Spreken in het openbaar over je kennis en expertise; onze tips

Over je kennis en expertise kun je natuurlijk ook vertellen. Dat varieert van een praatje van vijf minuten tot een lezing van drie uur en alles daar tussenin. Dat praatje of een samenvatting daarvan kun je vervolgens als vlog of webcast inzetten. Maar hoe zorg je ervoor dat je gehoor aan je lippen hangt? En hoe kom je aan het woord?

Wie gevraagd wordt om te spreken over zijn of haar vakgebied hoeft maar met één valkuil rekening te houden. Maar dat is dan meteen ook de grootste: je weet teveel waardoor je hoofdlijnen niet meer van bijzaken kunt onderscheiden. Dat is misschien niet zo lastig als je voor een groep van gelijkgestemden spreekt. Hoewel... hoeveel uiltjes worden er op congressen geknapt? Maar zeker voor een niet-ingevoerd publiek ga je dan al gauw onderuit. Hoe ga je je publiek boeien? Dat begint met de opening. Maak die niet te voorspelbaar. Prikkel de fantasie van je gehoor. Betrek je publiek bij je verhaal.   

sprekend voorbeeld

Tip één is: zorg ervoor dat mensen weten wie er spreekt. Laat ze niet blijven gissen, want dan ben je de aandacht voor je opening kwijt. Je bent expert op een bepaald terrein. Vertel bijvoorbeeld hoe je daarin terecht bent gekomen en wat je er allemaal voor hebt moeten doen of laten. Of begin met een voorbeeld uit je eigen praktijk. Niet te abstract aub. Maak het aanschouwelijk. Of schets de situatie zoals die was toen je expertise nog niet bestond. Vaak zul je slechts één aspect van je expertise belichten en niet je hele vakgebied. Welk aspect is dat? Kun je dat aspect illustreren aan de hand van een voorbeeld uit het dagelijks leven? Een voorbeeld dat als een bruggetje kan dienen? In elk geval een voorbeeld waarin je publiek zich kan herkennen. 'Ik las vanmorgen in de krant dat ...', 'U heeft vast wel gehoord van ...', 'Laatst hoorde ik iemand zeggen dat...', 'U kent vast het gevoel van ... als je ...' Daarmee lijn je je gehoor op. Nu zit iedereen te wachten op wat er komen gaat. Juist als er sprake is van een groot kennisverschil tussen spreker en publiek, doet een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk het goed. Bedenk wel goed hoe je via de brug aan de overkant komt.

Tips en adviezen komen uit mijn eigen ervaring als spreker, moderator, workshopleider of dagvoorzitter.

spreken en metaforen

De brug brengt ons op de volgende tip: de metafoor. De metafoor zit dicht tegen het voorbeeld aan. 'Metaforen ontregelen op systematische wijze ons logische begrip van dingen - ze mengen abstracte en concrete zaken, fysieke en psychologische aspecten, overeenkomsten en verschillen - en voegen alles weer samen tot ongebruikelijke combinaties', schrijft auteur James Geary. In zijn boek 'Beelden van organisaties' geeft de Canadese auteur Gareth Morgan acht dominante metaforen van organisaties: de organisatie als machine, de organisatie als organisme, de organisatie als hersenen, de organisatie als cultuur, de organisatie als politiek systeem, de organisatie als geestelijke gevangenis, de organisatie als flux en transformatie en de organisatie als instrument van overheersing. Aan de hand van zo'n beeld kun je dan verder de diepte in gaan.  

spreken en een persoonlijk verhaal

Tip drie: persoonlijk verhaal. Als je wilt motiveren, overtuigen of herinnerd wilt worden, begin dan met een verhaal over een menselijke worsteling en uiteindelijke triomf. Denk aan uitvindersverhalen. Daarmee verover je de harten van mensen, omdat je eerst hun hersens hebt gekieteld. Maar ook een verhaal over je vader of moeder, over een van je kinderen of een vriend, vriendin of collega doen het altijd goed. Bijvoorbeeld: ‘Mijn moeder verstopte altijd de koekjestrommel in huis, want ik at alles op wat ik in mijn vingers kreeg. Eigenlijk heb ik van mijn moeder geleerd hoe je heel snel goed moet zoeken. Die permanente zoektocht in mijn jeugd is de reden geworden dat ik nu als researcher verantwoordelijk ben voor …’ 

hoe kom je als spreker op de bok?

Er is altijd behoefte aan goede sprekers met expertise en kennis. Daar hoef je niet eens een autoriteit of BN'er voor te zijn. Heb jij je verhaal op orde en ben je een ervaren spreker? Dan kun je eens kijken op deze sites: 

 

SpeaQable: Een relatief nieuw bureau van Baja Hoedt dat zich specifiek richt op kennis en expertise. Prettige sfeer.  

ZijSpreekt: Vrouwelijke sprekers. Heel geschikt om je kennis en expertise als spreker te ventileren. Ruim onderwerpen-palet.

Assemblee: Een van de eerste bureaus (1985) in Nederland. Heeft een speciale button voor nieuwe sprekers.

Sprekersplatform: Zeggen dat ze eigenlijk al vol zitten, maar je mag altijd je gegevens opsturen. Kijk even naar de onderwerpenlijst.

Speakers Academy: In 1997 opgericht door Albert de Booy. Pretendeert marktleider te zijn. Inschrijven onder ‘Ik heb een vraag’.

SportsSpeakers: Moet je wel een sport-gerelateerd verhaal hebben.

LadiesSpeakers: Ook alleen vrouwelijke sprekers, maar dan meer de bekende namen, dus vooral geschikt voor expertise-onderwerpen op het gebied van lifestyle en aanverwante onderwerpen.

 

Uiteraard staat een sprekersbureau voor kwaliteit. Het is geen oefenstage. Het bureau laat zich voor de bemiddeling van sprekers betalen. Dus ze nemen geen risico’s. Heb je nog weinig of geen ervaring als spreker en zou je wel over je kennis en expertise willen vertellen, dan is het verstandig om eerst een ebook of whitepaper te maken. Dan staat alles in elk geval keurig op papier en is het wat makkelijker om van daaruit naar een lezing toe te werken. Een nuttige tussenstap is om vanuit de whitepaper of ebook een vakblad, dagblad of radioprogramma te interesseren voor je onderwerp. Dan heb je tenminste al eens nagedacht over de vraag hoe je je verhaal voor een breder publiek voor de bühne krijgt. Probeer ‘vlieguren’ te maken op universiteiten, hoge scholen, Kamer van Koophandel, brancheorganisaties of netwerkbijeenkomsten als de Rotary en Lions. 

Wilt u updates ontvangen op deze blog, op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen/inzichten of heeft u een concrete vraag? Laat van u horen en u hoort weer van ons. Uiteraard specifiek op dit thema en verder niet.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0