Logo, huisstijl, fotografie en website; een tip voor personal branding en expertise marketing

Jezelf in de markt zetten is helemaal niet zo moeilijk. Maar pak het wel vanaf de start goed aan en begin met het logo. Want in je logo zit het basisidee van je business.

Voor jezelf beginnen; logo, huisstijl, website

Wie voor zichzelf begint, is vaak druk met allerlei geregel. We weten er alles van. In 1997 al schreven we het handboek voor freelancers; de ZZP'ers van vandaag: Durven, Doen en Doorgaan. Daarin interviewden we 50 zelfstandigen over het opzetten en runnen van een eigen zaak. En de trend om voor jezelf te beginnen is sindsdien alleen maar groter geworden. Net als het aantal start-ups trouwens. 

 

Uiteraard ben je vooral op de inhoud gericht, als je voor jezelf begint. En dus zit je al gauw te omschrijven wat je doet. Prima. Maar er zijn méér talen waarin je moet denken: vormtaal, beeldtaal, kleurtaal. Er is een oud gezegde: de vorm bepaalt de inhoud. Dat is hier nogal van toepassing. Want natuurlijk ben je goed in je vak. Maar dat zijn je concullega's ook. Dus hoe ga jij je onderscheiden? Hoe ga je je positioneren? 

van Logo naar website

Er is eigenlijk maar één kans en één tip: werk van binnen naar buiten en van klein naar groot. Misschien ben je zelf naast je werk ook conceptueel en artistiek tegelijk. Maar de meeste mensen zijn dat niet. Die huren hulptroepen in. En daar gaat het mis. Hier werkt iemand aan een logo, daar gaat iemand een website maken en vervolgens wordt er een fotograaf gevraagd om nog wat beeld te schieten voor op de website. Maar welk idee zit daar dan achter? Hoe sluit dat idee aan op je business? Wat heb je te vertellen als mensen je logo zien of op je website komen? 

Daarom is onze tip deze: kijk goed naar de kern van je professionaliteit of business. Wat is dat precies? Welke kernwaarde is daarin dominant? Vraag je bijvoorbeeld af wat de waarde daarvan is in de ogen van je klanten en opdrachtgevers. Snelheid? Kwaliteit? Betrouwbaarheid? Laat dat idee vertalen in een logo. Voor EdelenbosHessels hebben we in het logo de netwerk-waarde tot uitdrukking gebracht. Het bureau koppelt organisatievraagstukken aan interim-managers. Dat idee, de vormtaal en kleurstelling is doorvertaald naar de huisstijl en de website. Zo'n idee werkt sterker dan een logo in de vorm van sierlijke krulletters van je initialen. 

Hier een voorbeeld van BRAVE Sales Solutions. Het logo is samengesteld uit de achternamen van de twee oprichters: Joran Brummer en Bob Vester, dus Brummer And Vester. De kleurstelling is doorgetrokken in de website, net als het idee dat achter dat woord zit: pitbulls met voelsprieten. 

TheLeadershipAdvisory is ook een netwerkorganisatie. Het idee is dat ze uit hun midden een consultant tijdelijk afstaan aan een organisatie en dat dit stukje - een taartpunt - na gedane arbeid weer terugkeert in de formatie: de taart.  

Edelenbos Executive Solutions is van meerdere markten thuis: advies, interim management en development. Maar die diensten liggen wel met elkaar in één lijn. Dat is het idee.


breng meteen lijn in je personal branding en expertise marketing

Dus begin bij het begin, bij de kern. Laat die creatief vertalen in een logo en werk vanuit die kern - dat wil zeggen: vanuit die vorm-, beeld- en kleurtaal toe naar je huisstijl en je website. Hou er rekening mee dat je logo niet alleen op je website komt, maar ook op je naamkaartje en op je (online) briefpapier, offertes en op je facturen. Ook daar moet het idee achter het logo uit de verf kunnen komen. Op die manier krijg je lijn in je uitingen en dat is altijd beter voor je branding.  

Reactie schrijven

Commentaren: 0