Beeldvorming is nooit ver weg als je het over storytelling hebt

hoe je via storytelling de beeldvorming beinvloedt

De kleinste eenheid waarin beeldvorming werkt, is het verhaal. Hoe werkt dat dan precies?

Storytelling, beeldvorming, organisatie ontwikkeling DuynsteePolak communicatie

Als organisatie vertel je altijd een verhaal. Of je nu wilt of niet. Je vertelt het verhaal door het imago van je branche of sector waarin je actief bent, door de producten die je verkoopt, de diensten die je levert, door de fase waarin je zit en het beleid dat je voert. Beeldvorming is dan ook nooit ver weg als het over storytelling gaat. 

 

En beeldvorming werkt heel simpel: als je er zelf geen verhaal van maakt, maken anderen er een verhaal van. Een actiegroep bijvoorbeeld. Of je concurrent. En dus vertel je wat je doet, waar je voor staat en wat je van plan bent. Je etaleert je expertise, promoot je producten, deelt je kennis en geeft je visie. Telkens met een verhaal. Een verhaal dat het in de beeldvorming moet opnemen tegen andere verhalen in het veld: de battle of stories

 


Story listening
Storytelling zelf begint altijd met het verzamelen van verhalen. Dat proces heet storylistening. De ene keer leg je daarvoor je oor te luisteren bij klanten, de andere keer bij medewerkers en weer een andere keer bij het leiderschap van de organisatie. En waar gaat het dan over? Nou, over klanttevredenheid bijvoorbeeld. Of over medewerkerstevredenheid. Of over het veranderingsproces waar je in zit, over de interne communicatie of over het imago.

 


Storymaking
Zijn de verhalen eenmaal verzameld, dan inventariseer je in welke richting die verhalen wijzen? De storymaker - dat kan heel goed ook de verhalenvanger zijn - maakt in overleg een eerste opzet. Dat is in eerste instantie altijd een geschreven verhaal. Vanuit dat verhaal kun je naar elke vorm toe gaan werken waarin al die verhalen in één verhaal terugkomen: een film, animatie, een gelegenheidsmagazine of een digitale longread.     

 

 

Storytelling

Staat het verhaal eenmaal in de lak en is er een vorm gevonden waarin het verhaal gebracht gaat worden, dan kan het 'story-vertellen' beginnen. En dat mag iedereen op zijn eigen manier doen. Het laatste dat je moet willen is dat de leider een samenvatting geeft van de film. Haal je eigen essentie uit het verhaal, vertaal dat naar je eigen werkelijkheid en vertel dat verhaal. De koning vertelt het aan de paardrijders, de paardrijders aan de kamelendrijvers en de kamelendrijvers aan de schaapherders. 

Bob Duynstee

 

 

Lees ook:

Tien tips voor het bijsturen van beeldvorming
Storytelling; het geheim van authentiek leiderschap

Storytelling; hoe maak je een corporate story?
Een dagje op de hei... Waarom een corporate story?
Corporate story; de stille kracht
Zeven open deuren bij storytelling
Framing; storytelling in het kort

 

 

Print Friendly and PDF

Wil je een gratis en vrijblijvend adviesgesprek?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.