Google zoekmachine gebruikt: de crawlers. Of nog beter: van de algoritmes die de crawlers sturen. Zoekmachines leggen standaarden aan, aan de hand van model-sites. Vervolgens vergelijken ze jouw website met die standaard website. Dat gaat puur over content. Het resultaat is je organische vindbaarheid.     

seo en organische vindbaarheid

Bij SEO gaat het om de organische vindbaarheid, dat wil zeggen dat je gevonden wordt zonder dat je er voor moet betalen (adverteren). Dat werkt op zoekwoorden (tagwords), meta-data, headers, URL's, Alt-teksten, linkbuilding, met tekst/html-verhouding, loading speed, aanmelden bij zoekmachines, responsive design en nog wat van die slimmigheidjes. Maar één ding is duidelijk: zonder bezoekers heeft je website niet heel veel zin. Met Google Analytics (gratis) kun je makkelijk zelf je bezoekersaantallen in de gaten houden en zien waar bezoekers op zoeken en daar je website op aanpassen.  

SEO in de praktijk

Hoe werkt het nou? Stel je verkoopt gnuffels. Dan kun je natuurlijk vertellen dat je gnuffels verkoopt en dat klanten nu 

twee gnuffels voor de prijs van één kunnen kopen. Maar je kunt ook eens gaan achterhalen waar mensen die een gnuffel hebben of willen hebben, op zoeken. Bijvoorbeeld op Google keyplanner. Ga vervolgens vertellen over gnuffels en zorg ervoor dat die zoekwoorden in de koppen, intro, tussenkopjes en de tekst zelf voorkomen. Hou het wel leesbaar. Vertel waar gnuffels voorkomen, dat ze bedreigd worden, wat ze eten, hoe ze leven, hoeveel mensen gnuffels sparen, waar het woord gnuffel vandaan komt en ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken, zolang het maar met gnuffels te maken heeft. Je claimt als bureau of bedrijf als het ware de wereld van de gnuffel

seo en adwords

Als je het zo aanpakt en er af en toe een Adwords campagne SEA) tegenaan gooit, komt iedereen die iets over de gnuffel wil weten min of meer automatisch op jouw site en/of Facebook-pagina terecht. Waar denk je dan dat diegene uiteindelijk zijn gnuffel gaat kopen? Dat wordt gnuffe... ehhh gniffelen!

 

Bob Duynstee


Wil je verder praten over online content?

 

Print Friendly and PDF

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht. 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0