Hoe je je organisatie ontwikkelt door het delen van verhalen

Het delen van verhalen als proces om overzicht en inzicht te geven

Proces, ontwikkeling, story, verhalen, storytelling DuynsteePolak communicatie

Het proces kan bij storytelling helemaal op zichzelf staan. Dan gaat het puur om de procestechniek van storytelling: het delen van verhalen met elkaar. De kern van storytelling is dan dat je mensen uit verschillende hoeken van een systeem uitnodigt om ervaringen in de organisatie en met klanten te delen aan de hand van verhalen. Anderen kunnen die verhalen vervolgens verbinden met hun eigen ervaringen en er zo op reflecteren.

 

 

Leren van elkaar

Dat kan bijvoorbeeld om een ingewikkeld bestuurlijk vraagstuk te articuleren waarvan de uitkomst niet meteen duidelijk, om een vraagstuk te adresseren dat een ongemakkelijke ontstaansgeschiedenis kent of om met elkaar een gebrek aan overzicht, rust of vertrouwen te bespreken. Het kan gaan om vraagstukken die nog niet zijn geland, kwetsbaar zijn of nog geen plek hebben gekregen in de ontwikkeling van mensen of de organisatie van dit moment. Maar het kan uiteraard ook gaan om het leren van elkaar. Dat is met name voor projectorganisaties en professionele organisaties een hele geschikte en leuke - want informele - manier van ontwikkeling van teams naar de volgende stap. En het scheelt enorm in de faal- en meerkosten.

 

 

Opbrengst

Met storytelling leren deelnemers zo hoe een vraagstuk over en weer ervaren wordt. Geen analyse, geen trends, geen statistieken maar krachtige, ervaringsverhalen. Op die manier dienen zich de antwoorden op een hele vanzelfsprekende manier aan. Noem het de wisdom of the crowd, common sense of de collectieve kennis en ervaring. Je moet het alleen wel een kans geven. En daar is corporate storytelling zo ongeveer voor uitgevonden. 

 

 

Inzichten

Als storyteller gebruik je verschillende technieken om zo'n gesprek op gang te brengen waardoor je alle perspectieven in beeld brengt: het leiderschapsperspectief, het medewerkersperspectief en het klantperspectief. Focus is wel essentieel. De storyteller is hier procesbegeleider. Hij bereidt de sessies voor door de verhalen te verzamelen (startdocument). En hij durft vragen op te werpen die anders niet worden gesteld. Hij of zij maakt impliciete overtuigingen en noties zichtbaar zodat die ook gedeeld kunnen worden.

 

Bob Duynstee

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.