Hoe communiceer je een verandering in je organisatie? Ons belangrijkste advies

hoe communiceer je een verandering in je organisatie? ons belangrijkste advies

Veel veranderingsprocessen verzanden of lopen vast. Dat komt omdat mensen niet veranderd willen worden. Ze willen wel veranderen, maar dat willen ze dan wel graag zelf doen.

Dit is het dilemma van bestuurders: als het denkproces vanuit de top start, dan zijn de oplossingen nog ongedefinieerd, dus het aantal alternatieven is maximaal. Je kunt nog heel veel keuzes maken. En naarmate je verder komt in het proces, komt er een moment waarop je zegt: dit gaan we doen. Dan is het aantal alternatieven 0.

 

Maar de belangstelling voor de oplossing gaat juist andersom. In de fase waarin alles nog kan, is er niemand geïnteresseerd. Maar naarmate het concreter wordt, gaan medewerkers zich afvragen of ze dat eigenlijk wel zo willen. En op het moment dat het aantal alternatieven 0 is, is de belangstelling maximaal en gaan bestuurders nog proberen om iets te repareren met wat medewerkers roepen. Maar dan ben je te laat.

 

Dus de kunst is om te kijken of je ergens rond het kruispunt van die twee lijnen medewerkers kunt mobiliseren om mee te denken.  

 

Dus de kunst is om te kijken of je ergens rond het kruispunt van die twee lijnen medewerkers kunt mobiliseren om mee te denken.  

 

Kijk hier eens voor een andere manier van communiceren bij veranderingsprocessen. 

 

Bob Duynstee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De harde cijfers

 

95% van de medewerkers is onbekend met de bedrijfsstrategie of begrijpt deze niet

Robert S. Kaplan & David P. Norton (2005), The Office of Strategy Management

In: Harvard Business Review

 

90% van alle bedrijven lukt het niet om de gewenste strategische ambities te realiseren

Chris Zook & James Allen (2001)

In: Profit from the Core: Growth Strategy in an area of Turbulence

 

Organisaties realiseren gemiddeld slechts 63% van het verwachte resultaat van hun strategie

Michael Mankins & Richard Steele (2005), Turning Great Strategy into Great Perfomenace

In: Harvard Business Review

 

40 - 50% van de strategie-inmplementatie trajecten mislukken

Martin E. Smith (2002), Succes rates for different  types of organizational change

In: Performance Improvement

 

37% van de potentiële financiële waarde van veel strategieën gaat verloren

Mankins & Steele (2005)

 

 

  

 

Lees ook:

Het geheim van authentiek leiderschap 

Extern winnen is intern beginnen. Over imagoverandering via cultuurverandering

Workshop storytelling

Print Friendly and PDF

Verder praten over een andere manier van communiceren bij de verandering?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.