Zeven tips voor je verhaal uit de wereld die storytelling heet

storytelling: Hoe maak je een goed verhaal?

Richtinggevende, samenbindende en bezielende verhalen doen wonderen. Ze geven focus en brengen sfeer, samenhang en verdieping. Stel je alleen al eens voor wat het zou betekenen wanneer iedereen in je organisatie van links tot rechts en van boven tot beneden precies weet aan welk script hij of zij werkt... waartoe... Maar hoe maak je een goed verhaal?

Storytelling

Tja, hoe maak je een goede Salade Niçoise? De beste koks koken met principes, niet met recepten, zei meesterkok Auguste Escoffier. Wat zijn die principes bij storytelling? Zeven open deuren in het huis dat storytelling heet. 

 

1. Pak bij de externe communicatie niet zelf de rol van de held in je eigen verhaal, maar maak je klant de held in je verhaal. Pak zelf de rol van diens helper, mentor of raadgever.

 

2. Zoek in je verhaal de verbinding. Een eenzijdig verhaal is nooit de moeite waard. Verbind binnen met buiten, boven met beneden, identiteit met imago, missie met mensen, hoofd met hart en vandaag met morgen.

 

3. Werk in het verhaal met de kernwaarden. Op welke dieperliggende emotie doen die een beroep? Concentreer je daarop en appelleer daaraan.

 

4. Verplaats je in de doelgroep. Het is heel simpel: als jij je met je doelgroep identificeert, identificeert je doelgroep zich met je merkt, product of beleid. En omgekeerd.

 

5. Kun je in overdrachtelijke zin iets in beeld brengen, doe dat dan ook: metafoor, parallel of illustratie (hier dus overdrachtelijk bedoeld). Beelden verhogen de 'plakfactor' van je verhaal.  

 

6. Bouw drama in, althans tegenspoed of creëer minstens een uitdaging. Niets zo slaapverwekkend als een verhaal over gelukkig huwelijk. 

 

7. Hou het concreet, persoonlijk en dichtbij. Gebruik geen dure woorden als je ook betaalbare woorden kunt gebruiken. 

 

Bob Duynstee

Reageer

Verder praten over storytelling?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Deel dit!

Volg ons