Hoe presenteer ik mezelf? Maak een professioneel profiel of geschreven zelfportret

We zijn een nuchter volkje. We houden niet van borstklopperij of personal branding. Brrrr... Maar als jij je verhaal niet vertelt, ben je afhankelijk van de verhalen van anderen over jou. En dan kun je maar beter zelf je eigen verhaal vertellen. En dat begint met een professioneel profiel.

Hoe vaak heb je niet een kortere of langere omschrijving nodig van jezelf als professional of ondernemer? Bijvoorbeeld bij offertes, in (elevator) pitches, op je website of social media, bij presentaties of tijdens het netwerken. Kwestie van 'personal branding'. Dan is het wel zo prettig als je een goed verhaal hebt dat bij potentiële opdrachtgevers blijft hangen. En minstens zo belangrijk: het geeft zelfinzicht, eigenwaarde en professionele trots. Het maakt dat je jezelf krachtig kunt presenteren.  

Wat is een werkportret?

Een personal story (geschreven zelfportret, bio, profiel) is een professionele schets van jou in je werk/onderneming. Het kleurt gegevens in over scholing, werkervaring, competenties, potenties en ambities. Het portret kan worden aangevuld met een overzichtelijk maar beknopt CV, met referenties en met voorbeeldprojecten.


Wat levert deze investering je op?

Heel simpel: business. Opdrachten. Werk. Omzet. Een professionele en persoonlijke presentatie van jezelf die je heel gemakkelijk kunt delen en die ook goed gevonden wordt. Je bent als het ware meteen met je potentiële klant/opdrachtgever in gesprek en kunt de koetjes en kalfjes in de wei laten staan.

Wat zijn de voordelen van een online profiel?

# Een professionele en eigentijdse uitstraling

# Responsive design, dus goed leesbaar op mobiel, tablet en desktop

# Helemaal toegesneden op jouw opdrachtgevers

# Makkelijk deelbaar via email, website en social media

# Inzetbaar voor elk doel: website, leads, pitches, CV, presentaties etc.

# Maandelijkse statistieken  om te zien hoeveel views je profiel krijgt.

Komt het niet over als borstklopperij, zo'n uitgebreid profiel van je zelf?

Dat is een vraag die we vaak horen. Borstklopperij is totaal niet effectief. Het gaat om een realistisch, geloofwaardig en goed onderbouwd zelfportret dat een snaar raakt. Daar is niks mis mee. Maar het is ook meteen het grootste misverstand dat een profiel over jezelf zou gaan. Ja, het gaat weliswaar over jou, maar alleen en voor zover dat voor een opdrachtgever van belang is. Dat maakt dat je het ongegeneerd over jezelf mag hebben, zolang dat een opdrachtgever maar voor je wint. En die zit heus niet te wachten op egotripperij. 

Waarom een online, persoonlijk profiel?

Klanten willen professionals die goed zijn in hun vak. Daar betalen ze zelfs graag wat meer voor. Maar hoe val je op tussen het groeiende leger zelfstandige professionals en kleine bedrijven? Hoe laat je zien wie je bent en wat je in je mars hebt? Met een online profiel ben je niet alleen zichtbaar, maar ook vindbaar. En werk je ook nog eens aan je positionering. Dat zijn drie vliegen in één klap. Dus pak die voorsprong in je markt, profileer jezelf, toon je expertise en laat zien wat je waard bent.  

Hoe lang duurt het maken van een profiel?

Dat hangt er van af. Ons advies is: neem er de tijd voor. Zie het als een project. Denk er over na en laat een eerste concept rustig eens twee weken liggen. Kijk er dan opnieuw naar. De meeste tijd gaat zitten in het over jezelf nadenken en dat goed onder woorden brengen. Fotografie en opmaak hoeven niet veel tijd te kosten. Reken al met al op een maand. 

Kan ik zien hoeveel views mijn online profiel krijgt?

Eens per week of maand (wat jij wilt) krijg je een mailtje met de volgende statistieken:

# Views

# Reader Actions 

# Reader Sharing  

# Discovered On

# Devices Used.

Twee voorbeelden van een geschreven zelfportret | Personal story

Kijk HIER voor meer voorbeelden

Wil je meer weten over een professioneel profiel of geschreven zelfportret?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht. 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0