De corporate conversatie vormt de bedding voor je ontwikkeling en voor elk veranderingsproces. Dat begint, zoals we in deel 1 hebben gezien, met een position paper. Hoe modereer je vervolgens als communicatieadviseur de corporate conversatie? Deel 2.
dichtbij, realistisch, bemoedigend
Je hebt het veranderingsproces met een position paper gepositioneerd. Dat is belangrijk, omdat communicatie rondom verandering echt heel iets anders is dan de meer routinematige communicatie of de externe communicatie. Het verander-narratief in position paper is niet in beton gegoten en loopt mee met de ontwikkeling. Daarnaast heb je een platform nodig om te reflecteren op het proces, om te bemoedigen, om feedback op te halen en om resultaten te laten zien. Daar is een verander-magazine heel geschikt voor. In zo'n magazine kan de organisatie laten zien hoe het ervoor staat, wat er allemaal wordt bereikt en waar de organisatie nog mee worstelt. Kernwoorden: dichtbij, realistisch, bemoedigend.
Het veranderproces door de ogen van vier reizigers
De zwerver, de pionier, de pelgrim en de soldaat zijn personages uit de reis van A naar B. Ze staan symbool voor een chronologie, maar elke fase in het proces kent een zwerver, een pionier, een pelgrim en een soldaat. Klik op het beeld om uit te vergroten.
het modereren van de hoe-vraag
Mensen vinden het leuk om mee te denken, niet om te horen wat ze moeten doen. Maak dus in het magazine ruimte voor inbreng van de workforce. Daar moet het gebeuren en dat geeft draagvlak onder de verandering. Bovendien: een verandering loopt zelden spaak op het WAAROM of het WAT van de verandering, maar bijna altijd op het HOE. Door medewerkers vanaf het begin te betrekken -om te beginnen al in de position paper-, creëert de top een cultuur van commitment en ownership. Hier lees je waarom je medewerkers bij een verandering moet betrekken. Het verander-team moet dat engagement bevorderen door in hun acties en reflecties de workforce te betrekken: hoe zou de workforce deze uitdaging voor zich zien? Geef medewerkers in het verander-magazine dus serieus aandacht. Maak, om verwarring te voorkomen, van tevoren wel duidelijk waar die ruimte ligt en waar die ruimte er niet is.
In de workshop Communicatie bij Verandering zie je hoe je een verandering structureert en faseert.
communicatie van de verandering

Het narratief van de verandering loopt dus mee met de ontwikkelingen, er is een aanprekend motto bedacht en een herkenbare huisstijl voor de verandering ontwikkeld. Het draaiboek voor de communicatie ligt klaar en het format voor het magazine is ook af. Inclusief een redactie-format waarmee alle aspecten van het veranderingsproces belicht kunnen worden in afwisselende genres: reportage, interview, column, rondetafel, portretjes, analyses, korte berichten etc. etc. De frequentie van het magazine hangt helemaal af van de behoefte aan communicatie. Probeer gaandeweg de workforce te segmenteren in early adopters, early majority en late majority en snij daar de communicatie op toe. Communicatie bewaakt in de implementatiefase ook het narratief uit de position paper van de verandering, het kernverhaal rondom de WAAROM- WAT- en HOE-vraag. Maar de kerntaak van redactie moet zijn om de ervaringsverhalen gedurende de implementatie op te halen en te analyseren en terug te koppelen aan het leiderschap zodat daar de juiste sturingsinformatie gegeven kan worden.
NIA-magazine, statement in het cultuurveranderingsproces op de grootste studentenvereniging van Nederland.
weerstand
Weerstand is er altijd. Loop daar niet voor weg, maar probeer te achterhalen waar die vandaan komt: wat is de bron. Niet in persoon, maar in motivatie. Weerstand kan de beeldvorming beïnvloeden waardoor de organisatie de controle over het narratief kan verliezen. Probeer daarom altijd vanuit de eigen kernboodschappen, de eigen frames en het eigen narratief uit de position paper te blijven werken, maar ga wel op zoek naar de bron van de weerstand. Kijk op spinning, framing en narratief voor meer informatie. Gaat het om weerstand in de vorm van belemmerende overtuigingen, adresseer die dan, maar wel vanuit de positieve frames en het eigen narratief uit de position paper.
Bob Duynstee is communicatieadviseur met een focus op veranderingsprocessen.
EEN KENNISMAKINGSGESPREK VIA TEAMS OF ZOOM IS KOSTELOOS EN VRIJBLIJVEND
verder lezen?
Kijk hier voor Communicatie bij Verandering; deel 1
Kijk hier voor Communicatie bij verandering; deel 2
Kijk hier voor Veranderen via Verhalen
Kijk hier voor Leiderschap, verandering en communicatie
Kijk hier voor De fasering van een veranderingsproces
Kijk hier voor Effectief veranderen; betrek medewerkers op tijd bij het proces
Kijk hier voor Hoe je met storytelling je imago kantelt
Kijk hier voor Storytelling als communicatie bij verandering
Kijk hier voor Storytelling en verandering van cultuur
verder lezen over storytelling?
Lees ook: Verbeter je speech of presentatie met tips uit de wereld van storytelling
Lees ook: Corporate storytelling; verhalen van, voor en uit de organisatie
Lees ook: Hoe maak je een corporate story
Lees ook: Verhalend evalueren; hoe doe je dat?
Lees ook: Elf storytelling-technieken om je communicatie te verbeteren
Lees ook: 15 tips uit de wereld van storytelling om je presentatie te verbeteren
Lees ook: De wetenschappelijke kant van storytelling
Lees ook: Hoe je met storytelling je imago verandert
Lees ook: Product story maken; storytelling
Lees ook: Storytelling; sturen op beeldvorming is sturen op verhalen
Lees ook: Corporate storytelling; ofwel: wat is een goed verhaal waard?
Lees ook: Waarom een corporate story? Een dagje op de hei
Lees ook: Corporate storytelling; de stille kracht
Lees ook: Acht tips voor leiders uit de wereld die storytelling heet
Lees ook: Framing is storytelling in een luciferdoosje
Lees ook: Storytelling en cultuurverandering; een voorbeeld uit de praktijk
Reactie schrijven