Leiderschap en de kracht van woorden

Als je het eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de inhoud. Was getekend: Jürgen Habermas. De vraag is dan: hoe kom je aan die woorden? Waar haal je ze vandaan? Uit je eigen organisatie. Dus uit je eigen wereld.

 

Wat is de essentie van communicatie? Wat de een zegt? Of wat de ander hoort? Dat laatste natuurlijk. En wat wil de ander horen? Die wil zichzelf herkennen. Die wil aangesproken worden. En hij wordt aangesproken doordat hij zich met je verhaal kan identificeren. Woorden uit het eigen leiderschapsuniversum staan dan al gauw in de weg. Gebruik daarom woorden uit de praktijk. Woorden die je mensen ook gebruiken. Beelden die je mensen ook gebruiken. Dat maakt voor de boodschap niet uit. Als jij iets wilt en je weet dat goed te brengen, krijg je altijd je mensen mee. C'est le ton qui fait la musique.

verhalen halen

Dienend leiderschap of autoritair leiderschap maakt eigenlijk niet uit. Misschien past het eerste beter bij het internet-tijdperk, bij de kenniseconomie en de informatiemaatschappij. Daar zul je je bewust van moeten zijn. Maar het gaat om de woorden om de beelden en om je geloofwaardigheid. Lees: je authenticiteit. Dus ga op zoek naar de woorden en de verhalen. Stuur iemand voor je op pad als het gaat om missie, visie, strategie, cultuur, gedrag of verandering. Laat hem of haar verhalen en woorden oogsten. Leg die verhalen eens op tafel en laten we dan samen eens kijken welke woorden en verhalen daarin terugkomen. Welke rode draden en patronen we zien. Neem dat eens als vertrekpunt. En als je dat dan ook nog eens kunt verbinden met je zelf, met je eigen wereld, dan zie je de kracht van woorden in de praktijk. 

 

Bob Duynstee 

Verder praten over de kracht van woorden?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reageer


Volg ons



Deel


Commentaar schrijven

Commentaren: 0