Interview voor radio of tv? Alle tips

Interview voor radio of televisie? Hier alle tips die je nodig hebt

Waar moet je op letten bij een interview voor radio of televisie? Wat zijn de trucs? Wat zijn de tips?

Waar moet je rekening mee houden als je geïnterviewd wordt? Dat hangt eigenlijk af van het medium. Maar voor elk medium geldt dat je eerst je verhaal op orde moet hebben. Radio & tv-interviews bieden doorgaans weinig ruimte voor achtergrond. Meestal is de thematiek al geïntroduceerd en heb je slechts enkele minuten om je verhaal te doen en soms dat niet eens. Begin dus met het beperken van de informatiedichtheid. Dat is eigenlijk meteen het belangrijkste advies. 

 

 

Vraag van tevoren aan de verslaggever hoeveel tijd er in de uitzending voor je onderwerp beschikbaar is en bedenk dat die tijd zo om is. Pas je boodschap, althans de formulering daarvan aan, aan de tijd die het item in de uitzending krijgt. Ook dat is een kwestie van oefenen. Met de stopwatch in de hand.

Een greep uit onze interviews met bekende en minder bekende Nederlanders


Presentator van dienst

Radio en televisie interview, interviewer, geïnterviewd worden

Als niet duidelijk is welke vragen er komen, vraag dat dan van tevoren aan de redacteur, presentator of journalist. Dat vindt een presentator ook fijn, omdat ook die een goed lopend gesprek wil. Maar je mag niet blindvaren op zo’n een-tweetje. Meestal houden presentatoren als Jeroen Pauw of Matthijs van Nieuwkerk een of twee sappige vragen als verrassing achter de hand. Dan hoor je de gast wel eens tijdens de uitzending sputteren: 'Hé, maar die vraag hadden we niet afgesproken' en zie je de presentator zichtbaar in zijn nopjes op zijn stoel schuiven. Had hij zijn gast maar weer eens mooi tuk. In het grote spel van de kijkcijfers ben je maar een kleine pion. Een passant. Presentatoren eigenen zich het podium en het publiek toe en doen alles voor de kijkcijfers. Dat is de medialogica en that's the only game in town. Dus zorg er voor dat jij de regie houdt over je eigen verhaal en je eigen boodschap! 

Non-verbale communicatie

Overleg van tevoren hoe de presentator jou introduceert. Let op de juiste naam en de juiste functieomschrijving. Maakt de presentator bij de introductie toch een fout, corrigeer dat dan, terwijl je de openingsvraag onthoudt: mijn naam/functie is overigens… maar om op uw vraag antwoord te geven…’ TV is vaak veel hectiek: geluidsman, cameramensen, licht, decor, interviewer/presentator, publiek (soms). Voor je het weet ben je door dat circus afgeleid. Bedenk: het is allemaal bedoeld om jouw visie voor het voetlicht te brengen. Beperk je dus tot één kernboodschap of kernverhaal; zorg dat je die vooraf duidelijk en helder hebt geformuleerd. Dan kun je je voor de rest concentreren op je non-verbale communicatie.

interviewer is de gastheer

Zorg dat je niet (veel) lager zit dan de interviewer. Voer ook de regie over hoe je tijdens een interview of speech in beeld gebracht wordt. Zorg bijvoorbeeld dat je (tip van mediaprofessional Jan Driessen) voor de kijker rechts in beeld bent. Rechts associëren we in de westerse wereld met vooruitgang. Laat, ook in een kort interview, nooit de kans liggen om je volledige verhaal te vertellen. Want je zou het misschien vergeten, maar jij bent de gast.  

kernverhaal

Zeg niet meer dan je kwijt wilt en laat je er ook niet toe verleiden meer te zeggen dan je wilt. Als de presentator van dienst vraagt: wat komt er na A, zeg dan B en niet B, C, D. Een typische truc van journalisten/verslaggevers is om een stilte te laten vallen en je verwachtingsvol aan te blijven kijken in de hoop dat je je daardoor aangespoord voelt om de stilte op te vullen met een nadere toelichting. Blijf je concentreren op je kernverhaal (standpunt/boodschap). Kijk je gesprekspartner geamuseerd aan en durf te antwoorden: ‘Ja meneer Huys, u kunt het op honderd manieren vragen, maar u krijgt van mij toch steeds hetzelfde antwoord.’ Op die manier is de professionele eer van de journalist of presentator ook gered.

Boodschap

Door tijdens het spreken te variëren met intonatie en ritme kun je de aandacht leggen op wat jij het belangrijkste vindt. Na een bepaalde zin een stilte laten vallen verhoogt bijvoorbeeld de zeggingskracht van je boodschap. 

Tips

  • Formuleer een heldere boodschap met bijbehorende feiten, cijfers en sprekende voorbeelden;
  • Vraag wanneer jouw item op de rol staat;
  • Informeer waar je komt te zitten en wie de andere gasten/wat de andere onderwerpen zijn en wie de sidekick is;
  • Neem gerust een seconde of twee, drie bedenktijd alvorens antwoord te geven. Met stiltes communiceer je ook. En laat je niet verleiden om over je eigen grenzen heen te gaan.

Verder praten over uw interview op radio of televisie?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs