Hoe maak je je expertise te gelde? 7 tips voor een thought leadership strategie

Expertise-marketing; een strategie voor thought leadership. De tips

Je expertise is goud waard. Hoe maak je die te gelde? Expertise-marketing is een strategie voor thought leadership. Net als whitepaper-marketing en e-book marketing. Elke professionele organisatie, elke kennisinstelling maar ook elk bedrijf dat als innovatief bekend wil staan, streeft naar thought leadership. Je wilt gewoon best in class zijn. Hoe doe je dat?

Thought leadership is een typisch begrip uit de kenniseconomie. Maar dat wil niet zeggen dat het alleen in de diensten-economie relevant is. Elk bedrijf, elke organisatie en elke professional kan een thought leadership positie nastreven. Van Philips tot aan de frietkraam op de hoek. Productiebedrijven kunnen bij uitstek een thought leadership strategie voeren. Een bedrijf als Apple communiceert met zijn iPhone, Google met zijn zoekmachine en DSM met de ontwikkeling van enzymen. Daarmee kun je prima laten zien dat je een innovatieve speler bent in de frontlijn van je industrie.  


denkvermogen

De grootste instinker is dat je denkt dat het om de communicatie rondom je producten gaat. In plaats daarvan gaat het om de communicatie van het innovatieve en creatieve denkvermogen van de organisatie. Dát is de kernwaarde en het kapitaal. En die producten zijn daar het tastbare bewijs van. Denk aan Apple: Think different! Ook zakelijke dienstverleners hebben producten waarmee ze kunnen communiceren: modellen, boeken, whitepapers, e-books, seminars. Maar opnieuw: het gaat om het innovatieve en creatieve denkvermogen dat je moet communiceren en onderbouwen met die concrete bewijzen.

Contentmarketing

Een thought leadership strategie is tegenwoordig voor 70 procent contentmarketing. De vraag is dus eerst af of je het relatiebestand op orde hebt? Bijvoorbeeld voor je nieuwsbrief? Heb je al in beeld gebracht welke (digitale) kennisplatforms op het eigen onderwerp goed bezocht worden? Zijn er al contacten opgebouwd met vakbladen en publieke media? Welke congresorganisaties zijn actief in je werkveld? 

professionals

En tegelijkertijd zullen je professionals dit ook moeten willen. Daar zal de focus moeten liggen bij het aanname-beleid. Daar zal ook de focus moeten liggen bij het HR-beleid. Op professionals die voorop lopen in hun vakgebied. Doen ze dat niet of onvoldoende, dan zijn ze misschien geschikter voor een managementfunctie. Ook niet? Tja, dan zul je samen om tafel moeten gaan. Want je organisatie wil professionals die zich manifesteren in hun vakgebied en daarbuiten. Hoe ga je dat doen?  

tips voor een thought leadership strategie

  • Kijk eerst eens hoe je naam op dit moment in de markt gezien wordt. Zie je daar aanknopingspunten voor een thought leadership strategie? Wie zijn dan je concurrenten? Welke voorsprong hebben die? Hoeveel lucht valt er tussen? 
  • Wil het MT dit? En zo ja, zijn ze ook bereid om de consequenties radicaal door te voeren en door te trekken? 
  • Als het MT erachter staat, begin dan te investeren in je sterspelers. Geef ze de ruimte om artikelen, whitepapers en e-books te schrijven. Geef de jongere garde een schrijftraining, want dat is vaak wat in de praktijk het plezier in het schrijven aanjaagt. Geef ze een mediatraining
  • Maak je organisatie platter. Bureaucratische organisaties worden nooit ervaren als thought leaders. Geef je professionals de ruimte om aan eigen projecten te werken, mits die passen in de strategie van de onderneming. Begin met een strategie van corporate branding by personal branding
  • Bezin je op je imago. Hoe kijken afnemers naar je dienst of product? Moet je dat frame reframen? Denk hier eens over na: iemand die boren verkoopt, kan prachtige verhalen ophangen over zijn assortiment boren. Maar zijn klanten zijn helemaal niet geïnteresseerd in boren, maar in gaten.
  • Denk ook eens aan een alliantie met een partner waar je misschien niet meteen aan denkt. Het Google Art Project is een online compilatie van hoge-resolutie afbeeldingen van kunstwerken uit musea over de hele wereld.
  • Stimuleer het ondernemerschap binnen je bedrijf door verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen. Maak er een uitdaging van. Zet innovatieve en creatieve professionals/werknemers in het zonnetje. Maar dan wel in teamverband. Als je al met een bonus werkt - mits het idee ook omzet genereert -, doe dat dan in teamverband en vraag in ruil daarvoor dat het team één of twee jaar geen loonsverhoging zal vragen.
  • Zorg voor een cultuur waarin fouten maken mag, mits ervan wordt geleerd. Elke thought leadership strategie is gedoemd te mislukken in een sfeer van angst. Je professionals moeten zich veilig voelen.

Bob Duynstee

Interesse in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over een thought leadership strategie?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer: