Imagoverandering via cultuurverandering | Extern winnen is intern beginnen

Gesprek met een directeur over cultuur-verandering...

  

Het imago moet beter. We worden hier gezien als een ballentent. Dat kost ons omzet.

 

En waar komt dat imago vandaan?

 

Nou, van de naam die we in de markt hebben opgebouwd. 

 

En die naam heb je opgebouwd met je mensen, met je producten en met de cultuur die je samen hebt gecreëerd. 

 

Als je bedoelt dat dit is wat we zijn en dat wát we zijn, ook ons imago bepaalt, dan zeg ik: allemaal tot je dienst. Ik wil simpelweg dat imago kantelen. En wel de goeie kant op.

 

Ok, maar wil je dat duurzaam en geloofwaardig doen, dan gaat dat niet van vandaag op morgen. 

 

En dus? Want ik hoor nu een hele lange trein aankomen?

 

Je kunt alleen via je identiteit aan je imago sleutelen. Anders ben je alleen met windowdressing bezig en zet je je geloofwaardigheid op het spel. Dan ben je helemaal ver van huis.

 

Hmm, werken aan identiteit... waar begint dat? Waar houdt dat op? De boel moet hier namelijk op de schop en snel. 

 

Identiteit is een kwestie van cultuur.

 

Maar mijn hemel, waar gaat dit verhaal helemaal naar toe? Wat kunnen we doen om ons imago in de markt te kantelen?

 

Dat kan heel praktisch door eens te kijken welke kernwaarden aan het gewenste imago ten grondslag zouden moeten liggen.

 

Geef eens een voorbeeld?

 

Nou, als je vaststelt dat 'ondernemingszin' een kernwaarde zou moeten zijn om het imago van ballentent te laten kantelen, dan zou je graag eigenschappen in de organisatie terug willen zien als: initiatiefrijk, besluitvaardig, vraaggericht, handelingssnelheid, resultaatgericht, afrekenbaar, omgevingsbewust. Daar hoort ook een mentaliteit bij: op je bek durven gaan en je nek uitsteken. Is dat zo? Zie je dat genoeg terug in de organisatie?

 

Te weinig.

 

Precies. Dus die waarden zul je duidelijk moeten maken in de organisatie. Beloon goed gedrag stelselmatig. Richt je HR-beleid in op die waarden, geef als MT steeds het goede voorbeeld, veranker de waarden in je communicatie en blijf vertellen hoe je het graag gehad had willen hebben. Op den duur gaan dan de eigenschappen die horen bij ondernemingszin ook rondzingen in je organisatie, in jullie communicatie, voorstellen, plannen, offertes en presentaties. En dat versterkt dan weer de nieuwe cultuur. Op die manier kantel je de beeldvorming op een duurzame en geloofwaardige manier. 

 

Bob Duynstee

 

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.