Leiderschap en de kracht van woorden

Als je het eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de inhoud. Was getekend: Jürgen Habermas. De vraag is dan: hoe kom je als leider aan die woorden? Waar haal je ze vandaan? Uit je eigen organisatie. Dus uit je eigen wereld. Daar heeft het leiderschap in een organisatie alles mee te winnen.

Wat is de essentie van communicatie? Wat de een zegt, of wat de ander hoort? Dat laatste natuurlijk. En wat wil de ander horen? Die wil zichzelf herkennen. Die wil aangesproken worden. En hij wordt aangesproken als hij zich met je verhaal kan identificeren. Woorden uit het eigen leiderschapsuniversum werken dan minder. Te abstract. Gebruik daarom woorden uit de praktijk. Woorden die je mensen ook gebruiken. Beelden die je mensen ook gebruiken. Dat maakt voor de boodschap niet uit. Hoe kom je aan die woorden?

Boardroom-bubble

Als het gaat om de grote vragen in een organisatie zoals strategie, cultuur, gedrag of verandering, zie je vaak hetzelfde patroon. In de boardroom wordt in het boardroom-jargon een boardroom-oplossing bedacht die vervolgens moet worden 'gecommuniceerd'. Op die manier vervreemden medewerkers op den duur van hun eigen organisatie. Hoe werkt het wel? Er is zoiets als een intuïtief weten. Zo 'weten' organisaties in welke richting ze zich moeten ontwikkelen. Die richting is niet het gevolg van pogingen in de top om de toekomst te voorspellen en onder controle te krijgen, maar eerder een conversatie waarbij alle leden van de organisatie uitgenodigd worden om mee te praten over de vraag hoe de toekomst van de organisatie eruit moet gaan zien. 


In een workshop storytelling laten we deelnemers kennismaken met het fenomeen storytelling en gaan we meteen ook in op een concreet vraagstuk dat we met storytelling kunnen benaderen, zodat deelnemers meteen ook de kracht van storytelling ervaren.

Workshop storytelling en storytelling bij verandering
Workshop storytelling

verhalen halen

Ga dus nog vóór de definitiefase medewerkers en managers bevragen op hun ervaringsverhalen en belevingsverhalen rondom de toekomst of de verander-thematiek. Door je oor te luisteren te leggen bij medewerkers die een sleutelrol spelen bij het succes van de verandering, ben je feitelijk al bezig met het veranderingsproces, want een verteller vertelt niet alleen, maar reflecteert tegelijkertijd. 

Verhalen clusteren

Breng vervolgens die verhalen bij elkaar en cluster ze. Laat daar het management op reflecteren: welke elementen vallen op? Welke rode draden zien ze? Wat betekent dat?  

storytelling met de juiste woorden

Het MT, het kernteam, verander-team of de RvB doet hetzelfde op basis van die verhalen: welke elementen zien zij? Welke rode draden zien zij? Welke patronen? Wat betekent dat inhoudelijk voor de definitie en de formulering van de verandering, voor het hoe en waarom? Zo krijgt ook het leiderschap een helder beeld bij de verander-mogelijkheden, de verander-bereidheid en het verander-tempo van de organisatie. En behalve de verhalen die ze zelf kunnen gebruiken bij hun formulering en definitie van de verandering, krijgen ze ook de woorden die ze zoeken op een presenteerblaadje aangeleverd. En als je het eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de ideeën.

Heeft u interesse in een workshop storytelling? Wij maken graag kennis!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0