Tips bij het maken van corporate media en communicatiemiddelen? Stap 2: Creatie

hoe maak je corporate media en communicatiemiddelen? stap 2: creatie

Corporate media zijn er in alle soorten en maten. Intern en extern, online en offline, periodiek en eenmalig. Maar wat steeds bij alle middelen hetzelfde is, zijn de processtappen waarop ze worden gemaakt.

Magazine, jubileumboek, nieuwsbrief, website, vakboek, creatie, communicatiemiddel, corporate media

In de conceptfase is nog alles mogelijk. Op het moment dat er eenmaal een klap op is gegeven, liggen dingen vast. Of althans vaster en kom je in de volgende fase terecht: creatie.

 

De auteur, tekstschrijver, copywriter of journalist gaat aan het werk, de beeldredactie gaat op zoek naar beeld, de fotograaf gaat met een briefing plaatjes schieten. De vormgever zit in een omgekeerde delta: alle rivieren stromen uiteindelijk naar hem of haar toe: teksten, beeld, foto’s, illustraties, infographics. Alles komt nu samen. Maar dat is ook de vorm waarin straks je doelgroep het boek, magazine, de website, nieuwsbrief of het jaarverslag ervaart. 

denken vanuit de doelgroep

In deze bouwfase begint het middel zijn uiteindelijke vorm te krijgen. Gedurende het proces zijn er nog tientallen beslissingen te nemen, maar die gaan niet meer over de grote lijnen. Het is meer een kwestie van nadere invulling. Blijf bij al dat soort kleinere beslissingen denken vanuit de doelgroep en de bedoeling en mogelijkheden van het middel: wat wil je bij wie bereiken? Dragen meerkosten daar aan bij, dan kun je het overwegen. 

Online en offline middelen

Het verschil tussen online en offline middelen is dat er bij de laatste categorie nog een stap zit vóór de publicatie: de drukker. Soms zijn er voor het drukproces al in de conceptfase beslissingen genomen. Bijvoorbeeld als het gaat om de papiersoort voor de het jubileumboek, de nieuwsbrief, het magazine of de brochure. Voor online media gaat het in dat opzicht alleen maar om het uploaden en online zetten van het middel. Is er een drukker bij betrokken, betrek de drukker dan op tijd bij het proces. Uiteraard pas na het concept, maar liefst wel nog vóórdat alles in kannen en kruiken zit. Je zult nog versteld staan van de creativiteit en de handige tips van drukkers.    

publiceren en online zetten

De fase vlak voor het drukken of het publiceren is vaak de meest hectische fase. Het is gedaan met de vrijblijvendheid. Eenmaal onder de drukpers kan er niks meer veranderd worden. Dat is het lekkere van online-communicatie via je website en op platforms als Simplebooklet, Scribd en Issuu. Daar kun je aan blijven sleutelen, ook nadat ze eenmaal zijn gepubliceerd. Net als aan je website. 

 

Bob Duynstee

Ga naar de volgende fase: de communicatie

Ga naar de vorige fase: het concept

Print Friendly and PDF

Wil je verder praten over het ontwikkelen van een magazine, nieuwsbrief, jubileumboek, jaarverslag, vakboek of je communicatiemix?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs:


Commentaar schrijven

Commentaren: 0