Leiderschap en de kracht van woorden

Als je het eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de inhoud. Was getekend: Jürgen Habermas. De vraag is dan: hoe kom je aan die woorden? Waar haal je ze vandaan? Uit je eigen organisatie. Dus uit je eigen wereld.

 

Wat is de essentie van communicatie? Wat de een zegt? Of wat de ander hoort? Dat laatste natuurlijk. En wat wil de ander horen? Die wil zichzelf herkennen. Die wil aangesproken worden. En hij wordt aangesproken doordat hij zich met je verhaal kan identificeren. Woorden uit het eigen leiderschapsuniversum staan dan al gauw in de weg. Gebruik daarom woorden uit de praktijk. Woorden die je mensen ook gebruiken. Beelden die je mensen ook gebruiken. Dat maakt voor de boodschap niet uit. Hoe kom je aan die woorden?

verhalen halen

 Stuur iemand voor je op pad als het gaat om grote zaken als strategie, cultuur, gedrag of verandering. Laat hem of haar verhalen, beelden en woorden oogsten. Leg die verhalen eens op tafel en kijk daar samen eens naar. Welke rode draden en patronen zie je? Welke woorden komen vaak terug? Wat zijn de 'radioactieve' woorden? Welke beelden spreken tot de verbeelding? Wat kun je daar als leider mee? Neem dat eens als vertrekpunt voor je presentaties. Dan zie je de kracht van woorden in de praktijk. 

Bob Duynstee 

Voor iedere vraag ontwikkelen wij een praktisch en inspirerend traject. Verder praten over de kracht van woorden?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reageer


Volg ons



Deel


Reactie schrijven

Commentaren: 0