Beeldvorming is nooit ver weg als je het over storytelling hebt

Ontwikkeling is het centrale thema bij storytelling

Storytelling, beeldvorming, organisatie ontwikkeling DuynsteePolak communicatie

Als organisatie vertel je altijd een verhaal. Of je nu wilt of niet. Je vertelt het verhaal door het imago van je branche, door de producten die je verkoopt, de diensten die je levert en het beleid dat je voert. Beeldvorming is nooit ver weg als je het over storytelling hebt. 

 

En beeldvorming werkt heel simpel: als je er zelf geen verhaal van maakt, doen anderen dat wel. En dus vertel je wat je doet, waar je voor staat en wat je van plan bent. Je etaleert je expertise, promoot je producten, deelt je kennis en geeft je visie. Telkens met een verhaal. Een verhaal dat het in de beeldvorming moet opnemen tegen andere verhalen in het veld: de battle of stories

 


Story listening
Voor geloofwaardige verhalen zijn drie perspectieven onontbeerlijk: dat van het leiderschap, dat van de medewerkers en dat van de klanten, burgers, cliënten, patiënten, afnemers, relaties of hoe ze ook mogen heten. Dat is de gouden driehoek. Afhankelijk van de vraag welk verhaal je wilt maken, kan het accent meer of minder op een bepaald perspectief liggen. Maar storytelling zelf begint altijd met het verzamelen van verhalen. 

 


Storymaking
Zijn de verhalen eenmaal verzameld, dan inventariseer je in welke richting die verhalen wijzen? De storymaker - dat kan heel goed ook de verhalenvanger zijn - maakt in overleg een eerste opzet. Dat is in eerste instantie altijd een geschreven verhaal. Vanuit dat verhaal kun je naar elke vorm toe gaan werken: een film, animatie of een digitale longread.     

 

 

Storytelling

Staat het verhaal eenmaal in de steigers en is er een vorm gevonden waarin het verhaal gebracht gaat worden, dan kan de organisatie het verhaal verder uitspinnen in de vorm van een communicatieplan, een communicatiestrategie of concrete corporate media. Maar wat je in elk geval doet is het verhaal zelf in de eigen organisatie vertellen. De koning aan de paardrijders, die het op hun beurt vertellen aan de kamelendrijvers die het op hun beurt weer doorvertellen aan de schaapherders. 

 

Bob Duynstee

 

 

Lees ook:

 

Wat is het effect van goede communicatie?
10 Tips voor het bijsturen van beeldvorming
Storytelling; het geheim van authentiek leiderschap
Een dagje op de hei... Waarom een corporate story?
Corporate story; de stille kracht
Zeven open deuren bij storytelling
Framing; storytelling in het kort

Storytelling, wat hebbie d’r an?
Storytelling: maak een project story als relatiegeschenk of als learning hisory

Storytelling: maak een personal story en positioneer jezelf als een expert in je vakgebied

Storytelling - wat levert een corporate story op?

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.