Storytelling; de project story als learning history, relatiegeschenk of promotiemateriaal

Storytelling; het projectverhaal als learning history, relatiegeschenk of promotiemateriaal

Het evaluaeren van projecten is een kunst op zich. Als je niet oplet, loopt iedereen met zijn eigen versie van de werkelijkheid door de projectwereld. Daar schieten professionele organisaties niets mee op. Terwijl het projectverhaal ook nog eens als relatiegeschenk of marketingmateriaal kan dienen.

project, projectevaluatie, learning history, relatiegeschenk, storytelling, corporate story

Er zijn ondernemingen en overheidsdiensten waar dagelijks dezelfde projecten worden gerund. Dat noemen we projectorganisaties. Daar wordt steeds in dezelfde configuratie en setting gewerkt. Hoe bewaakt zo’n organisatie de kwaliteit? Hoe bevordert zo’n organisatie de kwaliteit? Hoe beperkt zo'n organisatie de faal- en meerwerkkosten?

 

 

professionalisering

Kennisdelen is één manier. Dat kan via seminars, fora, whitepapers, webinars, congressen, boeken en vakbladen. Evalueren is een andere vorm van samen leren. Er worden dwarskijksessies georganiseerd als evaluatiemethode vóóraf. Waar zitten de blinde vlekken? Maar zonder nabeschouwing kan een voorbeschouwing overal over gaan. Er zit geen slot op de deur.

 

En als er al achteraf wordt geëvalueerd, is dat vaak een feitenrelaas zonder context of een rituele dans. Of externe partijen worden niet bevraagd, waardoor iedereen met zijn eigen werkelijkheid in en uit de evaluatie kan stappen. Dat kan echt anders.

kwaliteitsverbetering, kennisdeling en professionele groei

Wij hebben een methodiek ontwikkeld van de 'verhalende evaluatie'. Kern van de methodiek is dat we pas gaan evalueren als we iedereen in één versie van het projectverhaal hebben zitten. Feitelijk kan het leren dan pas beginnen. Groot voordeel is dat junior projectleiders projecten vanuit het perspectief van projectleiders kunnen beleven – met alle emoties, maar zonder de risico's. Dat is onbetaalbaar voor projectorganisaties. Tien van dat soort projecten en je hebt een rotsvaste bodem gelegd onder de kwaliteit van je organisatie. Dat zou elke projectorganisatie moeten doen. Bovendien trek je uit tien verhalen de belangrijkste lessen voor het verbeteren van de uitvoeringskracht van je organisatie. 

relatiegeschenk

Een tweede functie voor een projectverhaal is een relatiegeschenk. Niks zo toepasselijk voor de afronding, opening of ingebruikname van een project als een projectverhaal in de vorm van een serie diepte-interviews of een online longread.

promotiemateriaal

En wat is er mooier als promotiemateriaal dan een serie showcases? Als je projecten terugbrengt tot de essentie, zie je pas goed wat de kwaliteiten van je professionals zijn. Waar liepen zij tegenaan? Hoe hebben ze dat opgelost. Het is precies dát inkijkje in de projectwereld dat (toekomstige) opdrachtgevers aanspreekt. Ga daar dan ook naar op zoek.   

 

Bob Duynstee 

voorbeelden

Print Friendly and PDF

Wilt u verder praten over het evalueren van projecten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.