Zeven tips voor je verhaal uit de wereld die storytelling heet

Richtinggevende, samenbindende en bezielende verhalen doen wonderen. Ze geven focus en brengen sfeer, samenhang en verdieping. Stel je alleen al eens voor wat het zou betekenen wanneer iedereen in je organisatie van links tot rechts en van boven tot beneden precies weet aan welk script hij of zij werkt... waartoe... Maar hoe maak je een goed verhaal?

Storytelling

Tja, hoe maak je een goede Salade Niçoise? De beste koks koken met principes, niet met recepten, zei meesterkok Auguste Escoffier. Wat zijn die principes bij storytelling? Zeven open deuren in het huis dat storytelling heet. 

 

1. Pak bij de externe communicatie niet zelf de rol van de held in je eigen verhaal, maar maak je klant de held in je verhaal. Pak zelf de rol van helper, mentor of raadgever.

 

2. Zoek in je verhaal eerst naar de conflictstof, tegenspoed of creëer minstens een uitdaging. Niets zo slaapverwekkend als een verhaal over gelukkig huwelijk. Waar wringt het? Waar doet het pijn? Wat of wie is precies je tegenstander? Kun je die personifiëren? Kun je die visualiseren? 

 

3. Wat valt er te winnen? Er is een boek dat heet No story, No glory. Ik zou het hier willen omdraaien: No glory, No story. Als er niks te winnen valt, valt er ook niks te melden. 

 

4. Het kernthema bij storytelling is ontwikkeling; transitie, verandering. Je staat op A en moet naar B. Welke weg ga je bewandelen? Wat heb je daarvoor nodig?

 

5. Maak je punt aanschouwelijk. Een goed voorbeeld uit de alledaagse praktijk is tien keer beter dan een theoretisch betoog. Het verhoogt de 'plakfactor' van je verhaal.  

 

6. Draai het om. Werk vanuit tegenstellingen. Als je over een vierkant wilt vertellen, begin dan over een rondje. Dat rondje maakt het vierkant aantrekkelijk. Als je over ondernemerschap wilt praten, begin dan over fat cats die niet meer achter hun bureau vandaan komen.   

 

7. Hou het concreet, persoonlijk en dichtbij. Gebruik geen dure woorden als je ook betaalbare woorden kunt gebruiken. 

 

Bob Duynstee

Reageer

Verder praten over storytelling in je organisatie?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Deel dit!

Volg ons


Commentaar schrijven

Commentaren: 0