Inbound marketing, wat is het en hoe werkt het?

Inbound marketing is dé manier om een thought leadership strategie te volgen. En ja, iedereen kan een thought leadership strategie volgen. Niet alleen professionele organisaties. Alleen... voor professionele organisaties is er feitelijk geen andere online strategie denkbaar. Vandaar dat inbound marketing zo in opkomst is.

Inbound marketing
Inbound marketing. Copyrights beeld: Dreamstime

Hè bah, alweer een nieuwe marketing term. Hoe oud is deze wijn in die nieuwe zak? 

Nou, zo nieuw is die term ook weer niet hoor. Hij kwam ergens rond 2001 in omloop, toen we de mond vol hadden van de nieuwe economie en de zeepbel op het punt van knappen stond. 

 

En wat betekent het? Letterlijk?

Letterlijk betekent inbound: inkomend verkeer. In tegenstelling tot outbound, dat staat voor uitgaand verkeer. In combinatie met het woord marketing heb je het bij outbound marketing over reclame, direct mail, telemarketing, flyers en posters. Dus alles waar je niet om gevraagd hebt. In marketingtermen staat outbound voor zenden en inbound voor ontvangen. Het is het verschil tussen reclame en communicatie. Reclame staat dan voor aandacht vragen, communicatie voor aandacht geven. 

Hoe ziet dat aandacht geven er met inbound marketing dan in de praktijk uit?  

De kern is: je moet niet zoeken, maar je laten vinden. Dat zeg ik ook tegen professionals die zichzelf met een professioneel profiel op de kaart willen zetten. Of als een klant vraagt om zijn website te maken. Want een website die niet gevonden wordt, heeft niet zo heel veel zin.

 

Maar maak het eens concreet, aub!

Inbound marketing is een vorm van pull marketing op basis van inhoudelijke content in de vorm van blogs, video's, infographics, white papers, case studies, modellen, e-books etc. En ... SEO. Dat laatste dan om ervoor te zorgen dat de informatie ook gevonden wordt. Daarom wordt in dit verband ook vaak de metafoor van de magneet gebruikt. Een andere metafoor die vaak gebruikt wordt is die van jagers en vissers. Die laatste biedt zijn prooi iets aan. En het aas is in dit verband waardevolle content. Daarmee probeert de inbound marketeer zijn potentiële klanten te paaien. Daarom zit inbound marketing ook zo dicht op een thought leadership strategie. Eigenlijk is thought leadership het doel en inbound marketing het middel.  

 

Je kunt er toch ook een fikse advertentie campagne tegenaan gooien?

Zeker, dat is net als SEO ook een vorm van SEM, dus van Search Engine Marketing. Maar als er op je website voor je klanten niks van hun gading te vinden is, dan schiet je daar niets mee op. Vergelijk het met een restaurant dat flink adverteert terwijl het alleen maar tomatensoep op de kaart heeft staan.  

Dus?

Dan kun je het beter omdraaien. Want door de juiste content aan te bieden, word je ook eerder gevonden. Tenminste ... als je tegelijk ook werkt aan je organische vindbaarheid. En dan heb je het over een combinatie van content marketing en SEO. Dat laatste werkt op zoekwoorden (tagwords), headers, h1, h2, h3, h4, page-titles, URL's, Alt-teksten, linkbuilding (backlinks), met tekst/html-verhouding, loading speed, aanmelden bij zoekmachines, responsive design en nog wat van die slimmigheidjes.

 

Dus inbound marketing is een combinatie van content marketing en SEO?

Precies. Dat is de basis. Door waardevolle content aan te bieden die ook gevonden wordt, laat je zien dat je snapt waar je klant in de praktijk tegenaan loopt. En als een potentiële klant op jouw website komt, en een dieper kennisdocument aanvraagt, weet je dat hij 'hot' is. Dan heb je een lead. Als je hem daarna benadert, dan heb je het niet meer over cold selling, maar over consultative selling. 

Maar hoe zorg je er nou voor dat klanten je weten te vinden?  

Klanten zoeken op internet. Dat is de basis. Maar je kunt zelf natuurlijk ook een stap zetten door blogs, case studies en andere kennisdocumenten als whitepapers en e-books te delen op sociale media. Zorg er dan wel voor dat je in ruil voor het 'zwaardere' document - in de praktijk is dit meestal een whitepaper of e-book - het emailadres van de klant krijgt zodat je de klant naderhand kunt benaderen met aanvullende informatie (nieuwe case study of nieuwe blog) of rechtstreeks met de vraag of je iets voor hem kunt betekenen. 

 

Dus je probeert de klant een klein beetje te begeleiden op zijn buyer journey.

Precies. Je loopt als het ware een eindje met hem op. Op die manier warm je hem op van een koude lead naar een warme lead. Dit systeem kun je automatiseren, bijvoorbeeld met Hubspot of Marketo. Dat is ook een aspect dat bij inbound marketing hoort. Daarmee plan je niet alleen social mediaberichten en blogs in, maar maak je ook de geautomatiseerde toevoer van content aan websitebezoekers (workflow). Met deze software wordt de juiste content naar de juiste mensen gestuurd en kan je met weinig inspanning veel mensen persoonlijk benaderen. Kijk, en als je dat allemaal op orde hebt, dan kun je er natuurlijk heel goed een adwords-campagne tegenaan gooien. Want dan heb je de bezoekers van je restaurant ook echt wat te bieden.  

Wilt u updates ontvangen op deze blog, op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen/inzichten of heeft u een concrete vraag? Laat van u horen en u hoort weer van ons. Uiteraard specifiek op dit thema en verder niet.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0