Waar moet je als ZZP'er aan denken als je voor jezelf wilt beginnen? Tips over naam, logo, huisstijl, website

waar moet je als zzp'er aan denken als je voor jezelf wil beginnen: naam, logo, huisstijl en website

Veel bedrijven beginnen met een idee. Dat kan een uitvinding zijn, maar ook een aanvulling op of alternatief voor een bestaand product of dienst. Voor een deel begint iemand ook een onderneming omdat hij/zij zich kwaad maakt over hoe het nu eraan toe gaat, denk aan fair trade producten of de hele duurzaamheidsrage. Waar moet je aan denken?

Starterspakket, DuynsteePolak communicatie

Er zijn bedrijven die starten met hetzelfde product, maar met een hoger serviceniveau. Of juist met een lager serviceniveau tegen scherpere tarieven. Denk aan prijsvechters als EasyJet en Ryan Air in de vliegindustrie. Je hebt starters die niet zozeer een gat in de markt zien, maar wel een witte vlek. Puur geografisch. Denk aan restaurants, kappers of fysiotherapeuten. En je hebt een hele grote categorie starters die gewoon voor zichzelf beginnen omdat ze ergens goed in zijn. Vooral in de creatieve maakindustrie en de zakelijke dienstverlening. Maar wat jouw reden ook is om voor jezelf te beginnen, je hebt altijd een paar dingen nodig om een goeie start te maken. Welke zijn dat?

 

De naam die je als professional aan je onderneming, je bureau of winkel geeft, moet passen bij de business die je doet. In de zakelijke dienstverlening waar het persoonlijke contact belangrijk is, wordt de eigen naam vaak gebruikt. Denk aan advocatenkantoren, PR bureaus en accountants. Prima. Met de komst van de nieuwe economie hebben bedrijven vaak voor StarWars-namen gekozen: Liander, Accenture, Oxxio. Woordgrapjes variëren van sterk tot zwak. Denk ook aan spelling: de Z in plaats van een S, de X in plaats van de KS, de V in plaats van de F, de C in plaats van een K en ga zo maar door. De naamkeuze is een proces. Je groeit er naar toe. Neem er de tijd voor en denk creatief.  

Logo

Hetzelfde geldt voor het logo. Naam en logo zijn beiden weer bepalend voor de huisstijl. Het logo sluit aan bij de sfeer van de branche en bij de identiteit van het bedrijf. Soms laat het logo zien wat je doet (bijvoorbeeld bij transportbedrijven die opvallend vaak met pijlvarianten werken), soms zijn het de gestileerde beginletters als bij PwC en soms is het iets er tussenin. Vorm en kleurstelling zijn werelden op zichzelf. Kleur is uiteraard ook een element. Blauw staat voor analytisch, geel voor creatief, rood voor energie en groen voor milieu. Maar je kunt er uiteraard alle kanten mee op, zolang je je er maar bewust van bent.

Pay-off

Kies je voor een pay-off bij je logo? Dat kan soms heel verhelderend werken, omdat je logo daarmee inhoud krijgt. Denk aan: 'Apple; Think different' of 'Opel, wir leben Auto's.' Er zijn bedrijven die zich helemaal toeleggen op het verzinnen van een goeie pay-off. Zo'n pay-off is vaak het resultaat van een hoop ervaring die je hebt opgedaan. Dan is het best lastig om daar mee te beginnen, maar misschien heb je toch een idee op basis van je eerdere ervaring?  

 

huisstijl

De huisstijl is een optelsom van de naam, het logo, je kleurgebruik, lettertype, de eventuele pay-off en de business waar je in zit. De huisstijl komt terug in je visitekaartjes, briefpapier, website, facturen en alle andere uitingen. Dus dat is wel even iets om over na te denken. Feitelijk zorgt de huisstijl voor herkenbaarheid. En herkenbaarheid is weer van belang voor je branding. Zeg maar: of mensen je naam/logo kunnen onthouden en of het ze wat zegt. 

 

waardeketen

Voordat je gaat nadenken over een website, denk je na over de vraag wat je toe te voegen hebt aan de waardeketen in je branche. In welke schakel zit je precies? En wat voeg je daar toe? Als je niks toe te voegen hebt,  heb je er ook niks te zoeken. Dus denk eens goed na wat je bij te zetten hebt. Concurreer je op prijs? Laat dat dan ook zien. Concurreer je op kwaliteit? Laat dat dan ook zien.

Website

Maak jezelf uniek. Althans: probeer jezelf zo uniek mogelijk te maken. Niet op alle fronten, maar op één of twee. Of een combinatie van die twee. Formuleer scherp je diensten/productaanbod vanuit het perspectief van de klant. En laat meteen iemand meekijken voor je SEO en vindbaarheid op internet. Website en vindbaarheid zijn namelijk twee verschillende zaken.  

 

sjablonen

Om een vliegende start te maken, wil je ook professioneel voor de dag komen met je digitale briefpapier, je facturen en offertes. Voor facturen en offertes zijn er standaard sjablonen die er heel professioneel uitzien en ook nog eens erg handig zijn door het programma dat er achter zit. (Bijvoorbeeld: factuursturen.nl) Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en ook nog eens heel professioneel oogt?En uiteraard kun je de sjablonen personaliseren. 

 

naamkaartjes

Die kosten tegenwoordig nauwelijks nog wat. Een tip: laat er niet teveel maken, want je zult zien dat je over een of twee jaar weer een andere, aangepaste huisstijl hebt. Met 200 tot 300 kaartjes kom je heus een heel eind.

Wil je een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over het opstarten van je bureau of bedrijf?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Ga naar homepage

Print Friendly and PDF