Hoe presenteer ik mezelf? Hoe schrijf ik een zelfportret? Hoe maak ik een personal story? 

Stramien voor een professioneel geschreven zelfportret

Niet alleen ZZP'ers, bijna iedereen presenteert zichzelf zakelijk op Linkedin. Ook professionals met een vast dienstverband. Allemaal volgens hetzelfde stramien/format. Dat is natuurlijk prima. Alleen zal een opdrachtgever daar niet mee volstaan. De kans dat je wordt gebeld en meteen een opdracht hebt, is minimaal. Waarom?

 

 

Omdat een opdrachtgever zich onvoldoende een beeld heeft kunnen vormen van de persoon achter de professional. Logisch. Je haalt soms iemand voor veel geld en voor langere tijd binnenboord. En dan kom je op een van de lastigste kwesties van je professionele bestaan: hoe presenteer je jezelf? Het gaat niet om je ervaring, om je opleiding en wat je daarmee gedaan hebt. Dat zijn feiten. Die moet je uiteraard paraat hebben, maar die  zullen zelden onderscheidend zijn.

 

 

Wat per definitie onderscheidend is, zijn je levenslessen. Je gezin inderdaad, maar wat was daarin je rol? Je school inderdaad, maar wat was daarin je positie? Je werk inderdaad, maar wat is daarop je visie? Het gaat dus veel meer om wie je in wezen bent en hoe dat aansluit bij het werk dat je doet. In die zin focust een geschreven zelfportret op je persoonlijkheidseigenschappen en je karakter. Dat is onvervreemdbaar. Vervolgens koppel je dat aan concrete werkervaring, competenties en ambities. 

Stramien voor een professioneel zelfportret

Stap 1

Begin om te beginnen niet bij jezelf, maar bij je opdrachtgever. Maak een klant-profiel: over welke persoonlijkheidseigenschappen moet een ideale professional in de ogen van een opdrachtgever beschikken? Waar letten opdrachtgevers op, waar zijn ze gevoelig voor qua persoonlijkheidseigenschappen in de uitvoering en wat verwachten ze van het resultaat?

 

Stap 2

Ga nu op zelfonderzoek uit: wat was je rol in het gezin, op school, in het leger, op de universiteit. Wat is je visie op je werk, op de markt en op opdrachten? Wat is je ambitie en waarom. Probeer zo spontaan mogelijk te schrijven en let niet op redactie. 

 

Stap 3

Zoek bij de antwoorden ook concrete voorbeelden uit je jeugd (rol in gezin), uit je schooltijd, uit je studententijd, in de privésfeer (vrijwilligerswerk/hobby) of uit je werk. Pas vervolgens een eerste redactieslag toe. Kijk of je een lijn kunt ontdekken. Wat gaat de opbouw worden? Welke kop komt er boven? Welke citaten zijn pakkend genoeg om als streamers te gebruiken?

 

Stap 4

Van daaruit werk je naar het definitieve werkportret toe. Je pakt eerst het klantprofiel er weer bij en legt dat naast je werkportret. Stel jezelf nu de vraag: waarom ben jij geknipt voor dit werk? Met name de antwoorden op de hoe- en waarom-vraag bieden interessante elementen waar je in het definitieve verhaal mee gaat werken.

 

Stap 5

Zet de belangrijkste en meest karakteristieke elementen vooraan. Plaats er een paar foto’s bij en de highlights uit je CV. Maak er een een mooie online versie van en link die aan je Linkedin-profiel. 

 

Een professioneel profiel kan worden ingezet als lead document bij een carrièrestap, als procesdocument bij offertes of als personal branding op je website en op social media.   

Bob Duynstee 

 

Lees meer over een geschreven zelfportret of personal story 

Storytelling: maak een project story als relatiegeschenk of als learning hisory

Storytelling: promoot je product of dienst met een product story

Storytelling: maak een personal story en positioneer jezelf als een expert in je vakgebied

Storytelling: wat levert een corporate story op?

Storytelling: waarom een procesverhaal medebepalend is voor succes 

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? Of wil je een geschreven zelfportret of hulp daarbij?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Lees meer blogs: