Wat is het verschil tussen influencer marketing en affiliate marketing?

De ene keer lijkt affiliate marketing een onderdeel te zijn van influence marketing en dan lijkt influence marketing toch weer een onderdeel te zijn van affiliate marketing. Maar het zijn beide vormen van native advertising. Hoe zit dat?

Affiliate marketing is het promoten van producten op het account, domein of de website van een ander. Dat loopt via een affiliate link. Dat verdienmodel is interessant voor grote vergelijkingssites als de cashback-sites, de kortingscode-sites, de prijsvergelijkers en de deal-sites. Dat zijn hele succesvolle websites. Maar even later gingen ook content creators met affiate marketing werken. Bij netwerken als AwinDaisycon

PayProTradedoubler en Tradetracker zijn tienduizenden adverteerders en affiliates aangesloten , die via affiliate marketing zaken met elkaar kunnen/willen doen. 

influence marketing en content creators

Zo'n jaar of vijf geleden begonnen adverteerders steeds meer door te krijgen dat die bloggers en vloggers enorm invloedrijk zijn op hun bezoekers en volgers. En hup: influencer marketing was geboren. Publishers kregen van de adverteerder een basisbedrag om in hun post een haakje te maken naar de actie of website van de adverteerder. Daar bovenop kreeg de blogger nog een klein beetje extra inkomsten van de affiliate link. En daarmee was affiliate marketing opeens een onderdeel geworden van influencer marketing. Maar één ding was duidelijk: content was weer king. 

affiliate marketing, influencer marketing en native advertising

Toch labellen affiliate marketeers influence marketing als affiliate marketing. Influence marketeers houden het op influence marketing. Het hangt er maar vanaf waar je de nadruk op legt. Leg je die op de affiliate link, dan snap je het wel. Leg je die op de content, dan snap je het ook. Kijk je naar het grotere plaatje, dan lijkt me dat je het influencer marketing moet noemen. Al mag je de werking van een affiliate link niet onderschatten. Die kun je tot in de oneindigheid blijven volgen. Daarmee zie je precies welke reis zo'n link aflegt en waar die allemaal aanmeert. Dat is market intelligence waar je heel veel mee kunt doen. Maar die link kun je dus ook in een content-achtige setting bij influencer marketing inzetten. Of eigenlijk: juist in dat kader. Want meer nog dan affiliate marketing is influencer marketing een vorm van native marketing; dat wil zeggen dat de content op een natuurlijke en inhoudelijke manier gedeeld wordt. Ik zou zeggen: 'op een storytelling manier.'

Reactie schrijven

Commentaren: 0