Waarom professionals gek zijn als ze geen eBook maken

ebook maken DuynsteePolak e-book maken

We kunnen er heel veel woorden aan vuil maken. Maar kort gezegd zit het zo: als je als zelfstandig professional over bepaalde kennis of expertise beschikt die voor anderen waardevol en relevant is, moet je die kennis en expertise wereldkundig maken. Dat was voor het internettijdperk een kostbare en daardoor vaak onbegonnen exercitie. Maar nu verwachten relaties en publiekgroepen gewoon dat je als expert laat zien wat voor expertise je in huis hebt.


 

Los daarvan is het ook een geweldige kans. Men gaat je zien als een geloofwaardige autoriteit en opinieleider in je kennisveld. En daarmee wek je vertrouwen. En wie vertrouwen krijgt, worden opdrachten vergund. Dat is wat ze noemen de know-like-trust factor. Zo simpel werkt het eigenlijk.

 


Oneerbiedig gezegd is een ebook dus gewoon een ordinaire marketingtool. Maar dan op een inhoudelijke manier. Daarom zou een ebook je eerste prioriteit moeten zijn. Maar bij de meeste professionals bungelt het schrijven van een ebook onderaan hun prioriteitenlijstje. Te druk, geen tijd, hoe moet dat? Onzin. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Die kennis en expertise heb je toch al paraat en als het goed is, staat alles inmiddels wel zo’n beetje op papier, verspreid op je computer in Word, Excel of PowerPoint. Alle ballen verzamelen is het devies. Want wat voor jou oud nieuws is, is voor anderen vaak een eyeopener.

 


En als je nu denkt: waar moet ik beginnen, bedenk dan dat het heus niet meteen 80 pagina’s hoeft te zijn. We schrijven regelmatig ebooks: geen toeters en bellen, maar een eenvoudig, goed opgemaakt en strak geschreven pdf-bestand van 15-30 A4-tjes, makkelijk leesbaar op computer of iPad. Ebooks zijn altijd de moeite waard, omdat er waardevolle en relevante informatie in staat. In feite spreken we dus over een mini-ebook. Dat klinkt toch al een stuk behapbaarder. 

De eerste vraag is natuurlijk altijd: waarom zou ik al mijn kennis en expertise, waar ik jaren voor gestudeerd heb en die ik vervolgens met vallen en opstaan in de praktijk heb opgedaan zomaar weggeven? Antwoord: Die geef je helemaal niet zomaar weg. Je laat slechts zien dat je die expertise hebt. Net als elke goeroe op zijn of haar vakgebied. Komen we weer bij de know-like-trustfactor. En trouwens: geef je nu niet ook al zomaar veel kennis en expertise weg? Op congressen, tijdens presentaties, in trainingen, bij pitches en in offertes? Met een ebook(je) investeer je eenmalig tijd en geld en vervolgens kun je er steeds naar verwijzen, het verkopen op je website en verspreiden via social media. 

 


Komen we bij de tweede veelgestelde vraag:  wat is de return on investment? Antwoord: De ROI van een ebook is -als je het goed doet- dat je er een passief inkomen mee kunt genereren. Tot in lengte der dagen. Maar vooral levert het je iets anders op, dat onbetaalbaar is: een expert-reputatie, een aanleiding om op een inhoudelijke manier je klanten aan te schrijven, een mooie binnenkomer bij offertes. Men ziet je als een betrouwbare expert, geloofwaardige autoriteit en opinieleider in je kennisveld. Als je eenmaal die breinpositie hebt ingenomen, dan sta je vooraan in de rij als iemand een opdracht heeft te vergeven of om een aanbeveling wordt gevraagd. Dáár zit je return on investment. Zelfpromotie zonder reclame. 

 


Begin gewoon! Je kunt eenvoudig beginnen. Je hebt er maar een paar dingen voor nodig:  

  • Relevante kennis en expertise, die voor anderen de moeite waard is;
  • Een Pdf-programma (gratis bij Google Docs en Open Office); 
  • Schrijftalent (of iemand kennen die dat heeft);
  • Tijd (of iemand kennen die dat heeft);
  • Puf (of iemand kennen die dat heeft).


Een ebook is een krachtig instrument om de groeiende informatiehonger te stillen. Kijk maar naar de Hoe-Wat-Waarom-vragen op Google. Kijk maar naar de alsmaar uitdijende trainings- en cursusindustrie. Kijk maar naar het how-to-boekenaanbod bij Bol.com. Als jij met je ebook antwoord geeft op de vragen die bij je klanten leven, ben je natuurlijk de held van de dag! 

Charlotte Polak | DuynsteePolak communicatie
Charlotte Polak