Hoe maak je een corporate story en wat kun je er mee?

Een corporate story is een samenhangend en samenbindend verhaal van de organisatie. Zo'n verhaal verbindt medewerkers met je organisatie, klanten met je merk en je organisatie met de samenleving. Er is niet één recept, maar een corporate story moet wel raken en inspireren.

Wie zijn we? Waar komen we vandaan? Wat doen we? Voor wie? En waarom? Elke organisatie denkt over zichzelf na in de vorm van een inspirerend en deelbaar verhaal. Medewerkers identificeren zich nu eenmaal minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee. 

WAT VERTELT EEN CORPORATE STORY?

Een corporate story verbindt missie met mensen, identiteit met imago, binnen met buiten en zo vandaag met morgen. Afhankelijk van de bedoeling vertelt een corporate story waarom een organisatie bestaat (en de missie is meer dan een statutaire bepaling), waar de organisatie vandaan komt (origin-story of corporate history), waar de organisatie in gelooft (kernwaarden), wat ze doet, voor wie ze dat doet, welke business principles ze omarmt, welke waarde ze toevoegt, hoe en waarin ze zich onderscheidt van andere aanbieders (onderscheidend vermogen) en waar ze naar toe op weg is (visie). Maar dan in gewone mensentaal: weet iedereen waarvoor hij/zij 's ochtends het bed uit komt? En dat dan in de vorm van verhalen. Van ervaringsverhalen. Het gaat over trots-momenten en kantelmomenten maar ook over het verlangen en de tegenslag van de organisatie waarbij verlies wordt omgesmeed in overwinning. 

Hoe maak je een corporate story? Onze tien aandachtspunten

Je kunt natuurlijk meteen beginnen met verhalen ophalen. Dat is namelijk wat er uiteindelijk toch moet gebeuren. Maar een corporate story is het verhaal van de organisatie zelf. Dus daarom kun je er beter iets van organisatie omheen zetten. 

 

  1. Stel een gevarieerd projectteam samen. Denk aan mensen van HR, communicatie en mensen uit de lijn. 
  2. Stel een startdocument op: wat is de aanleiding voor een corporate story? Wat is de bedoeling van de corporate story? Welke ideeën leven er bij de leiding van de organisatie? Wat heeft die ermee voor ogen? Wat wil HR ermee bereiken? En communicatie? 
  3. Breng de organisatiestrategie in kaart. Niet in abstracte woorden, maar in termen van verlangen, hoop en verwachting. Waar precies ligt de uitdaging? Wie of wat zijn je helpers? Waar zit de pijn? Waar zit het verlangen?  
  4. Identiteit: hoe ziet de organisatie zichzelf? Is er eerder ooit een cultuuronderzoek gedaan? Een onderzoek naar de medewerkerstevredenheid? Kijk ook waar cultuur-dragende elementen te vinden zijn: archief, rituelen.
  5. Imago: hoe zien klanten, leveranciers, investeerders, relaties de organisatie? Is er al eerder een imago-onderzoek gedaan? Soms zijn kwalitatieve interviews nodig. 
  6. Wat zijn waarden waarin iedereen zich herkent? Die waarden zijn belangrijk omdat je die als kapstok kunt gebruiken voor je corporate story. Kijk eens naar de corporate story van de Maartenskliniek.
  7. Met deze informatie in het achterhoofd, ga je nu op zoek naar verhalen in de organisatie. Levensechte verhalen van mensen van vlees en bloed. Je kunt rechtstreeks medewerkers vragen om verhalen, je kunt een team van interne verhalenvangers trainen en je kunt externe verhalenvangers inhuren. Tegelijkertijd ga je werken aan het overall verhaal. Bij professionele organisaties zal de nadruk meer liggen op de opgehaalde verhalen en bij profit-bedrijven weer meer op de prestaties van de organisatie zelf. Maar het hangt allemaal sterk van de bedoeling af. Bijvoorbeeld of de corporate story meer voor intern of meer voor extern gebruik bedoeld is. 
  8. Bedenk dat elke corporate story een emerging design kent: het verhaal ontstaat terwijl je bezig bent. Als het goed is, vertelt het verhaal zichzelf. Dat is altijd een verhaal dat intern gedragen wordt en op een geloofwaardige, herkenbare, betekenisvolle en richtinggevende manier naar buiten toe uitgedragen kan worden. 
  9. Implementatie: de corporate story is het verhaal van de hele organisatie. Dat verhaal wil je met een big happening aan de organisatie 'teruggeven'.
  10. Maar bedenk wel dat het verhaal van de organisatie nooit 'af' is. It's a living thing. Zie het als een inspiratiebron voor een continu proces van zelfreflectie.  

WAT LEVERT EEN CORPORATE STORY OP?

Het eigen verhaal geeft zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfrespect en dat is een voorwaarde voor elke organisatie om zich zelfbewust te presenteren en deel te nemen aan het maatschappelijk c.q. economisch verkeer. 

VOORBEELD VAN CORPORATE STORY

Goed voorbeeld van een corporate story. Al hadden ze aan de vormgeving wel wat meer aandacht mogen besteden.  Laat gewoon de mensen om wie het gaat zien.
Goed voorbeeld van een corporate story. Al hadden ze aan de vormgeving wel wat meer aandacht mogen besteden. Laat gewoon de mensen om wie het gaat zien.
Voorbeeld van corporate storytelling op basis van een corporate story
Voorbeeld van corporate storytelling op basis van een corporate story
Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van  een uitgeschreven  corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.
Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van een uitgeschreven corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.
Corporate story maken
Corporate story voor de Hoge Raad der Nederlanden in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORY

Corporate story maken
Corporate story voor Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORY

Corporate story maken
Corporate story voor Dienst Beleidsadvisering Amsterdam in de vorm van een corporate brochure

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story maken
Corporate story voor het Vredespaleis in Den Haag in de vorm van een jubileumboek. De combinatie van een jubileumboek en een corporate story is logisch.

Voorbeeld van corporate storytelling

Corporate story als een historische ontwikkelingslijn, gevisualiseerd door de weg. Logisch: Walker. Nadruk op Schotse identiteit, beetje magie en familiewaarden. Duidelijk een jubileum-film, succesverhaal dat de kantelmomenten laat zien en prachtig wordt uitgevoerd.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Klassieke story in de vorm van een verhaal dat de geschiedenis vertelt van Lego en daarmee de corporate values en principles laat zien. En hoe het bedrijf met tegenslag omgaat, maar laat ook de trotsmomenten zien. 

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Soort van dwarsdoorsnede met commentaar. Geeft een mooi beeld van de kernwaarde 'innovatief', van het 'verlangen' om de wereld beter te maken en om de moeite (studie en onderzoek) die je daarvoor moet doen.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story die de familietraditie en -waarden mooi laat zien: innovatie. Dichtbij, lange termijn, kwaliteit en duurzaamheid.


Print Friendly and PDF

Voor een corporate story ontwikkelen wij een praktisch en inspirerend traject. Wil je een gratis vrijblijvend adviesgesprek over je corporate story?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.



Reactie schrijven

Commentaren: 0