Corporate storytelling volgens Peter van der Wijk

Het boekje Corporate storytelling van Peter van der Wijk dateert al weer uit 2007. Tachtig pagina’s die je achter elkaar uitleest. Van der Wijk kan schrijven. Gelukkig eindelijk eens een storyteller die dat kan. Aan de hand van een kudde praktijkvoorbeelden laat Van der Wijk de waarde van storytelling zien. Misschien is het enige nadeel dat de voorbeelden allemaal uit de wereld van grote internationale ondernemingen komen zoals Nike, LEGO, Coca Cola en IKEA. Nergens een mkb-bedrijf of een overheidsinstantie terwijl het daar minstens zo vruchtbaar kan zijn. Maar dat komt wellicht omdat hij een reclameachtergrond heeft.


Corporate storytelling volgens Peter van der Wijk

Het nadeel van alleen voorbeelden uit de wereld van Peter Stuyvesant is dat Van der Wijk zelf niet bij deze stories betrokken is geweest. Op zichzelf geen bezwaar, maar het was wel aardig geweest wanneer hij ook wat voorbeelden dichter bij huis had gegeven. Voorbeelden waar hijzelf bij betrokken is geweest. Bijvoorbeeld om te vertellen hoe de acceptatiegraad van corporate stories was. Daarnaast krijg ik altijd het gevoel dat auteurs met wereldwijde voorbeelden selectief hebben gewinkeld: ze zoeken de voorbeelden die in hun kraam te pas komen en laten de zwarte zwanen schieten. Wel vraagt Van der Wijk zich af waarom Shell zonder verhaal toch zo succesvol kan zijn. Tja, misschien zijn er wel veel meer voorbeleden te bedenken. Maar afgezien daarvan laat Van der Wijk heel goed zien hoe storytelling in een bedrijfsomgeving een effectief managementinstrument is.

 

 

Hoewel hij terecht veel nadruk legt op het kernverhaal, het verhaal dat de organisatie als het ware constitueert, komen bij hem gelukkig ook andere vormen van storytelling aan de orde. Bijvoorbeeld de oerknalverhalen, de verhalen van de oprichting en de oprichter. Zoals het verhaal van Ingvar Kamprad, de grondlegger van IKEA die in elk hotel waar hij kwam de lege cocaflesjes uit de minibar van zijn hotelkamer verving door flesjes uit de supermarkt. Hoe kun je beter uitleggen dat je medewerkers op de kosten moeten letten?  Of de mijlpaalverhalen, de boeken die gemaakt worden bij gelegenheid van een jubileum. Want dat hoort, zo weet Van der Wijk, ook bij het vak. Hij laat duidelijk zien hoe het van een identiteitsverhaal (kernverhaal) gaat naar kernwaarden, naar merkwaarden en productwaarden en welke rol verhalen op al die niveaus kunnen spelen. Wie snel een beeld wil krijgen wat storytelling kan betekenen koopt corporate storytelling van Peter van der Wijk bij managementboek.nl  

 

Bob Duynstee

 

 

Lees ook: 

Storytelling in 12 stappen, Mieke Bouma

Handboek Storytelling (Tesselaar en Scheringa)

No Story, No Glory; storytelling volgens Theo Hendriks

Reageer


Volg ons



Deel