Storytelling: promoot je product met een story

Aandacht krijgen voor een product is goedkoper dan aandacht vragen. En aandacht krijgen, begint met een goed verhaal.

 

Een verhaal dat laat zien waarin je product of dienst zich onderscheidt. Dat geldt zeker voor ambachtelijke producten, streekproducten, kwaliteitsproducten, designproducten, hightech producten, voor hoogwaardige dienstverlening als consultancy, accountancy, advocatuur, voor alle vormen van persoonlijke dienstverlening en alle andere professionele diensten. Maar eigenlijk geldt voor elk product dat het op zijn minst handig is als je de merkwaarden scherp definieert en daar in je marketing en communicatie op aansluit. Dat versterkt de branding terwijl het niks extra kost.  

 

 

Ontdekkingsreis

Bij een goed productverhaal gaat het om méér dan de technische specificaties in een bijsluiter of gebruiksaanwijzing. Het gaat om beleving. Vertel over de ontdekkingsreis die nodig was om op het idee voor het product of dienst te komen. Uitvindersverhalen doen het altijd goed. Vertel over je inspiratiebronnen, over traditie en expertise. Laat zien waar je product wordt gemaakt, door wie, waarvan en hoe. Breng de mensen in beeld die de dienst ten uitvoer brengen, laat de processtappen zien en de kwaliteitseisen die je organisatie zichzelf stelt en laat zien hoe klanten dat waarderen.  

 

 

Maakproces

Je kunt bepaalde product-features en -benefits uitvergroten, als Alice in Wonderland in het product stappen, de omgeving laten zien waarin het product wordt gemaakt, het maakproces zelf laten zien, laten zien waar de grondstoffen vandaan komen of demonstreren hoe het product werkt. Ook handig voor op een beurs. En vergeet je brand-personality niet, de menselijke karaktereigenschappen die je een product kunt meegeven. Kortom: invalshoeken te over. En een goed verhaal bevordert de online conversatie rondom het product. Zeker als dat klantverhalen zijn. 

 

 

Uitvoeringsproces 

Diensten zijn abstracter. Daar heeft een potentiële klant meer aan de ervaringen van andere klanten (klantverhalen) en aan kwaliteitseisen en keurmerken die in zekere zin een garantie bieden. Breng ook de professionals in beeld die de dienst uitvoeren. Dat zegt tegenwoordig veel meer dan het corporate imago alleen. En dan gaat het niet alleen om het cv van professionals, maar ook om de persoon achter de professional. Dus om personal branding. Op die manier zijn mooie combinaties te maken tussen social media, publieke media en eigen media als de website. 

Bob Duynstee

Elk product en elke dienst verdient een goed verhaal

Bob Duynstee, DuynsteePolak communicatie
Bob Duynstee
Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? Wil je ook een product story?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.