Tips bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen? Stap 1: Het concept

Presentatie, nieuwsbrief, magazine, website, jubileumboek, bedrijfsfilm; het zijn de dragers van verhalen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Maar er komen wel steeds dezelfde drie stappen bij kijken. Welke stappen zijn dat?

Corporate media, communicatiemiddelen, magazine, website, nieuwsbrief, jubileumboek

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig, owned, earned en paid. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarmee ze worden gemaakt.

 

Corporate media moeten de branding (extern) of de corporate identity (intern) versterken. De grootste valkuil is dat ze op zichzelf staan. Gemiste kans. Corporate media maken altijd onderdeel uit van de communicatiemix en staan dus nooit op zichzelf. Is er een communicatieplan? Zijn er merkwaarden gedefinieerd? Gedragswaarden? Zijn er uitgangspunten voor de communicatie geformuleerd?

 

concept en conceptontwikkeling

Ok, vervolgens begint het altijd met een brainstorm over het concept. Dat is een vertaling van de briefing naar een concreet idee. Dat idee moet de doelgroep ‘raken’, de boodschap overbrengen en zo straks de communicatiedoelstelling realiseren.  

Het concept is een schets van hoe het uiteindelijk kan worden. In de reclamewereld gebruiken ze daar het storyboard voor, om schematisch het scenario te vertellen. Voor een corporate magazine, brochure of website wordt vaak een moodboard gemaakt. Allemaal concepten. Het gaat om beeld, vorm, kleur, lettertype, papiersoort, dus om de look-and-feel. Voor een website kun je uiteraard ook kijken naar sites die je aanspreken.

jubileumboek

Met copy is het uiteraard wat lastiger. Tekst in concept bestaat nu eenmaal niet. Er staat wat er staat. Maar voor long copy (langere teksten) voor bijvoorbeeld jubileumboeken, vakboeken of een liber amicorum kun je ook een synopsis maken; een schets van de indeling bijvoorbeeld met textcompactor). Bij een rapport, whitepaper of artikel kun je soms nog van tevoren een outline maken: hoe ziet de opbouw er uit? En vaak is dat het enige wat in de opstartfase zinnig is, want de meer concrete ideeën voor de vormgeving van een boek komen pas als de auteur al een flink eind op streek is. Dan heeft namelijk ook pas de beeldredactie zicht op het materiaal dat voorhanden is.

Corporate magazine of nieuwsbrief

Bij een corporate magazine of nieuwsbrief ligt het weer anders. Daarvoor maak je een redactieformule, waarin het soort stukken, de lengte, de rubrieken en de indeling hun beslag krijgen. Op basis daarvan kan de vormgever een concept maken (dummy).

 

Bob Duynstee

 

Ga naar de volgende fases: de creatie (2) en de communicatie (3).

Print Friendly and PDF

Verder praten over een magazine, website, nieuwsbrief, jubileumboek, jaarverslag, vakboek of een ander communicatiemiddel?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Commentaar schrijven

Commentaren: 0