Starten als ZZP'er? Tips over naam, logo, huisstijl en website

Veel bedrijven beginnen met een idee. Dat kan een uitvinding zijn, maar ook een aanvulling op of alternatief voor een bestaand product of dienst. Voor een deel begint iemand ook een onderneming omdat hij/zij zich kwaad maakt over hoe het nu eraan toe gaat, denk aan fair trade producten of de hele duurzaamheidsrage. Maar de meeste professionals beginnen voor zichzelf omdat ze iets goed kunnen. Omdat ze goed zijn in hun vak. Jij weet het wel. Nu alle andere mensen nog. Waar moet je aan denken?

Starterspakket, DuynsteePolak communicatie
Met ons starterspakket ben je meteen goed op weg

Er zijn bedrijven die starten met hetzelfde product, maar met een hoger serviceniveau. Of juist met een lager serviceniveau tegen scherpere tarieven. Denk aan prijsvechters als EasyJet en Ryan Air in de vliegindustrie. Je hebt starters die niet zozeer een gat in de markt zien, maar wel een witte vlek. Puur geografisch. Denk aan restaurants, kappers of fysiotherapeuten. En je hebt een hele grote categorie starters die gewoon voor zichzelf beginnen omdat ze ergens goed in zijn. Vooral in de creatieve maakindustrie en de zakelijke dienstverlening. Maar wat jouw reden ook is om voor jezelf te beginnen, je hebt altijd een paar dingen nodig om een goeie start te maken. Welke zijn dat?

 

 

de naam van je onderneming

De naam die je als professional aan je onderneming, je bureau of winkel geeft, moet passen bij de business die je doet. In de zakelijke dienstverlening waar het persoonlijke contact belangrijk is, wordt de eigen naam vaak gebruikt. Denk aan advocatenkantoren, PR bureaus, consultancybureaus en accountants. Prima. Met de komst van de nieuwe economie hebben bedrijven vaak voor StarWars-namen gekozen: Liander, Accenture, Oxxio. Woordgrapjes variëren van sterk tot zwak. Denk ook aan spelling: de Z in plaats van een S als in zmart.com, de X in plaats van de KS als in nix18.nl, de V in plaats van de F, de C in plaats van een K en ga zo maar door. De naamkeuze is een proces. Internet is natuurlijk de beste inspiratiebron. Denk ook meteen aan je logo: een bedrijf als Apple snapt dat als geen ander. Blauwe monsters is ook makkelijk. Als je je naam letterlijk vóór je kunt zien, ben je op de goede weg.

Logo maken of logo laten maken

Voor jezelf beginnen als ZZP'er
In 1997 schreven we op eigen initiatief het boek 'Durven, Doen en Doorgaan', over het starten van je eigen bureau of bedrijf.

Als je je naam letterlijk vóór je kunt zien, kan een vormgever dat ook. En die kan nog wat: dat beeld stylen. Je weet niet wat je ziet! Je logo is minstens zo bepalend voor je imago als je naam. Je kunt je logo zelf maken of laten maken. In dat laatste geval heb je verschillende keuzes: standaard (bijvoorbeeld op logo laten maken voor 80 euro of logo laten maken voor 175 euro. Het beste resultaat krijg je als je samen met een ontwerper om de tafel gaat zitten. Natuurlijk is dat duurder, maar daar krijg je ook wat voor terug, want je zult niet alleen een logo moeten hebben, maar naam en logo zijn beiden weer bepalend voor de huisstijl. En die zul je ook moeten laten maken: website, digitaal briefpapier, facturen, offertes. Belangrijk is dat je logo aansluit bij de sfeer van de branche waarin je actief bent en bij de identiteit van het bedrijf. Idee, vorm en lettertype is één, kleurstelling is uiteraard ook een element. Blauw staat voor analytisch, geel voor creatief, rood voor energie en groen voor milieu. Wil je een logo maken? Kijk ook eens op de logo's die wij hebben gemaakt.

slogan maken

Kies je voor een slogan bij je logo? Dat kan soms heel verhelderend werken, omdat je logo daarmee inhoud krijgt. Denk aan: 'Apple; Think different' of 'Opel; Wir leben Auto's' of Nike; Just Do It. Er zijn bedrijven die zich helemaal toeleggen op het verzinnen van een goeie slogan. Hoe kom je nou op zo'n slogan? Dat is een proces. En vaak is het ook nog eens een bijproduct van een ander proces, namelijk dat van de corporate story maken.  Dan ga je zo de diepte in op het punt van de kernwaarden, business principles, de markt en de klant van een bedrijf, dat je altijd wel op een aantal rake slogans komt. Als je zelf ook een slogan wilt maken, nodig dan eens een journalist uit die je het hemd van het lijf vraag over jouw onderscheidend vermogen. Met de juiste mindset kom je dan misschien al op een eerste idee. Maar... het moet wel bekken of allitereren. En drie tot maximaal 5 woorden. 

huisstijl maken

De huisstijl is een optelsom van je naam, je logo, je kleurgebruik, je lettertype en de eventuele slogan. Je huisstijl komt terug in je website, je visitekaartjes, je online briefpapier, je facturen en alle andere uitingen. Tot en met de inrichting van je kantoor. Dus dat is wel even iets om over na te denken. Feitelijk zorgt de huisstijl voor herkenbaarheid. En herkenbaarheid is weer van belang voor je branding. Zeg maar: of mensen je naam/logo kunnen onthouden en of het ze wat zegt. 

website maken

Natuurlijk heb je een website nodig. Maar behalve een website wil je ook dat die gevonden wordt. Dan gaat het om content marketing en SEO. Het gaat immers om ranking. Je wilt bovenaan komen te staan in de zoekresultaten. En de vraag is: hoe kom je daar? Daarvoor zul je het zoekgedrag van je doelgroep moeten kennen. Daar kun je achter komen door zelf in de zoekbalk te kijken welke zoektermen oppiepen, door naar Google Adwords te kijken - dus naar de betaalde vormen van vindbaarheid; hoe duurder het zoekwoord, hoe meer er op gezicht wordt - en door gewoon eens aan een paar vrienden te vragen waar zij op zouden zoeken als ze op jouw website uit moeten komen. Kijk voor website maken ook eens naar de websites die wij hebben gemaakt. 

Website

Maak jezelf uniek. Althans: probeer jezelf zo uniek mogelijk te maken. Niet op alle fronten, maar op één of twee. Of een combinatie van die twee. Formuleer scherp je diensten/productaanbod vanuit het perspectief van de klant. En laat meteen iemand meekijken voor je SEO vindbaarheid op internet. Website en vindbaarheid zijn namelijk twee verschillende zaken.  

sjablonen

Om een vliegende start te maken, wil je ook professioneel voor de dag komen met je digitale briefpapier, je facturen en offertes. Voor facturen en offertes zijn er standaard sjablonen die er heel professioneel uitzien en ook nog eens erg handig zijn door het programma dat er achter zit. (Bijvoorbeeld: factuursturen.nl) Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en ook nog eens heel professioneel oogt? En uiteraard kun je de sjablonen personaliseren. 

naamkaartjes

Die kosten tegenwoordig nauwelijks nog wat. Een tip: laat er niet teveel maken, want je zult zien dat je over een of twee jaar weer een andere, aangepaste huisstijl hebt. Met 200 tot 300 kaartjes kom je heus een heel eind.

Wilt u updates ontvangen op deze blog, op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen/inzichten of heeft u een concrete vraag? Laat van u horen en u hoort weer van ons. Uiteraard specifiek op dit thema en verder niet.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Ga naar homepage

Print Friendly and PDF


Reactie schrijven

Commentaren: 0