Hoe maak je corporate media en communicatiemiddelen? Stap 3: Communicatie

De processtappen bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen. Stap 3: communicatie

Stap 3: communicatie

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarop ze worden gemaakt.

 

 

Stap 3: communicatie  

Communicatie is na concept en creatie de derde fase. Alle moeite die in de voorafgaande fases is gestoken, is zinloos als bijvoorbeeld het adressenbestand niet op orde is. Of als het verkeerde moment voor verzending gekozen is. Slecht nieuws breng je bijvoorbeeld op vrijdagmiddag, goed nieuws op dinsdagmiddag. En je houdt sowieso rekening met vakanties. Bij interessante onderwerpen in boek- of magazinevorm is een vakantieperiode soms een kans! 

 

Persbericht 

Voor de promotie van een managementboek, jubileumboek of biografie maak je een persbericht en stuur je recensie-exemplaren naar een lijst van geselecteerde journalisten. Denk ook aan freelance-journalisten. Ook kun je zorgen dat je uitgave in bepaalde rubrieken of op radio en televisie een rol speelt. Zo kreeg de uitgave 'Ridders in de Bijlmer' veel publiciteit dankzij de NPO en Bouwen voor Vrede dankzij de rubriek Hollands Dagboek in NRC. 

 

 

Adressenbestand, emailadressen, (online) persstrategie, (online) persbericht, (online) verzending horen allemaal bij de communicatiefase. Feitelijk is deze fase zo bepalend, dat je beter aan het begin al kunt kijken wat er mogelijk is. Bijvoorbeeld voor de vraag of je een online of offline medium inzet. Voor elk offline medium is wel een online variant te bedenken en omgekeerd. Een jubileumboek kan bijvoorbeeld ook aan de hand van een digitale longread gemaakt worden. Zeker als er ook filmmateriaal en geluidsfragmenten voor handen zijn. Daarmee zijn de drie fases van concept, creatie en communicatie ook eerder een denkcirkel dan een denklijn: je denkt voortdurend van voor naar achter en van achter naar voren.   

Bob Duynstee

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? 

Of wil je advies bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Commentaar schrijven

Commentaren: 0