Jubileumboek maken? Onze tips

Bestaat uw organisatie 10, 25, 50 of 100 jaar en denkt u erover na om een jubileumboek uit te brengen? Wij hebben ruime ervaring op dat gebied en adviseren u daar graag bij.

Voormalig minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot (voorzitter Carnegie Stichting) reikt het jubileumboek Bouwen aan Vrede uit aan de Koning: 'Your Majesty, Secretary General of the United Nations, Prime minister, your excellencies; we chose an Amsterdam based firm-DuynsteePolak- as being the most promising production team.' 

 Jubileumboek 'Bouwen aan vrede', t.g.v. het 100-jarige bestaan van het Vredespaleis i.o.v. de Carnegie Stichting. 
 Jubileumboek 'Bouwen aan vrede', t.g.v. het 100-jarige bestaan van het Vredespaleis i.o.v. de Carnegie Stichting. 
'Ridders in de Bijlmer', een boek over de geschiedenis van 750 jaar Bijlmer i.o.v. Amsterdam Zuidoost.  
'Ridders in de Bijlmer', een boek over de geschiedenis van 750 jaar Bijlmer i.o.v. Amsterdam Zuidoost.  
Jubileumboek voor Strukton 75 jaar.
Jubileumboek voor Strukton 75 jaar.
Jubileumboek over 150 jaar studentenleven in Amsterdam.
Jubileumboek over 150 jaar studentenleven in Amsterdam.
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid' een zoektocht naar de achterkant van raadsnota's in een bijzonder decennium.
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid' een zoektocht naar de achterkant van raadsnota's in een bijzonder decennium.
Voor de ingebruikstelling van de IJtram maakten wij deze gelegenheidsuitgave over de aanleg van de IJtram. 
Voor de ingebruikstelling van de IJtram maakten wij deze gelegenheidsuitgave over de aanleg van de IJtram. 
Voor de opening van busstation Bijlmer ArenA maakten wij het boek 'Meesters op de vierkante meter' in opdracht van de gemeente Amsterdam
Voor de opening van busstation Bijlmer ArenA maakten wij het boek 'Meesters op de vierkante meter' in opdracht van de gemeente Amsterdam

Anders dat een vakboek of een managementboek kun je een jubileumboek of gelegenheidsuitgave heel goed als organisatie zelf uitgeven. Sterker: daar is zelfs veel voor te zeggen. Een ISBN-nummer aanvragen is een fluitje van een cent. 

jubileumboek uitgeven

Geen kwaad woord over uitgevers. Wij werken doorgaans heel prettig samen met uitgevers. Maar jubileumboeken, lustrumboeken of andere gelegenheidsuitgaven zijn one-offs. Daar hebben uitgevers minder ervaring mee. En in elk geval geen tijd voor. Daarvoor denken ze teveel in fondsen. Een fonds is een genre, bijvoorbeeld thrillers, fictie, managementliteratuur chicklit of hobbyboeken. Daar zijn ze goed in. Voor de productie van een jubileumboek moeten ze uit hun holletje kruipen en ontbreekt het hun veelal aan creativiteit. Dat vinden niet wij alleen, maar dat vinden veel meer auteurs, vormgevers en organisaties. Je boek krijgt gewoon niet de persoonlijke aandacht die het verdient. Zeker in de beginfase maar ook bij het projectmanagement. En dat is een gemiste kans. Dus doe het net als in de filmindustrie, waar productie en distributie gescheiden zijn. Tot genoegen. Want de distributie kunnen uitgevers natuurlijk prima voor hun rekening nemen, al is dat met een ISBN-nummer niet eens meer nodig.

ervaring met het maken van jubileumboeken

Wij hebben ruime ervaring met boekprojecten. Behalve het jubileumboek voor het 100-jarige Vredespaleis in Den Haag, maakten wij Ridders in de Bijlmer, het jubileumboek 75 jaar Strukton, het 'Wij Amsterdamsche Studiosi' over 150 jaar studentengeschiedenis in Amsterdam, Krassen op de eeuwigheid, over de stedelijke ontwikkeling van Amsterdam, het boek ter gelegenheid van de ingebruikstelling van de IJtram en het boek ter gelegenheid van de opening van Station Bijlmer ArenA - beiden in opdracht van de gemeente Amsterdam. 

verschil met vakboek of managementboek

Voor een vakboek of managementboek kan het juist wel handig zijn om dat via een uitgever te laten lopen. Daar kan het logo van een uitgever als een soort kwaliteitskeurmerk gelden. Denk aan Kluwer voor juridische uitgaven en Elsevier voor medische uitgaven. Bovendien kent zo’n uitgever de afzet- en promotiekanalen binnen het vakgebied als geen ander. En ze hebben daar uiteraard een professioneel netwerk om de kwaliteit van de uitgave te bewaken. Dat alles geldt echter niet voor jubileumboeken en gelegenheidsuitgaven. Kaas van de terugverdiencapaciteit? Daar hebben uitgevers niet van gesmikkeld. Fondsenwerving? Geen ervaring. Promotie? Daarvoor moet je zelf het netwerk aanleveren. En voor het projectmanagement van een jubileumboek of gelegenheidsuitgave hebben ze gewoon geen tijd, als ze er al ervaring mee hebben.

het concept voor een jubileumboek

Elk boek begint met een concept: wat wordt het idee achter het boek? Wordt het een chronologische wandeling door de ontwikkeling van de organisatie? Of wil je juist de huidige context centraal stellen en af en toe teruggrijpen op het verleden? Breng je je relaties in beeld? Ga je werken met interviews? En zo ja, hoe dan? Hoe ga je om met beeld? Er zijn eindeloos veel mogelijkheden. In het concept leg je het basisidee voor het boek vast. Dat is nooit een keurslijf. Veranderingen in het concept kunnen in de beginfase van het project besproken worden. Is de auteur eenmaal volop in touw, dan wordt het steeds lastiger om het concept nog te veranderen.  

plan van aanpak

Behalve een concept is ook een plan van aanpak voor een jubileumboek of gelegenheidsboek een must. Inclusief een planning. In het plan van aanpak staan de randvoorwaarden: programma van eisen van de opdrachtgever, omvang, globale opzet, doel, doelgroepen, organisatie, tone of voice, verhouding tekst/beeld en planning.

deadline bij een jubileumboek

Bij een jubileumboek of gelegenheidsuitgave gaat het om stevige opdrachten. Niet elke willekeurige professionele tekstschrijver is dat gewend. Bij grote schrijfprojecten maakt ook de auteur een specifiek projectplan (onderzoek, hoofdstuk-indeling, planning schrijfproces etc.) zodat ook dit proces te volgen en te managen is. Bij een jubileumboek of een gelegenheidsboek is dat essentieel omdat je daar met een harde deadline hebt te maken.  

archiefonderzoek bij een jubileumboek

Soms is het nodig om een of meerdere archieven te raadplegen. Dan is het wel zo handig als de auteur de weg weet. Archiefonderzoek is een vak apart. Niet dat je dat als auteur niet snel in de vingers kunt krijgen, maar het kan wel helpen als de auteur ervaring heeft met archiefonderzoek.  Net als met interviewen. Interviews zijn namelijk ook een bron van informatie.

het schrijfproces bij een jubileumboek

Het schrijfproces kan een heel eenzaam proces zijn en dat brengt risico’s met zich mee. Zeker omdat een jubileumboek, gelegenheidsboek of liber amicorum vaak een harde opleverdatum kent. Maar ook afgezien daarvan is het verstandig om de auteur(s) goed te begeleiden. 

beeldredactie bij een jubileumboek

Beeld is een verhaal apart. Niet dat in elk boek altijd met beeld (fotografie, illustraties, infographics) gewerkt hoeft te worden. Een goed leesboek kan prima zonder. Maar in 9 van de 10 jubileumboeken en gelegenheidsuitgaven wordt met beeld gewerkt. Dat kan historisch beeldmateriaal zijn of eigentijdse fotografie. Hoe dan ook is het beeldverhaal een apart verhaal dat aparte aandacht verdient. Vandaar dat een beeldredacteur soms een uitkomst is.  

de opmaak van een jubileumboek

Bij de opmaak van een jubileumboek of gelegenheidsuitgave gaat het altijd om een redactionele opmaak. Zoek dus een vormgever die ervaring heeft met longcopy. En dat heeft niet elke vormgever. Redactionele vormgeving is een vak apart met noten, beeld, illustraties, infographics, tekstkaders, streamers en bijschriften. Een redactioneel vormgever begrijpt en accentueert de indeling en de bedoeling van je boek.

het drukken van een jubileumboek

Het drukwerk kan een behoorlijke kostenpost zijn bij grote boekproducties. Dan betaalt een buitenlandse drukker zich soms uit. Dat kan op een grote productie zomaar duizenden euro's schelen. Wij hebben goeie ervaringen met drukkers in Litouwen, Turkije en Spanje. Ze spreken goed Engels. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is met een iets langere levertijd. En soms is het mogelijk om in de fiscale sfeer te besparen op een boekproject. Vraag naar de mogelijkheden. 

promotie en free publicity bij een jubileumboek

Voor de verkoop van je boek (als het niet als een puur relatiegeschenk bedoeld is) is promotie noodzakelijk. En dat is nog een reden om niet met uitgevers in zee te stappen. Die komen namelijk niet verder dan het plaatsen van een advertentie in de krant en dan moet het maar gebeuren. Dat zeggen wij niet alleen, maar dat zeggen heel veel auteurs over uitgeverijen. Free publicity in de vorm van recensies en social media vormen de belangrijkste wegen om ruchtbaarheid te geven aan een uitgave. Dat betekent een goed (online) persbericht en creatief zijn met 'insteken' bij radio, televisieprogramma’s en social media. Maar denk ook aan speciale krantenrubrieken als 'De week van' en 'Hollands Dagboek' etc. Dat is nog eens wat anders dan alleen een piepkleine advertentie in de krant. 


Interesse in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over uw jubileumboek of lustrumboek?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Ga naar homepage

Print Friendly and PDF


Commentaar schrijven

Commentaren: 0