Hoe maak je corporate media en communicatiemiddelen? Stap 2: Creatie

De processtappen bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen

Stap 2: creatie

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarop ze worden gemaakt.

 

 

Tweede stap: creatie

In de conceptfase is nog alles mogelijk. Op het moment dat er eenmaal een klap op is gegeven, liggen dingen vast. Of althans vaster en kom je in de volgende fase terecht: creatie.

 

De auteur, tekstschrijver, copywriter of journalist gaat aan het werk, de beeldredactie gaat op zoek naar beeld, de fotograaf gaat met een briefing plaatjes schieten. De vormgever zit in een omgekeerde delta: alle rivieren stromen uiteindelijk naar hem of haar toe: teksten, beeld, foto’s, illustraties, infographics en noem maar op.

 

Meerkosten

In deze bouwfase begint het middel zijn uiteindelijke vorm te krijgen. Gedurende het proces zijn er nog tientallen beslissingen te nemen, maar die gaan niet meer over de grote lijnen. Het is meer een kwestie van nadere invulling. Blijf bij al dat soort kleinere beslissingen denken vanuit de doelgroep en de bedoeling van het middel: wat wil je bij wie bereiken? Dragen meerkosten daar aan bij, dan kun je het overwegen. 

 

Online en offline 

Het verschil tussen online en offline middelen is dat er bij de laatste categorie nog een stap zit vóór de publicatie: de drukker. Soms zijn er voor het drukproces al in de conceptfase beslissingen genomen. Bijvoorbeeld als het gaat om de papiersoort voor de nieuwsbrief, het magazine of de brochure. Voor online media gaat het alleen maar om het online zetten van het middel.   

 

Publiceren

De fase vlak voor het drukken of het publiceren is vaak de meest hectische fase. Het is gedaan met de vrijblijvendheid. Eenmaal onder de drukpers kan er niks meer veranderd worden. Dat is het lekkere van online-communicatie via je website en op platforms als Simplebooklet, Scribd en Issuu. Daar kun je aan blijven sleutelen, ook nadat ze eenmaal zijn gepubliceerd. 

 

Bob Duynstee

 

Ga naar de volgende fase: de communicatie

Ga naar de vorige fase: het concept

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? 

Of wil je advies bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Commentaar schrijven

Commentaren: 0