Zeven tips voor leiders uit de wereld die storytelling heet

Richtinggevende, samenbindende en bezielende verhalen doen wonderen. Ze geven focus en brengen sfeer, samenhang en verdieping. Stel je alleen al eens voor wat het zou betekenen wanneer iedereen in je organisatie van links tot rechts en van boven tot beneden precies weet aan welk script hij of zij werkt... waartoe... Daarvoor moet je aan drie thema's werken: de corporate story, leiderschap en storytelling en aan storytelling zelf. Zeven tips voor leiders uit de wereld die storytelling heet.

Storytelling

1. Begin met na te denken over de corporate story: wie zijn we, wie willen we zijn, welke waarde voegen wij toe, waar komen we vandaan, waar zijn we op weg naartoe en hoe denken we daar te komen? Zo krijg je ook een scherper beeld bij de verandering zelf. Organisaties die zichzelf beter begrijpen, groeien namelijk sneller. Een goed zelfbeeld geeft zelfvertrouwen. Het mobiliseert de vrije energie in de onderneming of organisatie en plooit die om de voorgenomen verandering heen. 

 

2. Vermijd in je verhaal de conflictstof niet. Laat zien waar je kwetsbaar bent. Waar ligt de uitdaging? Wat heb je als organisatie al overwonnen? Ten koste van wat? Niets zo slaapverwekkend als een verhaal over een gelukkig huwelijk. Waar wringt het? Waar doet het pijn? Wat of wie is precies je tegenstander? Kun je die personifiëren? Kun je die visualiseren? No pain, no gain. 

 

3. Wat valt er te winnen? Er is een boek dat heet No Story, No Glory. Ik zou het hier willen omdraaien: No Glory, No Story. Als er niks te winnen valt, valt er ook niks te melden. Hier ligt een kerntaak voor het leiderschap in de organisatie. En dan bedoel ik het leiderschap op alle niveaus: vertel wat er te winnen valt. Vertel dat het niet gemakkelijk zal zijn. Dat het een uitdaging is. Kijk goed naar de waarde van weerstand: mensen houden vast aan wat ze kennen. Loslaten is eng. Laat zien dat je oog hebt voor de waarde van wat is, maar vertel ook waarom het anders moet. Met de waarom-vraag zit je midden in corporate storytelling. Wat precies was de call to adventure

 

4. Waarom werkt storytelling zo goed bij verandering? Omdat het kernthema bij storytelling ontwikkeling is; transitie, verandering. Je staat op punt A en moet naar punt B. Welke weg ga je bewandelen? Welke obstakels moet je onderweg overwinnen? Welke gevaren loeren er? Wat heb je dan nodig om met de hele club te komen waar je wezen wilt? Storytelling is zo ongeveer uitgevonden om het verhaal te vertellen aan de hand van een metafoor, een analogie, een parabel of een voorbeeld uit de praktijk. Maak daar als leider gebruik van door iemand de organisatie in te sturen om de juiste verhalen op  te halen. Het grote voordeel is dat je op die manier ook meteen de juiste woorden op een presenteerblaadje krijgt aangeleverd. En als je het eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de inhoud. 

 

5. Dat brengt ons bij de volgende tip: maak je punt aanschouwelijk. In elke presentatie of management-speech zit een boodschap. Vraag je van tevoren goed af wat die boodschap precies is. Probeer niet meer dan één boodschap in je verhaal te verwerken. Heb je er meer, ga dan een etage hoger zitten. Daarmee wordt het wel abstracter, maar dat kun je dan ondervangen door een voorbeeld uit de alledaagse praktijk. Of door je punt te visualiseren. Dat verhoogt de 'plakfactor' van je verhaal. Kijk anders eens op spreken in het openbaar

 

6. Om zaken scherper neer te zetten, kun je beter werken met tegenstellingen. Wil je dat de organisatie een rondje wordt, begin dan te vertellen over het vierkant. Draai het dus om. Niet te negatief, want je mensen zitten nu nog allemaal in het vierkant. Noem juist wat positieve kanten van het vierkant. Maar vertel ook waarom je een rondje moet worden. Dat zijn dan meteen de negatieve klanten van het vierkant. Die mag je vervolgens wel benoemen. En eigenlijk worden die negatieve kanten van het vierkant juist door het rondje gedefinieerd. Let er daarbij wel op dat je het veranderdoel (het rondje) positief formuleert. Formuleer je het negatief, dan weten mensen doorgaans nog niet wat de bedoeling is. Vertel dus als leider wat je wél wil en hoe je het wil. 

 

7. Hou het bij het vertellen van veranderverhalen concreet, persoonlijk en dichtbij. Gebruik geen dure woorden als je ook betaalbare woorden kunt gebruiken. 

Reageer

Verder praten over storytelling in je organisatie?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Deel dit!

Volg ons


Reactie schrijven

Commentaren: 0