Wat is het geheim van goede communicatie?

Het verhaal is méér dan de boodschap alleen. Het is dát deel van de communicatie dat voor 100% de transmissie van boodschappen en de beeldvorming rondom organisaties bepaalt. Daarmee bepaalt het verhaal het effect van communicatie. Logisch, want het verhaal is het element dat de 'klik' maakt en de factor die reproduceerbaar en repeteerbaar is. Maar er zijn wel drie randvoorwaarden:

  • De overtuigingskracht van de boodschap;
  • De geloofwaardigheid van de afzender;
  • De identificatie met de doelgroep.

 

Met dat laatste  bedoelen we niet dat de doelgroep het eens moet zijn met de boodschap. Maar het minste wat de adressant  van je communicatie mag verwachten is dat het verhaal qua vorm en inhoud 'contact' maakt met de ontvanger. De kracht van effectieve communicatie zit immers uiteindelijk niet in wat je er zelf in stopt, maar in wat de ander er uit haalt, niet in wat je zelf zegt, maar in wat de ander hoort. 

 

 

Dat betekent dat het verhaal cognitief begrepen moet kunnen worden en affectief aanspreekt. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat er altijd ruimte is voor een affectief appèl. Bij zakelijke en informatieve communicatie of rapporten is die er nauwelijks. Daar ligt de nadruk veel sterker op argumentatie en overzichtelijkheid. Maar als er ergens ook maar een muizengaatje te vinden is, duw je de olifant naar binnen. Want die blaast met zijn lange snuit verhaaltjes helemaal niet uit, maar vertelt juist dat je je doelgroep drommels goed begrepen hebt!  

 

 

Bob Duynstee


Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? Of heb je interesse in een workshop storytelling?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht. 









Print Friendly and PDF













Vraag of opmerking over deze blog? Of heb je interesse in een workshop storytelling?











Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.