· 

Coaching-on-the-job 'Position Paper maken'

Met de coaching-on-the-job 'Position Paper maken', werk je samen met een ervaren coach/adviseur/ghostwriter aan je position paper, beleidsnota of opiniestuk. Op die manier haal je het maximale rendement uit je tijdsinvestering.

Experts willen hun visie geven of hun stem laten horen in een maatschappelijk debat of in een interne kwestie. Bijvoorbeeld omdat het onderwerp hun werkveld raakt, hun organisatie of beroepsgroep raakt of omdat de thematiek hen persoonlijk raakt. Dat geldt ook voor bedrijven, brancheorganisaties, NGO's en ideële instellingen. Maar hoe doe je dat? Hoe neem je anderen mee in jouw zienswijze? Hoe beïnvloed je de (intern) publieke opinie? Daar geef ik met 'Position Paper maken en Opiniestuk Schrijven' niet alleen antwoord op, ik help je ook heel gericht met je position, je paper en de communicatie. 

in het kort


In dit traject:

  • Reik ik een duidelijke structuur aan;
  • Breng ik lijn aan in het verhaal;
  • Laat ik zien hoe je overtuigend argumenteert;
  • Laat ik zien hoe je met onderzoek omgaat;
  • Leggen we de informatie-lus aan;
  • Voorkomen we mogelijke valkuilen: confirmation bias, tunneldenken, teleologisch redeneren, kromdenken, drogredenen etc;
  • Laat ik zien hoe je met stijlelementen je position paper, beleidsnota of opiniestuk versterkt;
  • Hoe je met creativiteit op zins- en woordniveau je stuk aantrekkelijker maakt.

issues


Bij issues gaat het om onderwerpen waar het in de politiek, in de samenleving, in de organisatie of in het vakgebied om draait en waar de publieke opinie, de organisatie of de beroepsgroep sterk bij betrokken is. De position paper en het opiniestuk vallen dan ook onder de noemer issue-management. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om:

  • Beleidsnota's
  • Voorgenomen kabinetsbeleid;
  • Het belang van duurzaamheid (ESG/MVO/CSR);
  • Integriteitskwesties (bv. MeToo-beleid);
  • Cultuur-issues;
  • Governance-issues;
  • Het waarom van een reorganisatie;
  • De meerwaarde van een fusie;
  • Een visie op ontwikkelingen binnen het vakgebied;
  • Of welk ander onderwerp dat de organisatie raakt en de gemoederen bezig houdt dan ook. 

Waar ligt de lat?


Centraal in de coaching-on-the-job staat de eigen position paper, de beleidsnota of het eigen opiniestuk. Daar werken we samen aan. Het voordeel van deze aanpak is dat er alleen aan een position paper c.q. beleidsnota c.q. opiniestuk wordt gewerkt waar een organisatie ook mee naar buiten wil (en kan) komen. 

 

Het referentieniveau ligt bij een opiniestuk voor een landelijke krant als NRC, FD, Telegraaf, AD of Volkskrant. Dat betekent dat de aangesneden thematiek organisatorisch, bestuurlijk, sociaal, psychologisch, medisch, maatschappelijk, economisch, ethisch, filosofisch of juridisch van aard kan zijn, maar dat voor de argumentatie geen verregaande voorkennis of hoog-specialistische vakkennis vereist is. Logisch, want je wilt een breder publiek aanspreken. De kracht van de position paper, beleidsnota of het opiniestuk wordt dan ook op zijn communicatieve en journalistieke merites besproken. 

Wat levert het je op?


 

  • Je leert om kort & bondig, helder & overtuigend, activerend & motiverend te schrijven;
  • Je krijgt inzicht in hoe communicatie werkt en hoe (opinie)redacties c.q. journalistiek werken;
  • Je verbetert daarnaast je artikelen, adviezen, rapporten, pitches, presentaties, speeches, offertes en onderzoeksvoorstellen;
  • Na dit traject heb je niet alleen de technische en stilistische bagage om een publicabele position paper te maken of een publicabel opiniestuk voor een landelijk dagblad of vakblad, je hebt ook een publicabel stuk klaarliggen;
  • Bovendien kun je de verworven kennis en inzichten ook gebruiken voor publicaties in een vakblad, een onderzoeksvoorstel, rapporten, een offerte of voor een bijdrage in de interne of externe communicatie van de organisatie;
  • Sterker: de aangereikte werkwijze kun je zelfs inzetten voor presentaties, pitches en speeches;
  • En wij kunnen je position paper meteen helemaal vanuit de inhoud vormgeven en in een digitaal format zetten dat online heel goed vindbaar en makkelijk deelbaar is. Daar hebben we ruime ervaring mee. Kijk hier voor een voorbeeld. 

met wie ga je op pad?


Bob Duynstee studeerde rechten aan de UvA. Schreef van 1990 tot 2000 voor NRC, Volkskrant, FD, AD, Parool, Elsevier, Advocatenblad, Nederlands Juristenblad, Binnenlands Bestuur, HP/deTijd, De Journalist, het vakblad COMMUNICATIE en andere dag-, week- en maandbladen. Van 2000/2002 volgde hij de opleiding tot senior communicatieadviseur (C) bij de Stichting Reclame en Marketing, het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA (2005/2006) bij Ben Warner en diverse masterclasses Storytelling (2009/2014). Met meer dan 30 jaar professionele schrijfervaring en communicatieadvies helpt Bob organisaties met hun position papers. Als coach, adviseur en/of ghostwriter c.q. penvoerder of (eind)redacteur.

werkwijze


De aanpak stellen we in overleg op maat samen. Al naar gelang doel, wensen, planning en budget. Het traject richten we samen zo in dat er ruimte is voor kennismaking. Met elkaar, met de opdracht en met de uitvoering. Dan kan ik mijn meerwaarde laten zien, zonder dat we het idee hoeven te hebben tot elkaar veroordeeld te zijn. Het traject richt ik per fase in, zodat er ruimte is om zelfs halverwege nog bij te sturen als dat gewenst is. Dat hoort bij de aard van dit werk waarin je zelf ook onderdeel bent van het proces. 

reviews


'De burgemeester was heel erg blij én gerustgesteld met/door het stuk! We zijn je ontzettend dankbaar voor je harde werk, goede vragen én dat je ons gemotiveerd wist te houden en vertrouwen gaf dat we op de goede weg waren.'

Maaike van Groenesteyn, senior beleidsadviseur gemeente Amsterdam

 

'We hebben veel gehad aan de gesprekken voor de zomer met jou, dat heeft met name opbouw, samenhang en toegankelijkheid van het stuk enorm vergroot.'

   Sjoerd Colijn, Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie 

 

'Bob weet op een knappe manier structuur te brengen in een berg informatie en weet ingewikkelde kwesties helder te formuleren en samen te vatten.'

 

Wiebke Eijsvogels, hoofd communicatie Schadegarant

 

‘Bob dringt snel door tot de kern van een position. Vervolgens weet hij dat verhaal met overzicht en helder taalgebruik neer te zetten.'

 

Peter Jurgens, senior partner Boer & Croon Management Consultants

 

‘Bob heeft zich snel, op een zeer analytische manier, de materie eigen gemaakt. Hij heeft zich verplaatst in de personen die op basis van deze position paper besluiten moesten nemen.’

 

Susan van der Hilst, Senior projectmanager gemeente Amsterdam

 

‘Bob is goed op de hoogte van de stedelijke ontwikkeling in Amsterdam. Werkt snel, begrijpt de politieke en ambtelijke dimensies en is niet alleen professioneel prettig om mee samen te werken, maar ook als persoon.’

 

Hettie Politiek, programmamanager wijkaanpak gemeente Amsterdam

 

‘Met name de vertaling van ambtelijk beleid in begrijpelijke (beeld)taal, zonder aan de nuancering van de regelgeving af te doen, is een sterk punt van DuynsteePolak.’ 

 

Hugo Warning, Hoofd Communicatie van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam 

 

‘Bob heeft van een enorme berg aan informatie en input een heldere en gestructureerde position paper voor het ROM Haaglanden weten te maken. En dat was geen walk-in-the-park.’ 

 

Ben Pauw, grondlegger van Public Affairs in Nederland

 

‘I've used Bob as ghostwriter for position papers and whitepapers. He facilitates really constructive discussions, is an organized project manager, creative and results-driven.’ 

 

Helen den Held, Leadership and Change and Communication Professional at Deloitte 

Praktisch


Meer info bob@duynsteepolak.nl of bel 06-54.222.976

Meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

o.a. voor:

verder lezen?

Reactie schrijven

Commentaren: 0