Spreken in het openbaar over je kennis en expertise; onze drie tips

Over je kennis en expertise kun je natuurlijk ook vertellen. Dat varieert van een praatje van vijf minuten tot een lezing van een uur en alles daar tussenin. Dat kun je vervolgens als vlog of webcast inzetten. Maar hoe zorg je ervoor dat je gehoor aan je lippen hangt? En hoe kom je aan het woord?

Wie gevraagd wordt om te spreken over zijn of haar vakgebied hoeft maar met één valkuil rekening te houden. Maar dat is dan meteen ook de grootste: je weet teveel waardoor je hoofdlijnen niet meer van bijzaken kunt onderscheiden. Dat is misschien niet zo lastig als je voor een groep van gelijkgestemden spreekt. Hoewel... hoeveel uiltjes worden er op congressen geknapt? Maar zeker voor een niet-ingevoerd publiek ga je dan al gauw onderuit. Hoe ga je je publiek boeien? 

sprekend voorbeeld

Tip één is: begin met een voorbeeld. Een illustratief voorbeeld, liefst uit het dagelijks leven gegrepen. 'Ik las vanmorgen in de krant dat ...', 'U heeft vast wel gehoord van ...', 'Laatst hoorde ik iemand zeggen dat...', 'U kent vast het gevoel van ... als je ...' Daarmee lijn je je gehoor op. Nu zit iedereen te wachten op wat er komen gaat.   

spreken en metaforen

Tip twee is de metafoor. De beroemdste metafoor is natuurlijk 'De grot' van Plato, waarmee hij zijn filosofie aanschouwelijk maakt. Praten in metaforen maakt abstracte zaken aanschouwelijk, althans begrijpelijk. De metafoor zit dicht tegen het voorbeeld aan. 'Metaforen ontregelen op systematische wijze ons logische begrip van dingen - ze mengen abstracte en concrete zaken, fysieke en psychologische aspecten, overeenkomsten en verschillen - en voegen alles weer samen tot ongebruikelijke combinaties', schrijft auteur James Geary. In zijn boek 'Beelden van organisaties' geeft de Canadese auteur Gareth Morgan acht dominante metaforen van organisaties: de organisatie als machine, de organisatie als organisme, de organisatie als hersenen, de organisatie als cultuur, de organisatie als politiek systeem, de organisatie als geestelijke gevangenis, de organisatie als flux en transformatie en de organisatie als instrument van overheersing. Aan de hand van zo'n beeld kun je dan verder de diepte in gaan.  

spreken en een persoonlijk verhaal

Tip drie: persoonlijk verhaal. Als je wilt motiveren, overtuigen of herinnerd wilt worden, begin dan met een verhaal over een menselijke worsteling en uiteindelijke triomf. Denk aan uitvindersverhalen. Daarmee verover je de harten van mensen, omdat je eerst hun hersens hebt gekieteld. Maar ook een verhaal over je vader of moeder, over een van je kinderen of een vriend, vriendin of collega doen het altijd goed.

hoe kom je als spreker op de bok?

Er is altijd behoefte aan goede sprekers met expertise en kennis. Daar hoef je niet eens een autoriteit of BN'er voor te zijn. Heb jij je verhaal op orde en ben je een ervaren spreker? Dan kun je eens kijken op deze sites: 

 

SpeaQable: Een relatief nieuw bureau van Baja Hoedt dat zich specifiek richt op kennis en expertise. Prettige sfeer.  

ZijSpreekt: Vrouwelijke sprekers. Heel geschikt om je kennis en expertise als spreker te ventileren. Ruim onderwerpen-palet.

Assemblee: Een van de eerste bureaus (1985) in Nederland. Heeft een speciale button voor nieuwe sprekers.

Sprekersplatform: Zeggen dat ze eigenlijk al vol zitten, maar je mag altijd je gegevens opsturen. Kijk even naar de onderwerpenlijst.

Speakers Academy: In 1997 opgericht door Albert de Booy. Pretendeert marktleider te zijn. Inschrijven onder ‘Ik heb een vraag’.

SportsSpeakers: Moet je wel een sport-gerelateerd verhaal hebben.

LadiesSpeakers: Ook alleen vrouwelijke sprekers, maar dan meer de bekende namen, dus vooral geschikt voor expertise-onderwerpen op het gebied van lifestyle en aanverwante onderwerpen.

 

Uiteraard staat een sprekersbureau voor kwaliteit. Het is geen oefenstage. Het bureau laat zich voor de bemiddeling van sprekers betalen. Dus ze nemen geen risico’s. Heb je nog weinig of geen ervaring als spreker en zou je wel over je kennis en expertise willen vertellen, dan is het verstandig om eerst een ebook of whitepaper te maken. Dan staat alles in elk geval keurig op papier en is het wat makkelijker om van daaruit naar een lezing toe te werken. Een nuttige tussenstap is om vanuit de whitepaper of ebook een vakblad, dagblad of radioprogramma te interesseren voor je onderwerp. Dan heb je tenminste al eens nagedacht over de vraag hoe je je verhaal voor een breder publiek voor de bühne krijgt. Probeer ‘vlieguren’ te maken op universiteiten, hoge scholen, Kamer van Koophandel, brancheorganisaties of netwerkbijeenkomsten als de Rotary en Lions. 

 

Bob Duynstee 

 

Lees ook: Spreken, speechen, presenteren; onze tips

Commentaar schrijven

Commentaren: 0