Hoe schrijf je een persbericht dat opgepikt wordt?

Gratis reclame, we love it! Maar hoe krijg je je verhaal in een vakblad of op de opiniepagina? Hoe schrijf je een persbericht dat opgepikt wordt? Free publicity klinkt prachtig, maar hoe pak je het aan?

persbericht schrijven, free publicity

Wij hebben tien jaar lang freelance-journalistiek bedreven. Met vijf artikelen per week, vijftig weken achter elkaar en dat tien jaar lang. Dan weet je wel wat free publicity is. Vanaf 1994 werken we ook voor overheden en bedrijfsleven. Sociale media gaven vanaf 2002 een hele nieuwe dynamiek aan free publicity. Hier onze belangrijkste lessen voor het persbericht.      

 

Met een persbericht probeert een persoon, bedrijf of organisatie gratis aandacht te trekken voor een onderwerp. Vandaar de term free publicity. De andere varianten zijn 'paid publicity' (reclame) en 'owned publicity' (je eigen corporate media).

 

 

free publicity

Bij free publicity moet je op de inhoud gaan zitten, op de maatschappelijke relevantie. Je lift immers mee met andermans medium. Dat is les 1. Daar mag je best een beetje fantasie voor gebruiken, maar maak het niet te bont. Elke redacteur kent de waarde van free publicity. 

 

Hoe kaart je nou de maatschappelijke relevantie aan? Een persbericht is bedoeld voor een redactie of beter nog: voor een redacteur, de poortwachter van de krant of het programma. Op de redactie nemen ze een beslissing of ze 'iets' met een onderwerp doen of niet. Meestal neemt de redacteur van dienst die het persbericht leest al die beslissing: de prullenbak in of bespreken in het redactieoverleg. Waar let de redactie op? De angst van elke redacteur (radio, tv, tijdschriften, kranten, nieuwssites) is dat hij iets mist. Dat met andere woorden de concurrentie straks uitpakt met een verhaal dat hij ook had kunnen hebben.

 

 

handboek van de pers

Een redacteur denkt daarbij uitsluitend en alleen aan zijn kijkers, luisteraars of lezers. Wat schiet die met het onderwerp in het persbericht op? Dat is dus ook de eerste vraag die je je moet stellen als je een persbericht wilt versturen. Les 2 is daarom: richt een persbericht aan de juiste redactie en liefst aan de juiste redacteur. Organisaties en bedrijven die vaak persberichten uitsturen, houden een perslijst bij met de gegevens van de journalisten en redacteuren die over hun werkveld berichten. Het kan geen kwaad als je – hoe beperkt ook – zo’n lijst opstelt van redacties en redacteuren die in je werkveld actief zijn; zie: www.handboeknederlandsepers.nl. Vergeet daarbij niet om ook freelance journalisten op te nemen.

Database van Alle Persberichten

Je kunt ook heel effectief je persbericht versturen via AllePersberichten. Na controle wordt je persbericht geplaatst en keurig gerangschikt in een van de categorieën: algemeen | binnenland | buitenland | economie | financieel | juridisch | gezondheid | technisch | politiek | sport | werk | cultuur. En vervolgens wordt het verspreid onder meer dan 1200 journalisten. Eenmaal geplaatst wordt een persbericht nooit meer verwijderd. Journalisten kunnen op AllePersberichten gratis een account aanmaken en aangeven van welk type persberichten ze een notificatie willen ontvangen. Als variabele kunnen ze een zoekwoord, een categorie en/of een bedrijfsnaam opgeven.

 

Een persbericht via AllePersberichten rondsturen kost nog geen 50 euro. Het is dan officieel geen free publicity, maar het scheelt niet veel. Hier kun je je registreren

Wat moet er in een persbericht?

  • Maak duidelijk dat het om een persbericht gaat, dus zet dat er boven;
  • Maak duidelijk van wie het persbericht afkomstig is, dus zet de afzender ook bovenin;
  • Zet ook een datum bovenin;
  • Uit de kop boven het persbericht moet meteen duidelijk worden waar het over gaat. Wees dus niet cryptisch en probeer niet mooi te schrijven;
  • In de intro moet de nieuwswaarde staan en de relevantie van het onderwerp voor de lezer, luisteraar of kijker. Werk gewoon de 5 w’s af:

- wie?

- wat?

- waar?

- waarom?

- wanneer?


Dus: ‘Op 12 januari 2013 is bureau X door Management Team opnieuw verkozen tot het beste communicatie-adviesbureau van Nederland. De verkiezing vond dit jaar plaats in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. X scoorde met name goed op…’

  • In de overige alinea’s zet je de overige relevante informatie, die je qua toon zakelijk en informatief houdt. Dus geen superlatieven.
  • Spreek in de derde persoon. Dus niet: ‘Afgelopen jaar ontwikkelden wij een recovery-Scan waarmee U in één oogopslag ziet hoe uw bedrijf er voor staat’, maar: ‘ontwikkelde afgelopen jaar een recovery-Scan, waarmee klanten ... .’ etc.
  • Hou ook de opmaak zakelijk. Geen wilde toestanden, geen foto’s of beeldmateriaal; daarvoor kun je naar een apart webadres of naar een bijlage verwijzen.
  • Vergeet niet om onderaan plaats en tijd (bij een evenement, actie, spreekbeurt etc.) te plaatsen dan wel om een contactpersoon en contactgegevens te vermelden voor meer informatie.

 

Bob Duynstee

Sjabloon/voorbeeld persbericht

Download
PERSBERICHT [sjabloon-voorbeeld].doc
Microsoft Word document 26.5 KB

Interesse in een gratis vrijblijvend adviesgesprek over uw persberichten?

 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht. 


Commentaar schrijven

Commentaren: 0