Tips bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen? Stap 2: Creatie

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarop ze worden gemaakt.

Magazine, jubileumboek, nieuwsbrief, website, vakboek, creatie, communicatiemiddel, corporate media
Voor een grote uitgave als Ridders in de Bijlmer voor 750 jaar Bijlmer maakten wij vooraf een gedetailleerde indeling in tijdvakken, zodat de opdrachtgever wist wat er ging komen.

In de conceptfase is nog alles mogelijk. Op het moment dat er eenmaal een klap op is gegeven, liggen dingen vast. Of althans vaster en kom je in de volgende fase terecht: creatie.

 

De auteur, tekstschrijver, copywriter of journalist gaat aan het werk, de beeldredactie gaat op zoek naar beeld, de fotograaf gaat met een briefing plaatjes schieten. De vormgever zit in een omgekeerde delta: alle rivieren stromen uiteindelijk naar hem of haar toe: teksten, beeld, foto’s, illustraties, infographics. Alles komt nu samen. Maar dat is ook de vorm waarin straks je doelgroep het boek, magazine, de website, nieuwsbrief of het jaarverslag ervaart. 

denken vanuit de doelgroep

Jubileumboek maken, magazine maken, website maken
Krassen op de eeuwigheid is een zoektocht naar de achterkant van raadsnota's in een bijzonder decennium.

In deze bouwfase begint het middel zijn uiteindelijke vorm te krijgen. Gedurende het proces zijn er nog tientallen beslissingen te nemen, maar die gaan niet meer over de grote lijnen. Het is meer een kwestie van nadere invulling. Blijf bij al dat soort kleinere beslissingen denken vanuit de doelgroep en de bedoeling en mogelijkheden van het middel: wat wil je bij wie bereiken? Dragen meerkosten daar aan bij, dan kun je het overwegen. 

 

Het grootste deel van die beslissingen komt overigens bij producties als jubileumboeken vaak pas halverwege als inhoud en vorm elkaar uitnodigen voor een pas-de-deux. Want uiteindelijk gaan we die twee lijnen in elkaar vlechten en zo beleeft de kijker, lezer of luisteraar het straks ook.  

 

Bij het boek hiernaast werkte dat weer heel anders. Een serie interviews kun je natuurlijk heel goed plannen. En als de interviews een mooi beeld schetsen en de verhalen ook nog eens persoonlijk zijn, dan is de vormgeving puur redactioneel. 

Online en offline middelen

Jubileumboek maken, website maken, magazine maken, nieuwsbrief maken
Website voor Marcel Sennema. Ook hier komt inhoud en vorm bij elkaar, maar het grote voordeel is dat je online kunt blijven bijstellen.

Het verschil tussen online en offline middelen is dat er bij de laatste categorie nog een stap zit vóór de publicatie: de drukker. Soms zijn er voor het drukproces al in de conceptfase beslissingen genomen. Bijvoorbeeld als het gaat om de papiersoort voor de het jubileumboek, de nieuwsbrief, het magazine of de brochure. Voor online media gaat het in dat opzicht alleen maar om het uploaden en online zetten van het middel. Is er een drukker bij betrokken, betrek de drukker dan op tijd bij het proces. Uiteraard pas na het concept, maar liefst wel nog vóórdat alles in kannen en kruiken zit. 

publiceren en online zetten

Magazine maken, jubileumboek maken, website maken, nieuwsbrief maken
If you can't stand the heat, get out of the kitchen!

De fase vlak voor het drukken of het publiceren is vaak de meest hectische fase. Het is gedaan met de vrijblijvendheid. Eenmaal onder de drukpers kan er niks meer veranderd worden. Dat is het lekkere van online-communicatie via je website en op platforms als Simplebooklet, Scribd en Issuu. Daar kun je aan blijven sleutelen, ook nadat ze eenmaal zijn gepubliceerd. Net als aan je website. 

 

Dat is ook een van de redenen dat journalistiek werk sterk op de zenuwen kan werken. De drukpers wacht niet. Wij maakten vijftien jaar lang het corporate magazine voor Boer & Croon. Het magazine bestond ongeveer uit 25 verschillende stukken. Staan de juiste foto's erin? Verwijzen de bijschriften naar de juiste mensen? Staan er rare afbrekingen in? Is er rekening gehouden met de naad? En dat nog los van de eindredactie en eindcorrectie op de stukken. Maar wat is dat een feest om te doen! Zeker als je dan het resultaat in handen hebt: een eindeloze stroom aan bedankbrieven van de relaties van je opdrachtgever. 

Ga naar de volgende fase: de communicatie

Ga naar de vorige fase: het concept

Print Friendly and PDF

Wil je verder praten over het ontwikkelen van een magazine, nieuwsbrief, jubileumboek, jaarverslag, vakboek of je communicatiemix?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Reactie schrijven

Berichten: 0