Corporate story; de stille kracht

De corporate story vormt de motor achter de cultuur en het imago van een organisatie. Hoe werkt dat?

corporate story storytelling
So screw it, let's ride

Onderscheidend. Authentiek. Uniek. Natuurlijk, we willen geen nummer zijn. Niet als mens en niet als bedrijf. Vandaar je naam, je merk, je logo, je huisstijl en de producten waarmee je je in de markt wil onderscheiden. We besteden 90% van het communicatiebudget aan marketing en reclame. Maar hé, vergeten we niet wat?   

Werken er niet ook nog mensen in huis? Mensen van vlees en bloed? Managers en medewerkers die ook een rol hebben in het uitdragen van de kernwaarden, de bedrijfsfilosofie en de visie van het bedrijf? Managers en medewerkers die ook hun bijdrage willen leveren aan het grotere geheel. Maar wat is dat grotere geheel eigenlijk? Waarvoor moeten al die medewerkers 's ochtends hun bed uit komen? Waar dragen ze aan bij? Uit onderzoek blijkt dat meer dan tachtig procent van de medewerkers niet weet waar ze een bijdrage aan leveren. Dat betekent dat ze wel taken uitvoeren, maar het doel – het waarom – hun onbekend is. Zo’n gegeven is onthutsend genoeg om in gestrekte draf te beginnen met je corporate story.

Wat vertelt een corporate story?

Heel basaal vertelt zo’n corporate story waarom een organisatie bestaat, waar ze in gelooft, wat ze doet en waar ze voor staat. Zo'n verhaal geeft ana waar de organisatie vandaan komt en waar ze naartoe op weg is. De essentie van zo'n corporate story zie je mooi terug in de slogans, eigenlijk de corporate story in een luciferdoosje: HEMA, de normaalste zaak van de wereld. Nike, Just do it. Apple, think different. Harley Davidson, So screw it, let's ride. Je weet precies wat je daar als klant of medewerker kunt verwachten. Die identiteit heeft ook sterk met de ontwikkelingsfase van een onderneming te maken. Kleinere bedrijven kiezen vaak de rol van uitdager die het gevecht aangaan tegen de fat cats. Don Quichot en de windmolens. Ten aanval! Maar elke professionele corporate story claimt een thema, claimt een emotie, althans een mentaal veld en spijkert de kernwaarden vast. Een corporate story geeft betekenis aan op zichzelf betekenisloze voorvallen, cijfers, feiten, statistieken, data en gegevens. Het verhaal geeft een organisatie een gezicht en personality (corporate character) naar binnen en naar buiten toe. 

corporate story en kernwaarden

Een corporate story laat de business principles, kernwaarden en de bedrijfsfilosofie uit de verf komen. Om de identiteit en de cultuur te versterken, zul je wel inhoud moeten geven aan je kernwaarden. Dat doen wij door die kernwaarden te laden met authentieke verhalen rondom die waarden. Op die manier kun je de kernwaarden vertalen naar gedragswaarden en merkwaarden. Op die manier geeft corporate story een krachtige impuls aan het wij-gevoel en is het een echte community builder. Maar minstens zo belangrijk is dat het bedrijf of de organisatie op deze manier herkenbaar wordt in de ogen van medewerkers, klanten  en andere stakeholders.  

corporate story en storytelling

Daarnaast geeft de corporate story een organisatie doelgerichtheid. Een organisatie is een doel-entiteit: een gemeenschappelijk streven naar een gezamenlijk doel. Dat gezamenlijke streven is niet altijd even vanzelfsprekend: lijn en staf, business-units, regionale kantoren, hiërarchie, taakverdeling en functiespecialisatie maken dat het gemeenschappelijke doel niet altijd overal even leidend is. Een corporate story maakt activiteiten op een holistische manier doelcongruent. Ook daar ligt weer een rol voor storytelling, want je zult opnieuw inhoud moeten geven aan kernwoorden die op zichzelf geen inhoud hebben. Alleen op die manier trekt een corporate story de energie als een Noordpool in de gewenste richting.  

 

Bob Duynstee

Verder praten over een corporate story?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0