
‘Mensen zijn de motor van dit bedrijf’, trapte de HR-manager het beraad af.
‘Mensen?', siste de productmanager met een flauw lachje om de mond. ‘Het gaat toch zeker om onze producten?’
‘Oh ja?’, merkte de salesmanager vilein op, ‘en wie verkoopt al die producten van jou?’
‘Dat is helemaal niet de vraag’, riep nu de accountmanager met overslaande stem, ‘de vraag is: aan wie verkoop je die producten.’
‘Nonsens’, zei de communicatiemanager, ‘het gaat helemaal niet om de klanten, maar om de beeldvorming bij klanten.’
‘Zoals ik al zei’, herhaalde de HR-manager, ‘wij mensen zijn de motor van dit bedrijf.’
Met de hem kenmerkende dictie, mengde zich nu de bedrijfsjurist in de discussie: ‘Het zijn niet de mensen, maar de contracten met die mensen, met onze financiers en met onze toeleveranciers. Als organisatie zijn we uiteindelijk niets meer of minder dan een bundel afspraken.’
Moedeloos bezag de CEO de Poolse landdag die nu ontstond en verzuchtte nauwelijks hoorbaar: ‘Zonder een gezamenlijk streven naar een gemeenschappelijk doel kom je hier dus nooit uit.’
Bob Duynstee is communicatieadviseur met een journalistieke achtergrond. Sinds 2007 focust hij zich op de rol van het verhaal van, voor en in organisaties.
meer weten?
meer weten?
Lees ook: Coaching Effectief Communiceren in een Zakelijke Context
Lees ook: Waarom huur je een speechwriter in?
Lees ook: Verbeter je leiderschapsspeech of presentatie met tips uit de wereld van storytelling
Lees ook: Corporate storytelling; verhalen van, voor en uit de organisatie
Lees ook: Hoe maak je een corporate story
Lees ook: Verhalend evalueren; hoe doe je dat?
Lees ook: Elf storytelling-technieken om je communicatie te verbeteren
Lees ook: 15 tips uit de wereld van storytelling om je presentatie te verbeteren
Lees ook: Verbeter je leiderschapsspeech of presentatie met tips uit de wereld van storytelling
Lees ook: De wetenschappelijke kant van storytelling
Lees ook: Wat had Camiel Eurlings moeten doen? 5 lessen in beeldvorming (Frankwatching)
Lees ook: Hoe je met storytelling je imago verandert
Lees ook: Product story maken; storytelling
Lees ook: Storytelling; sturen op beeldvorming is sturen op verhalen
Lees ook: Corporate storytelling; Ofwel: wat is een goed verhaal waard?
Lees ook: Corporate story; de stille kracht
Lees ook: Zeven tips voor leiders uit de wereld die storytelling heet
Lees ook: Framing is storytelling in een luciferdoosje
Lees ook: Storytelling en cultuurverandering; een voorbeeld uit de praktijk
Reactie schrijven