Hoe presenteer ik mezelf? In 5 stappen naar een personal story (geschreven zelfportret)

Maak een goed en professioneel profiel of werkportret

Moooi, duidelijk en professioneel CV
Een ondernemende professional wisselt regelmatig van opdrachtgever en moet er met zijn/haar CV echt uit springen! Wat is het beste CV?

Hoe vaak heb je niet een kortere of langere omschrijving nodig van jezelf als professional of ondernemer? Bijvoorbeeld bij offertes, in (elevator) pitches, op je website of social media, bij presentaties of tijdens het netwerken. Kwestie van 'personal branding'. Dan is het wel zo prettig als je een goed verhaal hebt dat blijft hangen. En minstens zo belangrijk: een goede personal story geeft zelfinzicht, eigenwaarde en professionele trots. Het maakt dat je jezelf krachtig kunt presenteren bij (potentiële) opdrachtgevers.  

 


Wat is een werkportret?        

Een personal story (geschreven zelfportret, bio, profiel) is een professionele schets van jou in je werk/onderneming. Het kleurt gegevens in over scholing, werkervaring, competenties, potenties en ambities. Het is opgesteld in de ik-vorm of in de derde persoon. 

 

 

 

Hoe maak je nu zo’n personal story (geschreven zelfportret)?

 

Stap 1

Als je een zelfportret voor jezelf wilt maken, ben je onderzoeker en onderzoeksobject in één. Begin om te beginnen niet bij jezelf, maar bij je opdrachtgever. Maak een klant-profiel: over welke persoonlijkheidseigenschappen moet een ideale professional in de ogen van een opdrachtgever beschikken? Waar letten opdrachtgevers op, waar zijn ze gevoelig voor qua persoonlijkheidseigenschappen in de uitvoering en wat verwachten ze van het resultaat?

 

Stap 2

Leg dat klantprofiel nu even weg en stel een lijst met 3 (kort profiel) of 8 tot 12 (langer profiel) vragen op, waarvan je het gevoel hebt dat je daar goed mee uit de verf komt. Die vragen liggen allemaal op het kruisvlak van je ervaring, levensloop, persoonlijkheid en je professie. Want precies dát kruisvlak maakt je onderscheidend. Dus niet alleen vragen die vertellen wat je gedaan hebt, wat je doet of hoe je dat doet, maar ook waaróm je bent gaan doen wat je nu doet. Waaróm ben je geworden wie je bent? Probeer zo spontaan mogelijk te schrijven (rake citaten komen altijd van pas) en let niet op redactie. 

 

Stap 3

Zoek bij de antwoorden ook concrete voorbeelden uit je jeugd (rol in gezin), uit je schooltijd, uit je studententijd, in de privésfeer (vrijwilligerswerk/hobby) of uit je werk. Dat komt overtuigend over. Pas vervolgens een eerste redactieslag toe. Kijk of je een lijn kunt ontdekken. Wat gaat de opbouw worden? Welke kop komt er boven? Welke citaten zijn pakkend genoeg om als streamers te gebruiken?

 

Stap 4

Van daaruit werk je naar het definitieve werkportret toe. Je pakt eerst het klantprofiel er weer bij en legt dat naast je werkportret. Stel jezelf nu de vraag: waarom ben jij geknipt voor dit werk? Met name de antwoorden op de hoe- en waarom-vraag bieden interessante elementen waar je in het definitieve verhaal mee gaat werken.

 

Stap 5

Maak behalve de lange versie ook altijd een korte versie (elevator-pitch) van 100 woorden. Zet de belangrijkste en meest karakteristieke elementen vooraan. Plaats er een paar foto’s bij en de highlights uit je CV. Maak er een een mooie online versie van en link die aan je Linkedin-profiel. Heb je eenmaal je eigen personal story op orde, dan is het een kleine stap om er later een presentatie of video ) van te maken en die te embedden op je Linkedin-profiel of op je website.

 

 

Online tools voor een visueel cv: Vizualize.me, Resumup en Re.vu. Hiermee kun je vrij gemakkelijk maken door je Linkedin-profiel te importeren.Zo wordt je cv op een visuele manier getoond in plaats van die eeuwige droge opsomming van jaartallen en feiten. 

Twee voorbeelden van een geschreven zelfportret | Personal story

Vraag of opmerking over deze blog? Of wil je ook een geschreven zelfportret | personal story?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.