Wat is een whitepaper en wat kun je ermee?

Een whitepaper gaat over je werkveld en je expertise

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is voor een expert een buitenkansje om voor open doel te scoren. Welke professional wil nou niet zijn licht laten schijnen over zijn eigen werkterrein? Maar - en nu komt het - zonder voor eigen parochie te preken. Doe je dat wel, dan ben je af en tel je niet meer mee. Dat zijn nou eenmaal de whitepaper-spelregels. Een whitepaper is onafhankelijke kijk op een thema of vraagstuk met een (digitaal) ringbandje.

 

 

 

Neutraal en betrouwbaar

Een whitepaper moet gezien worden als een neutrale, betrouwbare bron van informatie die juist dáárdoor interessant is voor prospects. Dat ‘white’ slaat op de neutrale kleur van het betoog, de paper. Juist vanwege de betrouwbaarheid kunnen whitepapers een grote rol spelen bij aankoopbeslissingen. Hoe vaak heb je niet zelf gedroomd van een informatieve whitepaper, toen je op het punt stond om een levensverzekering af te sluiten, software of zonnepanelen aan te schaffen of een ingewikkelde behandeling te ondergaan?  

 

 

Voordeel

Wat heb ik er dan aan als ik geen promotie voor mezelf mag maken? Ik hoor het je vragen. Wel:

  • De whitepaper gaat over jouw werkveld
  • Hij staat op jouw website
  • Als iemand hem van je site plukt en de wereld in stuurt, staan er jouw auteursgegevens in en links naar jouw website.
  • Je laat zien wat jij van de materie weet
  • Je hebt altijd iets om naar te verwijzen, om op te sturen of om gratis weg te geven.      

 

 

Feedback

Geef je lezer zowel in de whitepaper als daarbuiten de gelegenheid om feedback te geven op de inhoud ervan. Plaats duidelijke contactinformatie van jezelf en je onderneming in de whitepaper. Maak daarnaast ook ruimschoots gebruik van de mogelijkheden, die social media je onderneming biedt: vraag naar reacties via LinkedIn of je company Twitter account en informeer naar andere onderwerpen, die leven bij je ideale klant. 

 

Persbeleid      

Het bij redacties ‘pluggen’ van een whitepaper is minstens zo belangrijk als de whitepaper zelf. Zorg voor een lijst met journalisten van dagbladen, vakbladen en relevante internetsites.

Bob Duynstee

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.