Storytelling: promoot je product met een story

storytelling; hoe maak je een product story of productverhaal

Aandacht krijgen voor een product is goedkoper dan aandacht vragen. En aandacht krijgen, begint met een goed verhaal. Een verhaal dat laat zien waarin dat product zich van de rest onderscheidt. Dat geldt zeker voor high awareness producten als ambachtelijke producten, streekproducten, haute couture en prêt-à-porter, kwaliteitsproducten, designproducten of hightech producten. Door zo'n verhaal onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter.

Een mooi voorbeeld van een thematische productstory rondom een high awareness product (lingerie) is 'De verborgen verleiding', over de geschiedenis van ons ondergoed. 

 

'Sommige vrouwen … dragen twee zakken onder hun jurk, aangepast aan de borsten, strak zittend. Ze leggen hun borsten elke morgen in die zakken en bevestigen ze met een bijpassende band.' Aldus Henri de Mondeville, chirurg van Filips de Schone van Frankrijk en zijn opvolger Lodewijk X, in zijn Cyrurgia uit 1312-20.

 

Dit verhaal vertelt hoe de man van zijn lendendoek via een soort slobberbroek naar de boxershort evolueerde. En vrouwen van die 'zakken' via marteltuigjes als korsetten en draadstalen BH's bij de moderne lingerie uitkwamen.   

uitvindersverhalen

Bij een goed productverhaal gaat het om méér dan de technische specificaties in een bijsluiter of gebruiksaanwijzing. Het gaat om beleving. Vertel over de ontdekkingsreis die nodig was om op het idee voor het product te komen. Uitvindersverhalen doen het altijd goed. Vertel over je inspiratiebronnen, over traditie en expertise. Laat zien waar je product wordt gemaakt, door wie, waarvan en hoe. En hou het vooral een beetje mysterieus. Dat past goed bij uitvindersverhalen.

de wereld van whisky

Op links zijn we in de wereld van de whisky's gedoken, een reis van sterke drank en sterke verhalen, van namen waarvan je in de verste verte niet zou weten hoe je ze uit moet spreken zonder kramp in je tong te krijgen. Een wereld van jodium, fenol, honing, gras, turf, citrus, gember, toffee, hooi, peper. En toch is whisky in feite niets anders dan afgestookt bier, maar dan zonder hop.


In 'WijnWijs, de carrière van een druif' doken we in de wereld van de druif en lopen we met een wijnboer het jaar door. Waar pakt die zijn rust en waar is het alle hens aan dek? Opbinden, snoeien, vertroetelen en dan genadeloos tot de laatste druppel uitpersen op weg naar de gistkuip waar in een heftige chemische reactie de carrière van de druif begint: hij wordt gepromoveerd tot wijn.  

reviews

Je kunt bepaalde product-features en -benefits uitvergroten, als Alice in Wonderland in het product stappen, de omgeving laten zien waarin het product wordt gemaakt, het maakproces zelf laten zien, laten zien waar de grondstoffen vandaan komen of demonstreren hoe het product werkt. Ook handig voor op een beurs. En vergeet je brand-personality niet, de menselijke karaktereigenschappen die je een product kunt meegeven. Kortom: invalshoeken te over. En een goed verhaal bevordert de online conversatie rondom het product. Zeker als dat ervaringsverhalen of reviews van klanten zijn. 

Een mooi voorbeeld van een blend tussen een product story en corporate story.

Storytelling, marketing, promotie, productstory
Een mooi voorbeeld van een product story: How Frye boots are made

professionals

Diensten zijn abstracter. Daar heeft een potentiële klant meer aan de ervaringen van andere klanten (klantverhalen) en aan kwaliteitseisen en keurmerken die in zekere zin een garantie bieden. Breng ook de professionals in beeld die de dienst uitvoeren. Dat zegt tegenwoordig veel meer dan het corporate imago alleen. En dan gaat het niet alleen om het cv van professionals, maar ook om de persoon achter de professional. Dus om personal branding. Op die manier zijn mooie combinaties te maken tussen social media, publieke media en eigen media als de website. 

 

 

Bob Duynstee

Print Friendly and PDF

Wil je verder praten over je product story?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.