Hoe maak je corporate media en communicatiemiddelen? Stap 1: Het concept

De processtappen bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen

Stap 1: concept

Presentatie, nieuwsbrief, magazine, website, jubileumboek, bedrijfsfilm; het zijn de dragers van verhalen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Maar er komen wel steeds dezelfde drie stappen bij kijken.  

 

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig, owned, earned en paid. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarmee ze worden gemaakt.

 

Corporate media moeten de branding (extern) of de corporate identity (intern) versterken. De grootste valkuil is dat ze op zichzelf staan. Gemiste kans. Corporate media maken altijd onderdeel uit van de communicatiemix en staan dus nooit op zichzelf. Is er een communicatieplan? Zijn er merkwaarden gedefinieerd? Gedragswaarden? Zijn er uitgangspunten voor de communicatie geformuleerd?  

 

 

Concept

Ok, vervolgens begint het altijd met een brainstorm over het concept. Dat is een vertaling van de briefing naar een concreet idee. Dat idee moet de doelgroep ‘raken’, de boodschap overbrengen en zo straks de communicatiedoelstelling realiseren.  

Het concept is een schets van hoe het uiteindelijk kan worden. In de reclamewereld gebruiken ze daar het storyboard voor, om schematisch het scenario te vertellen. Voor een corporate magazine, brochure of website wordt vaak een moodboard gemaakt. Allemaal concepten. Het gaat om beeld, vorm, kleur, lettertype, papiersoort, dus om de look-and-feel. Voor een website kun je uiteraard ook kijken naar sites die je aanspreken.

 

Copy

Met copy is het uiteraard wat lastiger. Tekst in concept bestaat nu eenmaal niet. Er staat wat er staat. Maar voor long copy (langere teksten) voor bijvoorbeeld jubileumboeken, vakboeken of een liber amicorum kun je ook een synopsis maken; een schets van de indeling bijvoorbeeld met textcompactor). Bij een rapport, whitepaper of artikel kun je soms nog van tevoren een outline maken: hoe ziet de opbouw er uit? En vaak is dat het enige wat in de opstartfase zinnig is, want de meer concrete ideeën voor de vormgeving van een boek komen pas als de auteur al een flink eind op streek is. Dan heeft namelijk ook pas de beeldredactie zicht op het materiaal dat voorhanden is.

 

 

Corporate magazine 

Bij een corporate magazine ligt het weer anders. Daarvoor maak je een redactieformule, waarin het soort stukken, de lengte, de rubrieken en de indeling hun beslag krijgen. Op basis daarvan kan de vormgever een concept maken (dummy).

 

Bob Duynstee

 

Ga naar de volgende fases: de creatie (2) en de communicatie (3).

Print Friendly and PDF

Samen met onze creatieve kring hebben wij ruime ervaring (sinds 1994) in het maken van communicatiemiddelen.

Wil je een gratis advies bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen? 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Commentaar schrijven

Commentaren: 0