top of page

Presenteer je position paper in de vorm van een thematisch magazine

Bijgewerkt op: 29 jan.

Met een thematisch magazine kun je het thema van een position paper van verschillende kanten en op verschillende manieren belichten en laten belichten. Je hoeft er ook maar één editie van te maken. Zo'n one-off is heel geschikt als opwarmer voor een symposium of congres, maar ook om zelfstandig een bepaald thema alle hoeken van de samenleving te laten zien. Hoe maak je een thematisch magazine?


Er is geen ander medium waarmee je een thema op zóveel verschillende manieren kunt belichten voor een breder publiek dan het thematisch magazine. Zo'n uitgave geeft de ruimte om de context te schetsen, om experts en ervaringsdeskundigen aan het woord te laten, om onderzoek te presenteren en trends te duiden en om het human interest artikelen op te nemen. Met name het onderzoek en de onderzoeksgegevens zouden centraal kunnen staan. Dat kan ook 'vertaald' onderzoek zijn uit een ander land. Zolang het maar relevant is. Er is ruimte voor reportages, interviews, evaluaties, case studies, learning histories, essays, opiniestukken en columns. Allemaal gerelateerd aan het thema. Kortom: wil je het thema van je position paper alle hoeken van de samenleving laten zien, dan is het thematische magazine het medium bij uitstek.



Digitaal of in print?

Moet dat digitaal of in print? Sinds tien jaar loopt nu de discussie of je een magazine online of in print moet uitgeven. Daar kun je heel lang bij stil staan. De keuze is volgens mij simpel: kom je wat halen? Dan is een online magazine veel efficiënter. Kom je ook wat brengen? Dan is het zonde om dat online te doen en heeft een gedrukt of geprint (POD) magazine een meerwaarde. En je maakt een thema relevant door het onderzoek centraal te stellen. Dus de enige vraag die je jezelf moet stellen is: ga ik wat halen of kom ik ook wat brengen? Ook inderdaad, want dat je wat komt halen spreekt voor zich. Het is een transactiemodel: aandacht vragen door aandacht te geven. Er is wel één voorwaarde: je moet een geactualiseerd adressenbestand hebben, anders kom je toch weer uit bij de digitale variant. Tenzij je besluit om het magazine op het symposium of congres zelf te verspreiden.



Content; de inhoud van een thematisch magazine

Wat kom je brengen? Verdieping, verrassing, verwondering, verbeelding, verbreding. Uiteraard gerelateerd aan de boodschap in je position paper. Hoe? Het woord 'magazine' komt van het Arabische 'makasin' dat pakhuis betekent. Inderdaad: magazijn. En in een pakhuis liggen allerlei goederen. Variatie en afwisseling is dus een sleutelwoord als het gaat om een thematisch magazine, zolang het maar een duidelijke relatie heeft met het thema. Het gaat om een mooie balans tussen harde informatie en de reflecties daarop, om inhoudelijke artikelen en human interest verhalen, om need-to-know en nice-to-know, om verschillende genres, korte en langere bijdragen en de verhouding beeld en tekst. Alles rondom een thema.



De organisatie van een thematisch magazine

Stel een kernredactie samen en vergeet niet om de vormgeving op tijd een plek aan tafel te geven. De kernredactie is later uit te breiden, maar verzeker je in elk geval van een sleutelspeler die bij de position paper betrokken is geweest. Mogelijk heb je ook baat bij een redactieraad, bijvoorbeeld vanwege het netwerk dat leden van die raad hebben. Het thema staat uiteraard vast; dat is de thematiek uit de position paper. Het doel van de uitgave ook; dat ligt in het verlengde van de position paper: publieksgroepen informeren, begrip kweken voor het standpunt. De kernredactie maakt een inhoudelijke en creatieve vertaling van de thematiek. Wat het altijd goed doet: een onderzoek en het duiden van een trend. Dan heb je meteen ook nieuwswaarde. Denk voor de aankleding van het thema ook aan externe bronnen : culturele, politieke, financiële, maatschappelijke, economische, artistieke, wetenschappelijke of technische bronnen.



Doel van het thematische magazine

De hele uitgave staat en valt met de bijdrage die geleverd wordt aan de thematiek van en de boodschap in de position paper. En nee, dat is geen beperking, maar geeft juist ruimte. Zie het als de randen van de zandbak voor een kind. Zet het kind met zijn schepje en zijn emmertje in de Sahara en het zou niet weten waar te beginnen. Wat die randen van de zandbak zijn voor het kind, dat is de thematiek (scope) en het doel (focus) van de position paper voor de redactie van het thematische magazine.


Gerelateerde posts

bottom of page