Waarom heb je een website nodig? 

Een website maken blijft altijd werk in uitvoering

Een website bouwen kan tegenwoordig heel eenvoudig. Met bouwpakketten als Jimdo, WordPress of Joomla kies je uit talloze templates een 'thema' (een lay-out), je neemt er een hostingpakket bij en je bent voor de helft klaar. Binnen twee uur kun je in de lucht zijn. Zelfs een webshop behoort tegenwoordig tot de standaard mogelijkheden. Maar niet iedereen is even handig of vertrouwt toch meer op de professionele inbreng van anderen. Want je website is natuurlijk wel je visitekaartje op internet, als het al niet je verkoopkanaal is. 

 

 

Strategie

Het eerste contact of de directe verkoop via internet nemen hand over hand toe. Dan is het verstandig om eerst eens stil te staan bij je online-strategie: hoe actief wil je prospects en klanten naar je site trekken? Hoe past de website straks bij je andere marketingactiviteiten? Welke combinaties zijn er mogelijk? Daarbij speelt uiteraard een rol hoe actief je doelgroep is op social media en internet. 

 

 

Bezoeker

De hamvraag bij een website is dan ook: hoe trek je (potentiële) klanten er naar toe? Dat is dan ook een vraag die je bij de bouw van je website steeds voor de geest moet houden. De rest is uitvoering. Vandaar drie voor de hand liggende suggesties: 

 

  • SEO (Search Engine Optimization of Zoekmachine-optimalisatie) is het actief optimaliseren van een website om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) te verhogen.

 

  • Adwords zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Je kunt gebruik maken van het Pay-per-click (PPC) systeem. Dit houdt in dat de adverteerder pas hoeft te betalen voor zijn advertentie als er effectief op zijn advertentie wordt geklikt. Tip: begin pas met adwords nadat je site is geoptimaliseerd (SEO). 

 

  • Contentmarketing is het aanbieden van relevante, vraaggerichte informatie aan prospects en klanten waardoor je voor hen een bron van betrouwbare informatie wordt. De kunst is om te weten naar welke informatie prospects en klanten op zoek zijn. Dus: ken je klant! De informatie (content) kan op alle mogelijke manieren worden aangeboden: blogs, (instructie)video's, infographics, vlogs, long posts etc.). Overigens hoef je niet per se alleen op je eigen website te posten. Social media als Linkedin en Instagram zijn uiteraard ook heel geschikt om aan contentmarketing te doen, net als thematische websites. Ben je bijvoorbeeld managementconsultant dan kan een blog op ManagementSite met een verwijzing naar je eigen website een manier zijn om de juiste doelgroep te trekken. Kijk dus altijd even op welke thematische sites jouw klanten zich ophouden. Al was het maar om te volgen welke vragen daar leven. Het opbouwen van een thought leadership positie via je website zit daar tussenin. Daar kun je via whitepaper-marketing flink aan werken. 

 

Actief

Met Google Analytics (gratis) kun je makkelijk zelf je bezoekersaantallen in de gaten houden en zien waar bezoekers op zoeken.     

Verkoop je een product of een geproductificeerde dienst (alleen) via je website? Dan zul je actief aan contentmarketing moeten doen of moeten adverteren. Het eerste kost tijd, het tweede geld. Als je vertrouwd bent met social media en internet is het verstandig om zelf je eigen webmaster te zijn. Dan kun je ook bepalen hoeveel tijd er in je contentmarketing gaat zitten en wat de plekken zijn waar je klanten en prospects komen. Wil je alleen een statische website in de vorm van een 'brochure achter glas' met een koppeling aan social media dat liggen de zaken een stuk simpeler. 

 

 

Bouwen

Nu het bouwen zelf. Het bouwen van een website is een proces waarbij je voortdurend van achter naar voren moet blijven denken: wat wil je met je website bereiken? En zelfs dan nog zul je zien dat je er aan de voorkant heel veel energie in kunt steken, terwijl je dat achteraf niet zo terugziet omdat je tussentijds tot een ander inzicht bent gekomen. Bouw daarom je website in fases en laat je niet verleiden door een webbouwer die je een website met allerlei toeters en bellen aansmeert. Begin eenvoudig en bouw het van daaruit verder uit. Bedenk: je website is nooit af en blijft altijd werk in uitvoering.  

 

 

Indeling

Je begint met een indeling: hoeveel pagina's, welke thema's en wat per pagina? De indeling geeft (navigatie)structuur aan je website en moet logisch zijn. Het laatste wat je wilt is dat bezoekers naar informatie moeten gaan zoeken op je site. De indeling van een website is redelijk standaard. Een webshop begint uiteraard bij de producten. Een zakelijke dienstverlener bij een presentatie van zichzelf en de dienst. Pagina's met het dienstenaanbod, projecten/werk, klanten en contact zijn redelijk standaard. Juist ook omdat de indeling van websites zo standaard is, zul je onderscheidend moeten zijn met je content. Vanuit de indeling/structuur kom je vanzelf bij de functionaliteit of usability. Maak je site niet te flashy en niet te ingewikkeld. Dat kan altijd later nog. 

 

 

Copy 

Bij een website komen vier disciplines om de hoek kijken: copy, design, IT en contentmarketing. Copy spreekt voor zich. Hoe presenteer je jezelf? Dat heeft alles met je doelgroep te maken. Het verhaal op je homepage is ongeveer je elevator pitch. Je ontkomt er niet aan om iets te vertellen over je product, je business en jezelf: wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Het is een evenwichtskunst, want aan de ene kant kijk je hoe je concurrenten zich online presenteren en aan de andere kant wil je ook onderscheidend zijn. Probeer als je zelf schrijft genoeg professionele afstand te bewaren. Je zou niet de eerste ondernemer zijn die enthousiast het eigen product of de eigen dienst aanprijst, zonder zich te bekommeren om de informatiebehoefte bij de afnemer. 

 

Tip: Wees zuinig met bijvoeglijke naamwoorden (uniek), superlatieven (fantastisch)  en met clichés als passie. Want als je zegt wat iedereen zegt, concurreer je feitelijk op prijs.

 

Tip: Spreek je bezoekers aan met u of met je? Dat is een punt van discussie. In de zakelijke sfeer is het gebruikelijk dat je in de u-vorm schrijft, al zie je ook daar een kentering. de u-vorm is beleefder, maar schept ook meer afstand. Jongeren willen niet met u aangesproken worden.  

 

 

Design

Net als bij een sollicitatiegesprek is de eerste indruk van je website bepalend. Wat wordt de look and feel? Dan hebben we het over design. Beeld is bepalend. Dat zit ook in de opbouw van de site, dus de eerste factor is de keuze voor de lay-out uit de beschikbare templates van Jimdo, Joomla of WordPress. Die lay-out en de verdere inkleuring daarvan moet passen bij je business en moet de doelgroep aanspreken. Uiteraard zoek je bij die verdere inkleuring aansluiting bij je huisstijl: welke kleuren gebruik je? Wat zijn de kleuren van je logo? Het design sluit verder aan bij de conventies in je branche (zakelijk, technisch of persoonlijk, mannelijk of vrouwelijk etc.) en bij je persoonlijke voorkeuren. Het is belangrijk dat je jezelf thuis voelt op je eigen site.   

 

 

Fotografie

Wie een product verkoopt kan nadrukkelijk met beeld werken. Close-ups van het product doen het altijd goed. Wie een dienst aanbiedt kan werken met reportagefotografie: sfeerbeelden van het dagelijkse werk met of zonder klanten. En omdat het bij dienstverlening vaak om persoonlijke dienstverlening gaat (advocatuur, consultancy, accountancy etc) kun je ook jezelf en de professionals waar je mee samenwerkt in beeld brengen. Dat werkt overigens ook heel goed in de vorm van een mini-filmpje

 

 

IT

IT is lang niet meer altijd nodig voor een website. Zelfs een webshop is zelf op te zetten. Maar ook in Jimdo, Joomla of WordPress zitten mogelijkheden die niet door iedere doe-het-zelver benut kunnen worden. Daar heb je dan toch hulp bij nodig. Dat geldt helemaal voor speciale applicaties die soms extern gebouwd moeten worden en vervolgens op je site geïntegreerd. 

 

Bob Duynstee

 

 

Lees ook:

Maak een kickstart. Waar moet je aan denken als je voor jezelf wilt beginnen?

Wat is contentmarketing? En waarom is het zo belangrijk?

Hoe maak je snel, goedkoop en gemakkelijk een professionele website?

Ga naar homepage

Print Friendly and PDF

Vraag of opmerking over deze blog? Of wil je ook een website laten maken?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.