Hoe maak je een relatiemagazine of corporate magazine


Weinig middelen zijn zo bepalend voor de identiteit en het imago van een organisatie als een corporate magazine of relatiemagazine. Met een corporate magazine verdiep je stap voor stap de brand- en customer loyalty. 

 

Wij hebben ruime ervaring met magazines. Van 1994 tot 2001 maakten we samen met onze creatieve kring het corporate magazine van Trenité  Van Doorne, destijds het grootste advocatenkantoor van Nederland, van 2000 tot 2013 maakten we het corporate magazine van Boer & Croon en sinds 2012 maken we het relatiemagazine voor ASC/AVSV. Daarnaast maken we magazines voor de gemeente Amsterdam en diverse eenmalige magazines voor verschillende opdrachtgevers. 

Van 2000 tot 2013 maakten wij het corporate magazine voor Boer & Croon

Langere termijn

We kennen uiteraard het gelegenheidsmagazine. Dat is een one-off. Maar een relatiemagazine of corporate magazine zet je niet in voor 1 of 2 jaar, maar minimaal voor 3 jaar. Daar staat tegenover dat er geen ander medium is dat zo de relatie met medewerkers, afnemers of klanten kan verdiepen als een relatie- of corporate magazine.

 

Doel

Belangrijk is om het doel van het magazine in het vizier te houden. Begin daarom altijd met een communicatiedoelstelling: wat wil je bij wie met het magazine bereiken? Hoeveel tijd trek je daarvoor uit? Hoe vaak moet je daarvoor verschijnen? Soms is 2 keer per jaar genoeg. Soms draai je met de seizoenen mee. En een instituut als De Nederlandse Bank komt elke maand met een editie.  

 

 

<- Sinds 2012 maken wij het relatiemagazine ASC/AVSV

 

Formule

Uiteraard wordt een magazine om de zoveel tijd ge-restyled. Toch kan het geen kwaad om te beginnen met een redactieformule en conceptvormgeving. Let op ritme, op de verhouding tekst/beeld, op afwisseling in journalistieke genres en probeer te werken in rubrieken en vaste formules. Dat maakt het in de praktijk een stuk makkelijker. 

 

Projectmanagement

 

Staat de formule en de vormgeving eenmaal, dan is een corporate magazine vooral een kwestie van projectmanagement, van regie, organisatie, budgetbewaking, planning etc. Dat mag je niet onderschatten. Maar overdrijf het niet. Elke uitgave moet vooral het resultaat zijn van een creatief proces. 

 

 

 

 

<- Van 2000 tot 2013 maakten wij het vakblad voor de taxibranche van Amsterdam

Redactie

De basis van elke redactie wordt gevormd door hoofdredacteur, eindredacteur en vormgever. Die drie vormen de kernredactie. De kernredactie kan uiteraard worden aangevuld met redacteuren. En een beeldredacteur doet wonderen. Daarnaast betrekken wij uiteraard mensen uit de organisatie als redacteur of adviseur. Hoe meer, hoe liever!

 

Identificatie 

Met een magazine ga je als organisatie het gesprek aan. Intern en extern. Dat staat en valt met het betrekken van de doelgroep. Die wil zichzelf als het ware terugzien in de uitgave. Identificatie en inlevingsvermogen zijn daarom sleutelbegrippen. Eigenlijk zou volgens ons elke organisatie die zegt dat daar de klant centraal staat, daarom een magazine voor haar klanten moeten maken. Op die manier wordt een organisatie automatisch gedwongen om naar de klant te luisteren.

   

Voor de gemeente Amsterdam maken wij diverse (online) gelegenheidsmagazines

 

Interesse in een gratis vrijblijvend advies?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0