Website maken? Onze belangrijkste tips

Een website bouw je tegenwoordig in een handomdraai. Maar de kunst is hoe je publiek trekt: SEO, adverteren en contentmarketing.

Website voor restaurant Di Bruno in Amsterdam Oud Zuid
Website voor restaurant Di Bruno in Amsterdam Oud Zuid
Website voor restaurant Classico in Amsterdam Oud Zuid
Website voor restaurant Classico in Amsterdam Oud Zuid
Website voor EdelenbosHessels
Website voor EdelenbosHessels
Website voor restaurant Piccolo Mondo aan de Nieuwmarkt in Amsterdam
Website voor restaurant Piccolo Mondo aan de Nieuwmarkt in Amsterdam
Website voor DuynsteePolak communicatie
Website voor DuynsteePolak communicatie
Website voor restaurant Tango Grill aan het Rembrandtplein in Amsterdam
Website voor restaurant Tango Grill aan het Rembrandtplein in Amsterdam

Een website bouwen kan tegenwoordig heel eenvoudig. Met bouwpakketten als Jimdo, WordPress of Joomla kies je uit talloze templates een 'thema' (lay-out), je neemt er een hostingpakket bij en je bent voor de helft klaar. Binnen twee uur kun je in de lucht zijn. Zelfs een webshop behoort tegenwoordig tot de standaard mogelijkheden. Maar niet iedereen is even handig of vertrouwt toch meer op de professionele inbreng van anderen. Want je website is natuurlijk wel je visitekaartje op internet, als het al niet je verkoopkanaal is. 

strategie

Het eerste contact of de directe verkoop via internet nemen hand over hand toe. Dan is het verstandig om eerst eens stil te staan bij je online-strategie: hoe actief wil je prospects en klanten naar je site trekken? Hoe past de website straks bij je andere marketingactiviteiten? Welke combinaties zijn er mogelijk? En hoe actief is je doelgroep op social media en internet? De hamvraag bij een website is dan ook: hoe trek je publiek/traffic? Op drie manieren: 

seo

SEO (Search Engine Optimization of Zoekmachine-optimalisatie) is het actief optimaliseren van een website om de vindbaarheid ervan te vergroten. Dat werkt op zoekwoorden (tagwords), meta-data, H1, 2, 3 en 4, URL's toevoegen, Alt-teksten bij beeldmateriaal, met tekst/html-verhouding, loading speed, aanmelden bij zoekmachines, responsive design, linkbuilding en nog wat van die slimmigheidjes. Maar één ding is duidelijk: zonder bezoekers heeft je website niet heel veel zin. Met Google Analytics (gratis) kun je makkelijk zelf je bezoekersaantallen in de gaten houden en zien waar bezoekers op zoeken. 

Adwords

Adwords zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger de prijs. Je kunt gebruik maken van het Pay-per-click (PPC) systeem. Maar dit is uiteraard een dure manier van zichtbaarheid. Zorg er in elk geval voor dat je eerst organisch goed vindbaar bent voordat je gaat adverteren. 

contentmarketing

Contentmarketing is het aanbieden van relevante, vraaggerichte informatie aan prospects en klanten waardoor je voor hen een bron van betrouwbare informatie wordt. De content kan op alle mogelijke manieren worden aangeboden: blogs, (instructie)video's, infographics, vlogs, long posts, tweets, white papers etc. Je hoeft ook niet per se alleen op je eigen website te posten. Linkedin, Twitter, Instagram en Facebook zijn uiteraard ook heel geschikt om aan contentmarketing te doen, net als platforms. Ben je bijvoorbeeld managementconsultant dan kan een blog of whitepaper op ManagementSite met een verwijzing naar je eigen website een manier zijn om de juiste doelgroep te trekken. 

WEBSITE BOUWEN

Nu het bouwen zelf. Het bouwen van een website is een proces waarbij je voortdurend van achter naar voren blijft denken: wat wil je met je website bereiken? Je zult merken dat je je site steeds blijft aanpassen. Zorg daarom dat je een goed CMS-systeem hebt, waarmee je zelf aan de slag kunt. Bouw aan je website in fases. Je hebt een eerste fase waarin je je site operationeel maakt, een tweede fase waarin je je site verfijnt en een derde fase waarin je je site onderhoudt en bijhoudt. Laat je niet verleiden door een webbouwer die je in de eerste fase een website met allerlei functionaliteiten aanraadt. Begin eenvoudig en bouw het van daaruit verder uit. Bedenk: je website is a never ending story.  


Ga naar homepage

Print Friendly and PDF

Wil je meer weten over het bouwen van je website? Vraag hieronder een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.



Commentaar schrijven

Commentaren: 0