Leiderschap en de kracht van woorden

Liever de film dan het boek. Ik weet het. We leven in een beeldcultuur. De Donald Duck is het meest gelezen weekblad onder studenten. En als je wetenschappers mag geloven, bestaat communicatie voor 98% uit de non-verbale component. Nog een wonder dat we ooit van ene Barack Obama hebben gehoord.

 

Maar kijk eens naar deze video:

 

In onze vrije tijd bestaat 98% van de communicatie uit beelden. Maar in de feitelijke wereld van ons werk bestaat 98% van de communicatie opeens uit woorden: visiedocumenten, handleidingen, vergaderstukken, veranderverhalen en beleidsrapporten. Vaak komt het neer op verpakte commando’s of beter nog, macro’s: we moeten dit en dat en zus en zo. 

 

Maar we leven niet meer in een tijd van autoritair Leiderschap. Leiderschap is dienend, coachend of op zijn minst transactioneel. Tegelijkertijd zijn organisaties stukken complexer geworden. Probeer dan maar eens een visie, strategie of verandering tussen de oren van je medewerkers te krijgen. Grappig om het in verband met dit filmpje over visie te hebben. Maar hoeveel leiders proberen niet net als deze blinde man hun medewerkers achter hun plannen te scharen met communicatie die niet gaat werken?

Bob Duynstee 

Reageer


Volg ons



Deel