Hoe je met storytelling je imago kantelt

Een managementteam wil een imagoverandering doorvoeren. En snel. Maar hoe werkt dat dan? In gesprek met de trekker van het team. Of: hoe je van woorden naar waarden gaat.

Cultuurverandering, imagoverandering

Het imago moet beter. We worden hier gezien als een ballentent. Dat kost ons omzet.

 

En waar komt dat imago vandaan?

 

Nou, van de naam die we in de markt hebben opgebouwd. 

 

En die naam heb je opgebouwd met je mensen en met je beleid. 

 

Als je bedoelt dat dit is wat we zijn en dat wát we zijn, ook ons imago bepaalt, dan zeg ik: allemaal tot je dienst. Ik wil simpelweg dat imago kantelen. En wel de goeie kant op.

 

Ok, maar wil je dat goed doen, dan gaat dat niet van vandaag op morgen. 

 

En dus? Want ik hoor nu een hele lange trein aankomen?

 

Je kunt alleen via je identiteit aan je imago sleutelen. 

 

Hmm, werken aan identiteit... waar begint dat? Waar houdt dat op? De boel moet hier namelijk op de schop en snel. 

 

Identiteit is een kwestie van cultuur.

 

Maar mijn hemel, waar gaat dit verhaal helemaal naar toe? Wat kunnen we doen om ons imago in de markt te kantelen?

 

Dat kan heel praktisch door eens te kijken welke kernwaarden aan het gewenste imago ten grondslag zouden moeten liggen.

 

Geef eens een voorbeeld?

 

Nou, als je vaststelt dat 'ondernemingszin' een kernwaarde zou moeten zijn om het imago van ballentent te laten kantelen, dan zou je graag eigenschappen in de organisatie terug willen zien als: initiatiefrijk, besluitvaardig, vraaggericht, handelingssnelheid, resultaatgericht, afrekenbaar, omgevingsbewust. Daar hoort ook een mentaliteit bij: op je bek durven gaan en je nek uitsteken. Is dat zo? Zie je dat genoeg terug in de organisatie?

 

Ja, te weinig dus.

 

Precies. Dus zou ik eerst eens van jou willen horen wat je daaronder verstaat, onder ondernemingszin. Welke associaties krijg je daarbij? En je mede-bestuurders. En dan zou ik eens luisteren naar je professionals: hoe zien zij dat? Welke ervaringsverhalen, belevingsverhalen en betekenis-gevende verhalen leven daar? Die verhalen zou ik bij elkaar brengen en ordenen. En daaruit zou ik samen met je mensen in een workshop nieuwe, samengestelde verhalen maken. En die verhalen gaan een eigen leven leiden in je organisatie. Die ga je zelf ook gebruiken in communicatie. Je beloont gewenst gedrag. Je richt je aanname-beleid in op ondernemingszin. Je geeft als MT steeds het goede voorbeeld en je speelt op ondernemerschap in, in je interne en externe communicatie. Zo veranker je een waarde in je organisatie en kantel je de beeldvorming. 

 

Bob Duynstee

 

Print Friendly and PDF

Interesse in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.



Commentaar schrijven

Commentaren: 0