Spreken in het openbaar over je kennis en expertise

Over je kennis en expertise kun je natuurlijk ook vertellen. Dat varieert van een praatje van vijf minuten tot een lezing van een uur en alles daar tussenin. Dat kun je vervolgens als webcast inzetten. Maar hoe kom je aan het woord?

Er is altijd behoefte aan goede sprekers met expertise en kennis. Daar hoef je niet eens een autoriteit of BN'er voor te zijn. Heb jij je verhaal op orde en ben je een ervaren spreker? Dan kun je eens kijken op deze sites: 

 

SpeaQable: Een relatief nieuw bureau van Baja Hoedt dat zich specifiek richt op kennis en expertise. Prettige sfeer.  

 

ZijSpreekt: Vrouwelijke sprekers. Heel geschikt om je kennis en expertise als spreker te ventileren. Ruim onderwerpen-palet.

 

Assemblee: Een van de eerste bureaus (1985) in Nederland. Heeft een speciale button voor nieuwe sprekers.

 

Sprekersplatform: Zeggen dat ze eigenlijk al vol zitten, maar je mag altijd je gegevens opsturen. Kijk even naar de onderwerpenlijst.

 

Speakers Academy: In 1997 opgericht door Albert de Booy. Pretendeert marktleider te zijn. Inschrijven onder ‘Ik heb een vraag’.

 

SportsSpeakers: Moet je wel een sport-gerelateerd verhaal hebben.

 

LadiesSpeakers: Ook alleen vrouwelijke sprekers, maar dan meer de bekende namen, dus vooral geschikt voor expertise-onderwerpen op het gebied van lifestyle en aanverwante onderwerpen.

 

 

Uiteraard staat een sprekersbureau voor kwaliteit. Het is geen oefenstage. Het bureau laat zich voor de bemiddeling van sprekers betalen. Dus ze nemen geen risico’s. Heb je nog weinig of geen ervaring als spreker en zou je wel over je kennis en expertise willen vertellen, dan is het verstandig om eerst een ebook of whitepaper te maken. Dan staat alles in elk geval keurig op papier en is het wat makkelijker om van daaruit naar een lezing toe te werken. Een nuttige tussenstap is om vanuit de whitepaper of ebook een vakblad, dagblad of radioprogramma te interesseren voor je onderwerp. Dan heb je tenminste al eens nagedacht over de vraag hoe je je verhaal voor een breder publiek voor de bühne krijgt.

 

 

Vervolgens komt de lezing in beeld. En dat is geen uittreksel van je ebook! Heb je je lezing eenmaal op papier (kop, romp, staart) en heb je er een goed gevoel bij, probeer dan ‘vlieguren’ te maken op universiteiten, hoge scholen, Kamer van Koophandel, brancheorganisaties of netwerkbijeenkomsten als de Rotary en Lions. Tuig dan ook je website op en laat zien wat je klanten hebben aan jouw kennis en expertise: wat kopen ze daarvoor? Nog geen website? 

 

 

Tips over spreken in het openbaar vind je overal op internet en anders zijn er boekenkasten vol over geschreven. Mijn belangrijkste lessen als speechschrijver en spreker heb ik in een notendop geformuleerd [Vijf tips bij spreken in het openbaar]. Als je ergens hebt gesproken, vraag dan een referentie. Vraag of iemand foto’s of een video wil maken. Niet alleen van jou, maar ook van de zaal. Zo'n video kun je als webcast op je site inzetten.

 

Bob Duynstee 

 

Lees ook: 5 tips voor spreken in het openbaar