Tips bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen. Stap 3: Communicatie

hoe maak je corporate media en communicatiemiddelen? Stap 3: communicatie

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarop ze worden gemaakt.

Communicatie is na concept en creatie de derde fase. Alle moeite die in de voorafgaande fases is gestoken, is zinloos als bijvoorbeeld het adressenbestand niet op orde is. Of als het verkeerde moment voor verzending gekozen is. Slecht nieuws breng je bijvoorbeeld op vrijdagmiddag, goed nieuws op dinsdagmiddag. En je houdt sowieso rekening met vakanties. Bij interessante onderwerpen in boek- of magazinevorm is een vakantieperiode soms een kans! En staat er misschien een groot evenement op stapel? Olympische Spelen, een EK of WK? Kun je daar dan op inhaken? Allemaal vragen die je je in een vroeg stadium moet stellen, simpelweg omdat dat ook de mindset van je doelgroep bepaalt. 

 

free publicity

Voor de promotie van een managementboek, jubileumboek of biografie maak je een persbericht en stuur je recensie-exemplaren naar een lijst van geselecteerde journalisten. Denk ook aan freelance-journalisten. Ook kun je zorgen dat je uitgave in bepaalde rubrieken c.q. katernen van dagbladen of tijdschriften besproken wordt. Of op radio en televisie. Zo kreeg het boek 'De verborgen verleiding'over de geschiedenis van het ondergoed' veel bekijks door radio- en televisieoptredens door Charlotte Polak en stormde het boek de boekentoptien in van 0 op 1. Het boekje 'Durven, Doen en Doorgaan', handboek voor zelfstandige professionals werd besproken in tientallen kranten en bladen. Van NRC tot VIVA. Dat moet je hebben. Het boek 'Ridders in de Bijlmer' kreeg veel publiciteit dankzij het tv-programma van Diewertje Blok bij de NPO en Bouwen voor Vrede kreeg dankzij vertaling (Frans en Engels) niet alleen de volle aandacht in Nederland, maar ook in het buitenland. 

bereik

Adressenbestand, emailadressen, (online) persstrategie, (online) persbericht, (online) verzending horen allemaal bij de communicatiefase. Feitelijk is deze fase zo bepalend, dat je beter aan het begin al kunt kijken wat er mogelijk is. Bijvoorbeeld voor de vraag of je een online of offline medium inzet. Hangt natuurlijk af van de vraag waar je doelgroep zich ophoudt. Voor elk offline medium is wel een online variant te bedenken en omgekeerd. Een jubileumboek kan bijvoorbeeld ook aan de hand van een digitale longread gemaakt worden. Zeker als er ook filmmateriaal en geluidsfragmenten voor handen zijn. Het gaat uiteraard om de vraag waarmee je je grootste bereik realiseert. Maar ook om de vraag hoe je met je productie bij je doelgroep binnenkomt. Een online nieuwsbrief klinkt misschien prachtig. Groot bereik ook. Op papier dan. Want als niemand je nieuwsbrief opent, is je bereik alsnog nul.   

 

 

Bob Duynstee

Stap 1: Concept

Stap 2: Creatie

 

Print Friendly and PDF

Verder praten over het ontwikkelen van corporate media?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Commentaar schrijven

Commentaren: 0