Maak een kickstart. Waar moet je aan denken als je voor jezelf wilt beginnen?

Eerste communicatiestappen voor start-ups en zzp'ers 

Starterspakket, DuynsteePolak communicatie

Veel bedrijven beginnen met een idee. Dat kan een uitvinding zijn, maar ook een aanvulling op of alternatief voor een bestaand bedrijf. Voor een deel beginnen bedrijven ook omdat ze zich kwaad maken over hoe het nu eraan toe gaat, denk aan fair trade producten of de hele duurzaamheidsrage. Er zijn bedrijven die starten met hetzelfde product, maar met een hoger serviceniveau. Of juist met een lager serviceniveau tegen scherpere tarieven. Denk aan prijsvechters als EasyJet en Ryan Air in de vliegindustrie. Je hebt starters die niet zozeer een gat in de markt zien, maar wel een witte vlek. Puur geografisch. Denk aan restaurants, kappers of fysiotherapeuten. En je hebt een hele grote categorie starters die gewoon voor zichzelf beginnen omdat ze ergens goed in zijn. Vooral in de creatieve maakindustrie en de zakelijke dienstverlening. Maar wat jouw reden ook is om voor jezelf te beginnen, je hebt een aantal onderdelen nodig om een goeie start te maken. Welke zijn dat?

 

 

Naam

De naam die je aan je onderneming geeft, moet passen bij de business die je doet. In de zakelijke dienstverlening waar het persoonlijke contact belangrijk is, wordt de eigen naam vaak gebruikt. Denk aan advocatenkantoren, PR bureaus en accountants. Prima. Voor de overdracht kan het soms belemmerend werken. En ook de huisstijl zal je bij elke fusie moeten aanpassen. Met de komst van de nieuwe economie hebben bedrijven vaak voor StarWars-namen gekozen: Liander, Accenture, Oxxio. De naamkeuze is een proces. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in alleen al de naamkeuze.   

 

 

Logo

Hetzelfde geldt voor het logo. Naam en logo zijn beiden weer bepalend voor de huisstijl. Het logo sluit aan bij de sfeer van de branche en bij de identiteit van het bedrijf. Soms laat het logo zien wat je doet (bijvoorbeeld bij transportbedrijven die opvallend vaak met pijlvarianten werken), soms zijn het de gestileerde beginletters als bij PwC en soms is het iets er tussenin. Vorm en kleurstelling zijn werelden op zichzelf. Je mag er nooit ongezien aan voorbij gaan, maar blijf er ook niet te lang bij stilstaan. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het logo-ontwerp. 

 

 

Pay-off

Kies je voor een pay-off bij je logo? Dat kan soms heel verhelderend werken. Denk aan: 'Apple; Think different' of 'Opel, wir leben Auto's.' Er zijn bedrijven die zich helemaal toeleggen op het verzinnen van een goeie pay-off. Ook dat is een proces.  

 

 

Huisstijl

De huisstijl is een 'uitleg' van de naam, het logo, de eventuele pay-off en de business waar je in zit. De huisstijl bepaalt straks je visitekaartjes, briefpapier, website, facturen en alle andere uitingen. Dus dat is wel even iets om over na te denken. Dan gaat het om het lettertype, grootte en plaats van het logo, positie van de pay-off etc. Er zijn bureaus die zich helemaal toeleggen op huisstijlen.

 

 

Hulp

Je hoeft heus niet alles bij aparte bureaus neer te leggen, zolang je er zelf maar over nadenkt. Of er samen met iemand over nadenkt. Uiteraard zijn alle stappen op alle niveaus te doorlopen. Je hebt bureaus waar alleen al voor de naam, het logo of de pay-off tienduizenden euro's wordt gevraagd. En dat kan het nog dik en dwars waard zijn ook. Hangt van de ambities af. 

 

 

Propositie

Voordat je gaat nadenken over een website, denk je na over de vraag wat je toe te voegen hebt aan de waardeketen in je branche. In welke schakel zit je precies? En wat voeg je daar toe? Als je niks toe te voegen hebt,  heb je er ook niks te zoeken. Dus denk eens goed na wat je bij te zetten hebt. 

 

 

Website

De eerste uiting van een startend bureau of bedrijf is tegenwoordig de website. Op de homepage staat in een paar regels beschreven wie je bent, wat je doet en wat je toe te voegen hebt. Dat is zo ongeveer hetzelfde als je onderscheidend vermogen. Maak jezelf uniek. Althans: probeer jezelf zo uniek mogelijk te maken. Niet op alle fronten, maar op één of twee. Of een combinatie van die twee. Formuleer scherp je diensten/productaanbod vanuit het perspectief van de klant.

 

 

Sjablonen

Om een vliegende start te maken, wil je ook professioneel voor de dag komen met je digitale briefpapier, je facturen en offertes. Voor het briefpapier laat je een sjabloon maken. Voor facturen en offertes zijn er standaard sjablonen die er heel professioneel uitzien en ook nog eens erg handig zijn door het programma dat er achter zit. (Bijvoorbeeld: factuursturen.nl) Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en ook nog eens heel professioneel oogt?

 

 

Visitekaartjes

Die kosten tegenwoordig geen drol meer. Maar ze zien er dan ook vaak niet uit. Besteed er niet teveel aandacht aan, maar laat er wel even naar kijken door iemand die er verstand van heeft. Vaak degene die ook tekent voor de huisstijl. 

 

Je kunt een godsvermogen kwijt zijn als je alle onderdelen voor een kickstart bij superspecialisten gaat inkopen. Maar als je niks uitgeeft kan het je uiteindelijk ook heel duur komen te staan. Veel succes met je start-up! Hit the bricks! 

 

Voor start-ups hebben we een starterspakket.

We helpen en adviseren je bij:

  • Naamkeuze
  • Logo
  • Huisstijl
  • Pay-off
  • Propositie
  • Website
  • Digitaal briefpapier
  • Automatisering facturen en offertes
  • Visitekaartjes

Lees ook:

Waarom heb je een website nodig?

Wat is contentmarketing? En waarom is het zo belangrijk?

Hoe maak je snel, goedkoop en gemakkelijk een professionele website?

Ga naar homepage

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? Of wil je meer weten over het starterspakket?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.