Hoe schrijf je een whitepaper? Twaalf tips

Hoe maak je een whitepaper? Twaalf tips

Aan whitepaper marketing zitten veel voordelen. Whitepapers zelf zijn lead documents; je komt ermee onder de aandacht van je klanten en haalt er business mee binnen. Met whitepaper marketing laat je zien dat je een thought leadership strategie volgt. Maar belangrijker: het dwingt je professionals om zich te verdiepen in de markt waarin ze actief zijn.

Whitepaper maken, DuynsteePolak communicatie, marketing, thought leadership

Een whitepaper is een lead document, bedoeld om opdrachtgevers te interesseren in uw expertise. Het is een (online) kennisdocument waarin u uw licht laat schijnen over een dienst, product, proces, technologie of beleidsvoornemen zonder stelling te nemen of zonder expliciet voor eigen parochie te preken. Het eigen logo op een bescheiden manier op het omslag of in de header of footer van de whitepapers is genoeg. Een whitepaper moet gezien worden als een betrouwbare bron van informatie en juist dáárdoor interesseren. Te sterke branding werkt dan averechts.  

thought leadership

Whitepaper marketing is een vorm van marketing voor kennisintensieve bedrijven en organisaties. Door kennis te delen met je business-ecosysteem (klanten, relaties, potentials, journalisten, influantials) laat je zien wat je in huis hebt. Het is voor organisaties met veel professionals een mooie manier om aan reputatie en thought leadership te werken.

 

Behalve voor je externe positionering en reputatie, dwingt een whitepaper je professionals om zich te verdiepen in de laatste stand van zaken m.b.t. een belangrijk onderdeel van het eigen kennisveld. En dan niet vanuit een wetenschappelijk perspectief, maar vanuit een praktisch perspectief: wat heeft een procesaanpak nou opgeleverd? Hoe verhoudt zich dat tot andere aanpakken? Op die manier scherpt een whitepaper de marktkennis van je professionals. Bovendien: de stap van een whitepaper naar een e-book is klein. En van een e-book naar een uitnodiging als keynote-spreker op een congres is dan ook niet meer zo heel erg groot. 

Whitepaper schrijven

Werk aan een whitepaper alsof je aan een semi-wetenschappelijk artikel werkt. Zet eerst in steekwoorden je betoog op: wat is de aanleiding, wat wordt de conclusie? Hoe kom je van aanleiding op een logische manier tot de conclusie? Werk in alinea's en vermijd elke zin die je niet kunt onderbouwen. Literatuurverwijzing mag, maar bedenk dat een whitepaper een praktisch en geen wetenschappelijk document is. Literatuur is theorie, een whitepaper is een mix van gestolde praktijkervaring, statistische gegevens en feedback uit de praktijk. 

 

Een whitepaper is tegenwoordig bijna zonder uitzondering een online document. Het ziet er eerder gedegen en betrouwbaar dan hip en flashy uit. Lollig bedoelde cartoons? Vergeet het maar. Wel infografics die de materie verduidelijken. Graag zelfs. Alle overzichten zijn welkom. Qua omvang moet je denken aan 3 tot 10 pagina’s. 2 pagina’s is niet overtuigend en als je heel veel meer te melden hebt, kun je er beter een e-book van maken of eerst deel 1 van je whitepaper releasen. 

 

promotie via whatepaper marketing

Je kunt je whitepaper promoten door die aan te melden bij een kennisbank, op open podia, door er over te bloggen en te twitteren, maar ook door een online persbericht aan te bieden aan (online) media en jezelf onder journalisten van vakbladen bekend te (laten) maken als een betrouwbare bron op het betreffende thema. Dat je sterke branding moet vermijden betekent niet dat je alles moet weglaten (wat overigens letterlijk whitepaper betekent) wat naar je organisatie verwijst. Vergeet dus niet het logo van je organisatie op het omslag, heading of footer van het document te plaatsen.

twaalf tips voor het schrijven van een whitepaper

  • Maak een aantrekkelijke samenvatting van twee of drie regels, die uitnodigt om de hele whitepaper te lezen. Deze samenvatting gaat vaak mee in nieuwsbrieven of in verwijzingen.
  • Zorg er in elk geval voor dat het makkelijk beeldscherm-leesbaar is. Ook op iPad en iPhone.
  • Vergeet niet om je cv en je werkportret/personal story op orde te brengen.
  • Publiceer je whitepaper op de whitepaper-service van je eigen website.
  • Meld je whitepaper aan bij een kennisbank en op open podia (maar vergeet dan niet het logo van je organisatie op het omslag, in de heading of footer van het document te plaatsen).
  • Blog en twitter over je publicatie.
  • Bied media een online persbericht over je whitepaper aan en maak jezelf op die manier onder journalisten bekend als een betrouwbare bron op het betreffende thema.
  • Laat je 'betalen' voor je whitepaper met een tweet of een like (met Pay with a Tweet).
  • Zorg voor share-buttons zodat anderen je whitepaper ook weer kunnen delen.
  • Plaats links onder je whitepaper die verwijzen naar aanpalende whitepapers, presentaties of artikelen van je organisatie.
  • Vraag om feedback.
  • Vraag geïnteresseerden om zich in te schrijven voor updates via email over hetzelfde onderwerp. 
  • Verzamel in elk geval alle emailadressen van geïnteresseerden voor een volgende whitepaper of nieuwsbrief.    

 

Bob Duynstee

Print Friendly and PDF

Wilt u verder praten over een whitepaper of over whitepaper marketing?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.