Logo, huisstijl, fotografie en website; een tip voor personal branding en expertise marketing

Jezelf in de markt zetten is helemaal niet zo moeilijk. Maar pak het wel vanaf de start goed aan en begin met het logo. Want in je logo zit het basisidee van je business.

Voor jezelf beginnen; logo, huisstijl, website

Wie voor zichzelf begint, is vaak druk met allerlei geregel. We weten er alles van. In 1997 al schreven we het handboek voor freelancers; de ZZP'ers van vandaag: Durven, Doen en Doorgaan. Daarin interviewden we 50 zelfstandigen over het opzetten en runnen van een eigen zaak. En de trend om voor jezelf te beginnen is sindsdien alleen maar groter geworden. Net als het aantal start-ups trouwens. 

 

Uiteraard ben je vooral op de inhoud gericht, als je voor jezelf begint. En dus zit je al gauw te omschrijven wat je doet. Prima. Maar er zijn méér talen waarin je moet denken: vormtaal, beeldtaal, kleurtaal. Er is een oud gezegde: de vorm bepaalt de inhoud. Dat is hier nogal van toepassing. Want natuurlijk ben je goed in je vak. Maar dat zijn je concullega's ook. Dus hoe ga jij je onderscheiden? Hoe ga je je positioneren? 

van Logo naar website

Er is eigenlijk maar één kans en één tip: werk van binnen naar buiten en van klein naar groot. Misschien ben je zelf naast je werk ook conceptueel en artistiek tegelijk. Maar de meeste mensen zijn dat niet. Die huren hulptroepen in. En daar gaat het mis. Hier werkt iemand aan een naam, daar iemand aan een logo, daar gaat weer iemand een website maken, terwijl ergens een fotograaf  bezig is met nog wat beeld te schieten voor op de website en op Linkedin. Maar welk idee zit daar dan achter? Hoe sluit dat idee aan op je business? Wat heb je te vertellen als mensen je logo zien of op je website komen? 

Kijk eens hoe Knab dat heeft gedaan. Omdraaien die letters en dan alles anders doen. Dat is het vertrekpunt geweest en dat zie je ook terug in de naam en in het logo. Kijk maar hoe stijf en rigide traditionele banken nog altijd  opereren.  Als je bij zo'n bank spaart, vang je nauwelijks  rente. Inderdaad, dat houdt bij Knab ook niet over. Heeft met ECB te maken. Maar bij traditionele banken betaal je 13 procent rente op rood staan. Terwijl je bij een bank als Knab nooit rood kunt staan door een slim systeem van communicatie tussen je spaar- en betaalrekeningen. Dat is een wereld van verschil. Bovendien liggen de kosten voor betaalpakketten en rekeningen aanhouden bij Knab stukken lager omdat die bank op een eigentijds ICT-systeem is gebouwd. Totaal anders dus. En dat zie je terug in de naam.

Daarom is onze tip deze: kijk goed naar de kern van je professionaliteit of business. Wat is dat precies? Welke kernwaarde is daarin dominant? Vraag je bijvoorbeeld af wat de waarde daarvan is in de ogen van je klanten en opdrachtgevers. Snelheid? Kwaliteit? Betrouwbaarheid? Laat dat idee vertalen in een naam en in een logo. Voor EdelenbosHessels hebben we in het logo de netwerk-waarde tot uitdrukking gebracht. Het bureau koppelt organisatievraagstukken aan interim-managers. Dat idee, de vormtaal en kleurstelling is doorvertaald naar de huisstijl en de website. Zo'n idee werkt sterker dan een logo in de vorm van sierlijke krulletters van je initialen. 

Hier een voorbeeld van BRAVE Sales Solutions. Het logo is samengesteld uit de achternamen van de twee oprichters: Joran Brummer en Bob Vester, dus BRummer And VEster. De kleurstelling is doorgetrokken in de website, net als het idee dat achter dat woord zit: pitbulls met voelsprieten. 

TheLeadershipAdvisory is ook een netwerkorganisatie. Het idee dat we hiermee willen uitdrukken, is dat ze uit hun midden een consultant tijdelijk afstaan aan een organisatie en dat dit stukje - een taartpunt - na gedane arbeid weer terugkeert in de formatie: de taart.  

Edelenbos Executive Solutions is van meerdere markten thuis: advies, interim management en development. Maar die diensten liggen wel met elkaar in één lijn. Dat is het idee dat we hiermee hebben willen uitdrukken.


breng meteen lijn in je personal branding en expertise marketing

Dus begin bij het begin, bij de kern. Laat die creatief vertalen in een naam en logo en werk vanuit die kern - dat wil zeggen: vanuit die vorm-, beeld- en kleurtaal toe naar je huisstijl, je fotografie c.q. beeld en je website. Hou er rekening mee dat je logo niet alleen op je website komt, maar ook op je naamkaartje en op je online briefpapier, offertes en op je facturen. Ook daar moet het idee achter het logo uit de verf kunnen komen. Op die manier krijg je lijn in je uitingen en dat is altijd beter voor je branding.  

huisstijl en logo voor lustrum

Overigens: ook voor belangrijke mijlpalen als een lustrum of jubileum maken wij huisstijlen en logo's. Als lustrumcommissie ga je in het kader van een 50, 75 of 100-jarig bestaan zoveel met de organisatie en al haar relaties communiceren, dat een eigen huisstijl in combinatie met een speciaal ontwikkeld logo een heel goed idee is. 

Wil je updates ontvangen op deze blog, nieuwe case studies, whitepapers of andere nuttige informatie over je huisstijl? Of heb je een concrete vraag? Laat van je horen en jij hoort weer van ons.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0