Hoe maak je een relatiemagazine of corporate magazine? De belangrijkste tips

Hoe maak je een relatiemagazine of corporate magazine? De belangrijkste tips

Weinig middelen zijn zo bepalend voor de identiteit en het imago van een organisatie als een corporate magazine of relatiemagazine. Met een corporate magazine verdiep je stap voor stap de brand- en customer loyalty.


Voorbeeld van een corporate magazine van Boer & Croon Management Consultants

 

Een relatiemagazine of corporate magazine is een periodiek dat meerdere keren per jaar verschijnt. Er is geen ander medium dat zo de relatie met medewerkers, afnemers of klanten kan verdiepen als een relatie magazine of corporate magazine.

 

 Van 2000 tot 2013 maakten wij het corporate magazine voor Boer & Croon (96 p's).

brand loyalty

Voorbeeld van een relatiemagazine

Met een corporate magazine wil je de relatie met je klanten verdiepen. Het gaat om brand loyalty, customer loyalty en reputatiemanagement. Hoe vaak moet je daarvoor verschijnen? Soms is 2 keer per jaar genoeg en een instituut als De Nederlandse Bank komt elke maand met een editie.  

 

Sinds 2012 maken wij het relatiemagazine ASC/AVSV (80 p's) ->

 

redactieformule

Voorbeeld van een online magazine

Uiteraard wordt een magazine om de zoveel tijd ge-restyled. Toch kan het geen kwaad om te beginnen met een redactieformule en een vaste vormgeving, maar laat op de tekentafel wel alvast ruimte open voor ontwikkeling. Let op ritme, op de verhouding tekst/beeld, op afwisseling in journalistieke genres en probeer te werken in rubrieken en vaste formules. Dat maakt het in de praktijk een stuk makkelijker.  

 

Een magazine kan overigens ook helemaal online worden gemaakt, zoals dit online magazine dat we maakten voor de gemeente Amsterdam over gebiedsgericht werken (96 p's).

projectmanagement van een relatiemagazine

Voorbeeld van een nieuwsbrief

Staat de formule en de vormgeving eenmaal, dan is een corporate magazine vooral een kwestie van projectmanagement, van regie, organisatie, budgetbewaking, planning etc. Dat mag je niet onderschatten. Maar overdrijf het niet. Elke uitgave moet vooral het resultaat zijn van een creatief proces waarin je altijd open staat voor aanpassingen. In die zin is de formule van een magazine altijd werk in uitvoering.

 

 

Van 2000 tot 2013 maakten wij de nieuwsbrief voor de taxibranche van Amsterdam (16 p's) ->

de organisatie van een corporate magazine

Voorbeeld van een thematisch magazine voor de gemeente Amsterdam

 

De basis van elke redactie wordt gevormd door hoofdredacteur, eindredacteur en vormgever. Die drie vormen de kernredactie. De kernredactie kan uiteraard worden aangevuld met redacteuren en eventueel de fotograaf. En een beeldredacteur doet wonderen. Daarnaast betrekken wij uiteraard mensen uit de organisatie als redacteur of adviseur. Hoe meer, hoe liever! 

 

Het gelegenheidsmagazine is een one-off. Heel geschikt voor een special of een thematisch onderwerp, dat bijvoorbeeld gekoppeld kan worden aan een seminar, open dag of een congres. Maar ook dan stel je een redactie samen.

 

Voor de gemeente Amsterdam maken wij diverse (online) gelegenheidsmagazines (80 p's) ->

 

identificatie met de doelgroep

Voorbeeld van een thematisch magazine voor de gemeente Amsterdam

Met een magazine ga je als organisatie het gesprek aan. Intern en extern. Dat staat en valt met het betrekken van de doelgroep. Die wil zichzelf als het ware terugzien in de uitgave. Identificatie en inlevingsvermogen zijn daarom sleutelbegrippen. Eigenlijk zou volgens ons elke organisatie die zegt dat daar de klant centraal staat, daarom een magazine voor haar klanten moeten maken. Op die manier wordt een organisatie automatisch gedwongen om naar de klant te luisteren.

 

 

Thematisch magazine over gebiedsgericht werken in Amsterdam (96 p's) ->

 

 

Interesse in een gratis vrijblijvend adviesgesprek?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0