Tips bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen? Stap 1: Het concept

Presentatie, nieuwsbrief, magazine, website, jubileumboek, bedrijfsfilm; het zijn de dragers van verhalen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Maar er komen wel steeds dezelfde drie stappen bij kijken. Welke stappen zijn dat?

Corporate media, communicatiemiddelen, magazine, website, nieuwsbrief, jubileumboek
Je wilt graag dat een uitgave je corporate identity of je imago versterkt. Dat doe je door aan te sluiten bij je kernwaarde. Dat deden we voor Strukton: vakmanschap!

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig, owned, earned en paid. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarmee ze worden gemaakt.

 

Corporate media moeten de branding (extern) of de corporate identity (intern) versterken. De grootste valkuil is dat ze op zichzelf staan. Gemiste kans. Corporate media maken altijd onderdeel uit van de communicatiemix en staan dus nooit op zichzelf. Is er een communicatieplan? Zijn er merkwaarden gedefinieerd? Gedragswaarden? Zijn er uitgangspunten voor de communicatie geformuleerd? Dat kunnen allemaal ankers zijn voor een uitgave. 

 

Het mooiste is wanneer een uitgave je kernwaarde versterkt. Dat hebben wij gedaan voor Strukton: vakmanschap is daar een kernwaarde. Die hebben we tot thema gemaakt van deze jubileumuitgave.

 

concept en conceptontwikkeling

Corporate magazine, magazine, nieuwsbrief, jubileumboek, communicatieplan
Voor BRAVE Sales Solutions ontwikkelden wij de website op basis van interviews met de oprichters, met medewerkers en met klanten.

Ok, vervolgens begint het altijd met een brainstorm over het concept. Dat is een vertaling van de briefing naar een concreet idee. Dat idee moet de doelgroep ‘raken’, de boodschap overbrengen en zo straks de communicatiedoelstelling realiseren.  

 

 

Het concept is een schets van hoe het uiteindelijk kan worden. In de reclamewereld gebruiken ze daar het storyboard voor, om schematisch het scenario te vertellen. Voor een corporate magazine, brochure of website wordt vaak een moodboard gemaakt. Allemaal concepten. Het gaat om beeld, vorm, kleur, lettertype, papiersoort, dus om de look-and-feel. Voor een website kun je uiteraard ook kijken naar sites die je aanspreken.

jubileumboek

Jubileumboek maken, magazine maken, website maken
De uitgave van een jubileumboek kent doorgaans een wat langere aanlooptijd. Dat is een zoekproces waarin ruimte moet zijn voor aanpassing op het concept.

Met copy is het uiteraard wat lastiger. Tekst in concept bestaat nu eenmaal niet. Er staat wat er staat. Maar voor long copy (langere teksten) voor bijvoorbeeld jubileumboekenvakboeken of een liber amicorum kun je ook een synopsis maken; een schets van de indeling bijvoorbeeld met textcompactor). Bij een rapport, whitepaper of artikel kun je soms nog van tevoren een outline maken: hoe ziet de opbouw er uit? En vaak is dat het enige wat in de opstartfase zinnig is, want de meer concrete ideeën voor de vormgeving van een boek komen pas als de auteur al een flink eind op streek is. Dan heeft namelijk ook pas de beeldredactie zicht op het materiaal dat voorhanden is.

 

Uiteraard wil je wel je opdrachtgever meenemen in het zoekproces. Bij een jubileumboek maken we daarom vooraf vaak een duidelijke indeling in periodisering en per periode een outline, zodat de opdrachtgever meteen een beeld krijgt bij het eindproduct. Dat hebben we o.a. gedaan voor het Vredespaleis 100 jaar, voor Schiphol 100 jaar en voor Ridders in de Bijlmer.    

Corporate magazine of nieuwsbrief

Corporate magazine, nieuwsbrief, jubileumboek, communicatieplan
Voor Boer & Croon ontwikkelden we een corporate magazine waarin we de 'magic' van de organisatie lieten zien. Daarin lieten we een thema alle hoeken van de samenleving zien.

Bij een corporate magazine of nieuwsbrief ligt het weer anders. Daarvoor maak je een redactieformule, waarin het soort stukken, de lengte, de rubrieken en de indeling hun beslag krijgen. Op basis daarvan kan de vormgever een concept maken (dummy).

 

Bedenk wel dat voor grote producties met een lange aanloop- en doorlooptijd (jubileumboeken) of periodieken als een corporate magazine een concept altijd een goed doordacht basisplan is. Gaandeweg het proces kan er alle aanleiding zijn om het concept aan te passen. Soms zelfs rigoureus. Het corporate magazine van Boer & Croon hebben we na een jaar in zijn definitieve jas gegoten.  

Ga naar de volgende fases: de creatie (2) en de communicatie (3).

Print Friendly and PDF

Verder praten over een magazine, website, nieuwsbrief, jubileumboek, jaarverslag, vakboek of een ander communicatiemiddel?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Reactie schrijven

Commentaren: 0