Goeie tekstschrijvers schrijven goeie teksten 

Wat is de overeenkomst tussen Hans Teeuwen, Henk Hofland, Bram Moszkowicz en A.F.T. van der Heijden? Het zijn alle vier tekstschrijvers. Maar zo noemen ze zichzelf niet, want wie voor zichzelf schrijft heet cabaretier, journalist, advocaat of schrijver. Wie voor anderen schrijft noemen we tekstschrijver.

 

Sinds organisaties halve uitgevers zijn geworden, is er een staande vraag naar tekstschrijvers. Stel je maar eens voor dat je een tekst nodig hebt om bij een bijzondere gelegenheid uit te spreken. Aan de huwelijksdis van je beste collega bijvoorbeeld of op diens begrafenis. Dan zit je ongeveer in hetzelfde schuitje als waarin veel communicatieprofessionals elke dag zitten: ze hebben vóór de deadline een passende tekst nodig.

 

TEKSTSCHRIJVERij

Toegegeven, doorgaans gaat het daarbij niet om een gesproken tekst, al is dat wel de oorsprong van het vak. Ooit ging het bij de tekstschrijverij namelijk om het schrijven van uit te spreken of te zingen teksten. Cabaretiers werken nog altijd vaak samen met tekstschrijvers en politici en andere drukbezette, publieke figuren met speechschrijvers en ghostwriters. Allemaal tekstschrijvers.

 

 

 

 

 

 

communicatieadviseur

Je bent misschien geneigd te denken: schrijf die tekst ff zelf. Maar zo simpel ligt het niet. Iedereen binnen de organisatie ontwikkelt na verloop van tijd een corporate blik op de werkelijkheid en gaat automatisch in een soort geheimtaal praten. Dat valt ze zelf niet op omdat ze elke dag met elkaar omgaan. Gelukkig heeft de communicatieadviseur nog de tegenwoordigheid van geest om te beseffen dat de buitenwereld daar geen touw aan kan vastknopen. Dat verklaart voor 70% het beroep dat organisaties op tekstschrijvers doen.  

 

tone of voice

Waar let een tekstschrijver op? De compositie van de tekst is natuurlijk belangrijk. Net als de teneur, de tone of voice. Bij commerciële boodschappen staat de (trans)actie/conversie centraal, bij goede doelen de empathie, bij een opiniërend artikel de argumentatie en bij een handleiding de informatie. Maar in alle gevallen is de tone of voice, de snaar die je aanslaat, doorslaggevend. Die snaar moet op je publiek zijn afgestemd, wil de boodschap resoneren. En een boodschap resoneert alleen wanneer je publiek zich in de klankkleur en de toonhoogte herkent. Urologen schrijf je niet aan als loodgieters en Hells Angels niet als verpleegsters. Dat heeft niks te maken met discriminatie, maar alles met identificatie. 

 

collega tekstschrijvers

Een tekstschrijver moet dus zakelijk, informatief, wetenschappelijk of strategisch, overtuigend, opiniërend, activerend of wervend, journalistiek, amusant, gevoelig of inspirerend kunnen schrijven. Hij (m/v) heeft gevoel voor compositie en stijl. Maar minstens zo belangrijk: hij heeft de humor van een cabaretier, de kritische blik van een journalist, de overtuigingskracht van een advocaat en de verbeeldingskracht van een schrijver. Collega tekstschrijvers tenslotte.  

 

 

Bob Duynstee  


 

Vind ik leuk
Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? Of heb je een ervaren tekstschrijver nodig (ervaring sinds 1994)?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0