Hoe schrijf je een wervende tekst? 11 tips 

Wervend schrijven is een verleidingskunst. Met liefde voor je product/dienst, maar vooral met liefde voor je klant. Wervend schrijven heeft dan ook eerder met een mindset te maken dan met schrijven zelf. Hoe zit dat?

Wervende tekst schrijven. Alle tips
Hoe schrijf je een wervende tekst; onze tips

Wervend schrijven begint met de juiste mindset: verplaats je in de pumps, brogues, sneakers of bergschoenen van je klant. Zelf ben je natuurlijk vol van je product of expertise. En dat is prima. Je weet er ook alles van. Ook dat is prima. Zelfs tot in het kleinste detail. Prachtig. Maar je klant is alleen maar geïnteresseerd in één vraag: what's in it for me? Concentreer je dus op de benefits van je expertise en op de product features die voor de klant relevant zijn: prijs, kwaliteit, service, garantie, you name it. Maak daar een Top 3 van en vraag je af welke needs die bij je klant inlossen. Welk probleem los jij voor je klant eigenlijk op? Wat vindt je klant daarbij belangrijk? Wat zijn zijn alternatieven?  

 

  

1. beeld trekt de aandacht

Een bekend schema dat prima werkt is schrijven volgens de AIDA-formule. Eerst trek je de aandacht (Attention) met een korte zin, een vraag of een citaat waarin je aansluit op de needs van de klant. Bedenk wel dat de aandacht altijd in de eerste plaats door beeld (visual) getrokken wordt. Dat kan uiteraard ook een portretfoto zijn van iemand waarmee je klant zich makkelijk identificeert. Vervolgens trek je de klant in het verhaal (Interest) en maak je dat hij naar het product of de dienst c.q. expertise gaat verlangen (Desire). Dat is de verleidingskunst. Val je geliefde niet lastig met geneuzel of opschepperij. Maar laat hem/haar er ook niet stilletjes tussenuit knijpen, dus eindig met een concrete actie (Action). Niet dat je dat schema altijd slaafs moet volgen, maar het geeft wel houvast. Wij volgen het schema bijvoorbeeld bij onze professionele profielen.

2. Testimonial

Show, don't tell. Een beeld of visual trekt de aandacht. Een copywriter snapt wanneer hij/zij beter iets kan verbeelden dan verwoorden. Gebruiksgemak (product) en service (dienst) kun je beter onderstrepen door een tevreden klant aan het woord laten in een testimonial of (online) een demonstratievideo te laten zien. Wij maken gebruik van testimonials, referenties of recommendations voor onze profielen. Bijvoorbeeld: Rob Schallenberg of Marcel Sennema

3. Vraag het de klant

Maak duidelijk voor welk probleem of behoefte je product, dienst of expertise een oplossing biedt. En beschrijf het positieve toekomstperspectief voor je klant: wat schiet die er mee op? Daar moet je op inzoomen. Op die manier beken je ook je liefde aan de klant. Betrek er anders eens een paar vrienden of professionele buitenstaanders bij. Of beter nog: je klanten of opdrachtgevers zelf. Kun je meteen een paar klantcases maken en vragen om een referentie of testimonial.  

4. marktperspectief

Wat zijn de alternatieven voor de klant? Bedenk dat er altijd meer kapers op de kust zijn. Klanten kijken naar de hele markt, niet alleen naar jouw product, dienst of expertise. En de markt is slechts één muisklik verwijderd. Positioneer je product, dienst of expertise dus ook met in het achterhoofd dat bredere marktperspectief. Meestal wordt een vergelijking met een andere aanbieder niet chic gevonden, maar het gebeurt natuurlijk wel. En als je keihard bewijs hebt dat je product beter, goedkoper of handiger is, kun je het altijd proberen. Maar kijk uit voor het wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend-effect. 

5. klantperspectief

Vermijd superlatieven, tenzij je product of dienst op jongeren is gericht. Naarmate je klanten beter geïnformeerd zijn, zullen ze zich eerder door argumenten laten overtuigen dan door mooie praatjes. Heb je harde feiten? Laat ze zien. Keurmerk? Laat dat zien. Bijvoorbeeld: 'Dit product is als beste getest door de consumentenbond’, of geef een verwijzing naar een website met reviews over je product. Want klanten laten zich vooral door klanten overtuigen en verleiden.

5. productspecificaties

Vermijd nutteloze toevoegingen als 'Dit product werkt op 220 volt' of 'Dit product is voor verschillende functies inzetbaar.' Productspecificaties kun je uiteraard wel in bulletpoints opsommen, mits ze relevant zijn en de klant helpen in diens aankoopbeslissing. Zo zijn ze in één oogopslag duidelijk. Concentreer je in je communicatie op het 'What's in it for me verhaal'.

6. Nieuwe klant versus bekende klant

Er is een verschil tussen B2B-klanten en B2C-klanten. De eerste categorie is doorgaans beter geïnformeerd. Maar ook de consument oriënteert zich tegen tegenwoordig via klant-reviews op internet. Daarnaast heb je te maken met klanten die je product al kennen en klanten die je product nog niet kennen. Dat maakt uiteraard een enorm verschil in de wijze van benaderen. 

7. gebruik spreektaal

Maak zoveel mogelijk korte zinnen, maar wissel af met een wat langere zin: kort, kort, lang. Gebruik spreektaal en vermijd moeilijke of sleetse woorden als 'uniek', 'passie', 'efficiënt' en 'effectief', want daarmee laat je alleen maar zien dat je niet onderscheidend bent. 

8. herkenbaarheid

Zorg dat je klanten zich herkennen in je verhaal. Waarschijnlijk snap je de cultuur van je klanten wel, maar laat dat ook terug komen in je copy en laat het vooral zien. Soms moet je daarom jargon juist wél gebruiken. Afhankelijk van de aard van het product of de dienst kun je voor een meer zakelijke of juist een meer persoonlijke benadering kiezen. Iedereen die zijn of haar eigen klanten kent, voelt dat wel aan. Maar probeer ook in een zakelijke tekst een klik te krijgen met je klant. Laat altijd een vonk overspringen. Alleen in de B2B-sfeer, als je met professionele inkopers te maken hebt, beperk je je vooral tot de harde en zakelijke informatie. Maar daar worden dat soort inkopers dan ook enorm opgewonden van. En zelfs professionele inkopers zijn gevoelig voor een meer persoonlijke touch, want ook bij professionele inkopers spelen emotionele overwegingen een rol. De kunst is om de juiste knop te vinden. Dus het advies om je in je klant te verdiepen, geldt niet alleen in de B2C, maar ook in de B2B markt. 

9. hou het kort

Hou het kort & simpel. Geen woord teveel! Heb je meer te vertellen, verwijs dan door naar je website of via je website naar een onderliggende pagina. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar:

10. werk in blokken

Werk in blokken. Opmaak van je copy is enorm sturend voor de vraag of en hoe je boodschap overkomt. En het is wel zo overzichtelijk. Je klant kan scannend lezen. Dat vindt iedereen prettig.

11. call to action

Laat je klant er niet stilletjes tussen uit knijpen. Vergeet de call-to-action niet! Je wilt dat de klant iets gaat doen: informatie opvragen of downloaden, naar je website gaan, ergens voor intekenen of geld doneren, een proefmonster aanvragen of naar een bijeenkomst komen. Noem maar op. Met een sterke en aansprekende call-to-action verhoog je de conversie. En daar is het per slot van rekening allemaal om te doen.

Ga naar homepage

Print Friendly and PDF

Wilt u verder praten over wervende teksten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.



Reactie schrijven

Commentaren: 0