A $hort $tory; ofwel: wat is een goed verhaal waard?

storytelling: wat is een goed verhaal waard?

Het klinkt misschien gek maar je kunt een visie, strategie en zelfs de beurskoers van een onderneming ook zien als verhalen. Verhalen die het moeten opnemen tegen andere verhalen. En dat geldt voor beursgenoteerde ondernemingen misschien nog wel meer, omdat die altijd in de schijnwerpers staan. De battle of stories zie je bij een overnamegevecht mooi terug.

Storytelling, corporate story, workshop storytelling, corporate identity

Neem de beursnotering; dat is als het ware een propositie in de vorm van een verhaal aan het adres van kapitaalverstrekkers: investeer in onze onderneming, dan zorg ik dat uw vermogen beter rendeert. Hoe ik dat doe? Dat zal ik u vertellen ... wij gaan ....

 

Zolang de verhalen van de onderneming superieur zijn, is er niets aan de hand. Maar zodra de verhalen van buiten overtuigender klinken, loopt de onderneming achter de feiten aan met een levensgroot probleem op de nek. En omdat er voor verhalenvertellers van buiten enorme koerswinsten te boeken zijn met verhalen die het beter doen dan de officiële versie, is het zaak dat ondernemingen zich voorbereiden op deze battle of stories. Dat zagen we indertijd bijvoorbeeld bij het gevecht om ABN AMRO en zeer onlangs in The Big Short War rondom Herbalife.

 

 

geloofwaardigheid van de ceo

Herinnert u zich deze nog? Rijkman Groenink volgde Jan Kalff op als topman bij ABN AMRO. Hij zou de bank naar een nieuwe league stuwen. ABN AMRO zou binnen tien jaar een top vijftien zakenbank wereldwijd worden. Prima. Maar dat lukte niet. Kan gebeuren. Maar toen zei Groenink dat de bank binnen vijf jaar een top tien consumentenbank zou worden. Dat is mogelijk, maar natuurlijk nooit met dezelfde topman aan het roer. Dat is de grote fout die daar in de toop gemaakt is. Groenink bleef zitten en was eigenlijk volstrekt ongeloofwaardig voor investeerders.  

aandeelhouderswaarde

En als één partij dat haarfijn aanvoelde, dan was het wel The Children's Investmentfund, een hedgefonds uit Londen. Zij duwden een venijnig briefje onder de deurmat op de Zuidas. De boodschap: ABN AMRO is op deze manier een no-future-bank. Of de bank zich maar even wilde opsplitsen en opdelen in hapklare brokken, want op die manier zou de bank veel meer aan aandeelhouderswaarde opleveren. Was dat waar? Daar ging het niet om. Het ging erom dat ABN AMRO daar geen goed verhaal tegenover kon zetten. En dan ben je gezien. De rest is geschiedenis.   

Piramidespel

Deze zomer zagen we een zo mogelijk nóg mooiere illustratie van de stelling dat visie en zelfs de beurskoers zelf een verhaal is. Hedgefonds miljardair Bill Ackman poogde op 22 juli het voedingssupplementenbedrijf Herbalife over de rand van de afgrond te duwen door op een life presentatie aan de financiële wereld duidelijk te maken dat dit bedrijf met een beurswaarde van 6 miljard dollar, als organisatie niet meer is dan een slim opgezet piramidespel. De werkelijke beurswaarde, aldus Ackman, zou onder de 0 US-dollar moeten liggen, ‘vermits er aandelen zouden bestaan met een negatieve waarde’, zo liet hij daarop volgen.

financiele wereld

In een college van meer dan 3,5 uur probeerde hij de beurskoers onder dat vriespunt te praten. Voor dat verhaal had hij 50 miljoen dollar overgehad. Klein bier vergeleken bij de opbrengst die in het verschiet lag als de financiële wereld zijn verhaal zou slikken: Ackman gokte namelijk voor 1 miljard dollar op een daling van de beurskoers van Herbalife. Daar stonden andere durfinvesteerders als Daniel Loeb met een belang van 8,2% en Carl Icahn (16,5%) tegenover. Zij hadden juist ingezet op een koersstijging en verkondigden dus precies het tegenovergestelde van wat Ackman bij hoog en bij laag beweerde.

battle of stories

Deze battle of stories werd in de media The Big Short War genoemd. Tot zijn niet geringe verbazing en ongenoegen steeg juist de koers na de presentatie van Bill Ackman met maar liefst 15%. Dat komt omdat de verwachting van koersstijging of –daling al ingeprijsd zit in de actuele koers. Dus ook de verwachting dat Herbalife wel eens een flop zou kunnen zijn, zoals Ackmann beweert. En als dan zo’n verhaal die verwachtingen niet waarmaakt, spuit de koers juist de andere kant op. Zo ontplofte de bom die Ackman onder het bedrijf had willen leggen midden in zijn gezicht. Daarmee heeft hem dat verhaal niet 50 miljoen, maar minstens 250 miljoen dollar gekost. 

 

 

 

 

Bob Duynstee