Waarom professionals gek zijn als ze geen e-book maken

Een e-book is een krachtig instrument om bij potentiële klanten en opdrachtgevers onder de aandacht te komen. Kijk maar naar de Hoe-Wat-Waarom-vragen op Google. Kijk maar naar de alsmaar uitdijende trainings- en cursusindustrie. Kijk maar naar het how-to-boekenaanbod bij Bol.com. Als jij met je e-book antwoord geeft op vragen die bij je klanten leven, sta je vooraan als ze iemand zoeken in jouw vakgebied.

We kunnen er heel veel woorden aan vuil maken. Maar kort gezegd zit het zo: als je als zelfstandig professional over bepaalde expertise beschikt die voor anderen waardevol en relevant is, moet je die kennis wereldkundig maken via blogs, whitepapers en ... e-books. Dat laatste was voor het internettijdperk ingewikkeld en duur. Dat is verleden tijd.

 

Los daarvan is een e-book ook een geweldige kans. Je potentiële klanten gaan je zien als een autoriteit in je kennisveld. Daarmee wek je vertrouwen. En wie vertrouwen krijgt, worden opdrachten vergund. Dat is wat ze noemen de know-like-trust factor. 

marketingtool

Oneerbiedig gezegd is een e-book dus een marketingtool. Maar dan op een inhoudelijke manier. Toch bungelt bij de meeste professionals het schrijven van een ebook onderaan hun prioriteitenlijstje. Te druk, geen tijd, hoe moet dat? Onzin. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Qua lengte valt het mee. En de kennis en expertise heb je toch al paraat en als het goed is, staat alles inmiddels wel zo’n beetje op papier, verspreid op je computer in Word, Excel of PowerPoint, op je website, in je blogs of in whitepapers. Als je dat aanvult met een stuk of zeven voorbeelden uit de praktijk, ben je er al, want de structuur spreekt voor zich. Dus alle ballen verzamelen is het devies. Want wat voor jou oud nieuws is, is voor anderen vaak een eyeopener.


expertise weggeven

De eerste vraag is natuurlijk altijd: waarom zou ik al mijn kennis en expertise, waar ik jaren voor gestudeerd heb en die ik vervolgens met vallen en opstaan in de praktijk heb opgedaan zomaar weggeven? Antwoord: die geef je helemaal niet zomaar weg. Je laat slechts zien dat je over die expertise beschikt. Net als elke goeroe op zijn of haar vakgebied. Komen we weer bij de know-like-trustfactor. En trouwens: geef je nu niet ook al zomaar veel kennis en expertise weg? Op congressen, tijdens presentaties, in trainingen, bij pitches en in offertes? Met een e-book(je) investeer je eenmalig tijd en geld en vervolgens kun je het verkopen op je eigen website of aanbieden via thematische websites. Je kunt er naar verwijzen in leads en op social media. 

betrouwbare expert

Komen we bij de tweede veel gestelde vraag: een expert-reputatie, thought leadership, een aanleiding om op een inhoudelijke manier je klanten aan te schrijven, een mooie binnenkomer bij offertes, uitnodigingen om te spreken. Men ziet je als een betrouwbare expert, geloofwaardige autoriteit en opinieleider in je kennisveld. Als je eenmaal die breinpositie hebt ingenomen, dan sta je vooraan in de rij als iemand een opdracht heeft te vergeven of om een aanbeveling wordt gevraagd. Dáár zit je return on investment. Zelfpromotie, maar dan op een inhoudelijke manier. En ondertussen kun je uiteraard via je website je expertise te gelde maken. Dat doe je door webinars, whitepapers, e-trainingen, workshops en masterclasses. En je e-books natuurlijk. 

waar begin je?

Begin gewoon! Je kunt eenvoudig beginnen. Je hebt er maar een paar dingen voor nodig:  

  • Relevante kennis en expertise, die voor anderen de moeite waard is;
  • Relevante voorbeelden uit de praktijk;
  • Een basisstructuur voor de opzet;
  • Schrijftalent (of iemand kennen die dat heeft);
  • Tijd (of iemand kennen die dat heeft);
  • Puf (of iemand kennen die dat heeft);
  • Een beetje benul van vormgeving (of iemand kennen die dat heeft).

wat kost het

Wat kost een e-book van zeg 17 pagina's A-4 (dat levert een e-book op van zijn 35 pagina's) als je alles zou uitbesteden? Zeg dat je een basisstructuur zou aanleggen van 7 hoofdstukjes; intro van 1 A-4 en een conclusie van 1 A-4. Dan heb je per hoofdstuk 3 A-4 over. Verdeel de parate informatie over die hoofdstukken, en deel elk hoofdstuk opnieuw in, in een introductie, een beschouwing, praktijkvoorbeelden en een conclusie. Stel dat je daar vervolgens een schrijver bij wilt betrekken, dan moet je rekenen op twee à drie interviews en de uitwerking daarvan in de vijf hoofdstukken. Reken op totaal 1 week. Daar komt dan nog 1 à 2 dagen opmaak + beeld bij. Strak opmaken met een ruime interlinie in responsive design. En klaar is Kees.

Charlotte Polak | DuynsteePolak communicatie
Charlotte Polak


 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0