Corporate branding by personal branding

Oftewel: laat al je sterren stralen

Met de opkomst van social media heeft iedereen opeens de mogelijkheid om aan zelfpromotie te doen. ZZP'ers kunnen niet zonder Linkedin. Maar zou je als advocatenkantoor, architectenbureau, consultancy bureau of coachingscompany niet ook kunnen inzetten op corporate branding via personal branding? Uiteindelijk hangt de kwaliteit van het bureau recht evenredig af van de kwaliteiten van zijn professionals. Bovendien: je professionals zijn je relatiemanagers. Daar moet je beginnen. Laten we het consultancybureau eens als voorbeeld nemen

 

Wat zou beter werken, branding via 1 kantoor of branding via 50 high caliber professionals? Linkedin is zo ongeveer uitgevonden voor corporate branding by personal branding. Je hebt stationair 50.000 raakpunten bij 1000 contacten per consultant. Uiteraard allemaal onder de vlag van je bureau want je zorgt er wel voor dat het logo en de NAW-gegevens op een prominente plek op elk profiel zichtbaar zijn. 

 

Thought leadership

Maar ook vanuit het perspectief van de organisatie zelf is er veel te zeggen om al je sterren te laten stralen. Via personal branding zit een bureau dichter op de markt en kan daardoor meer trendsettend zijn en makkelijker streven naar de positie van thought leadership. Zo'n strategie dwingt consultants om in de frontlinie van hun vakgebied aan hun profilering te werken. Ze kunnen zich niet (langer) verschuilen achter de brede rug van het corporate imago. 

 

Vakmanschap

Door je professionals naar voren te schuiven, zet je dan ook het vakmanschap in je organisatie centraal. Je propageert en stimuleert dat je professionals zichzelf in de markt op de kaart zetten. Je stimuleert ze om te publiceren en hun nek uit te steken. Professional moeten het immers leuk vinden om na te denken over hun vak en de ontwikkelingen in hun vakgebied op de voet te volgen. De praktijk is echter teleurstellend anders. In de kenniseconomie zeggen consultancies en projectorganisaties personal branding wel een krachtig en effectief onderdeel van hun sales en marketingstrategie te vinden, maar ze trekken er niet de consequenties uit. Waarschijnlijk omdat ze het idee hebben daarmee de controle over de corporate branding kwijt te raken. Tja… dan is de organisatie er voor jou, in plaats van dat jij er bent voor de organisatie.

 

Ondernemers

Maar de tijden zijn veranderd. Vóór de crisis lieten opdrachtgevers zich nog vaak leiden door de merknaam van het bureau. Eén crisis verder zijn ze wel wijzer. Opdrachtgevers willen met naam en toenaam weten wie voor de uitvoering tekent. Dus vanuit dat perspectief zit er zelfs niet zo heel veel anders op dan corporate branding via personal branding.  

  

Arbeidsmarkt

Corporate branding via personal branding suggereert bovendien een organisatie die begrippen als vrijheid, autonomie, uitdaging, ondernemerschap en zingeving niet alleen hoog in het vaandel heeft staan, maar ook actief invult en uitdraagt. Dat werkt positief door op de arbeidsmarkt en geeft een eigentijds en dynamisch imago. 

 

 Bob Duynstee

 

Vraag of opmerking over deze blog?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht. 

Lees meer blogs