Advies

Verkiezingsslogans; kapstok, paraplu en baken
Advies · 03. april 2021
Een verkiezingscampagne kan niet zonder een pakkende slogan. Zo'n slogan is kapstok, paraplu en baken tegelijk en wordt tijdens de campagne door lijsttrekkers en kopstukken 'geladen'.

Corporate conversatie; de bedding voor je veranderingsproces
Advies · 05. november 2019
De corporate conversatie vormt de bedding voor je ontwikkeling en voor elk veranderingsproces. Het is de rol van de communicatieadviseur om, in nauw contact met het verander-team, de conversatie rondom de verandering te positioneren, te structuren, te faseren en te modereren. Hoe doe je dat als communicatieadviseur?

Veranderen Via Verhalen
Advies · 03. november 2019
Hoe verander je je organisatie? Eén ding is zeker: niet en nooit met instrumentele communicatie. Maar hoe dan wel? Door het voeren van een corporate conversatie; het uitwisselen van interpretaties en her-interpretaties van context en situatie.

Communicatieadvies aan de communicatieadviseur
Advies · 09. april 2019
Veel communicatieadviseurs vragen tegenwoordig wel uit, maar niet door. Ze hebben teveel de neiging om mee te gaan in het verhaal dat hun voorgeschoteld wordt. En dan heb je nauwelijks nog toegevoegde waarde.

Fasering van de communicatie bij een veranderingsproces: vonk, vlam, vuur
Advies · 20. december 2018
De implementatie van een veranderingsproces kent een zekere fasering. Alleen al omdat de WAAROM-vraag en de WAT-vraag vooraf gaan aan de HOE-vraag. Maar ook omdat het adaptatievermogen niet gelijk verdeeld is over de workforce. Dus: hoe faseer je als Verander-Team of communicatieadviseur de implementatie van een veranderingsproces?

Leiderschap, verandering en communicatie
Advies · 19. december 2018
Een leider is eerst en vooral erfgenaam vóórdat hij of zij beleidsmaker wordt. Je zult als leider c.q. verander-team dus eerst het verhaal van de organisatie moeten leren kennen en daarop een visie ontwikkelen voordat je een missie of visie kunt formuleren. Vervolgens is veranderen vooral een kwestie van het waarom, het wat en het hoe van de verandering. In dat proces speelt communicatie een cruciale rol. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Corporate story maken (2); overige vormen
Advies · 23. november 2018
De vraag 'Hoe maak je een corporate story' is afhankelijk van de vraag: waar heb je een corporate story voor nodig? In deel 2 gaan we in op de corporate story als functie van (de communicatie bij) het veranderingsproces, de corporate story als basis voor je communicatieplan, de corporate story voor nieuw leiderschap en de corporate story voor de purpose.

Corporate story maken (1); verschillende vormen
Advies · 22. november 2018
Als het om de corporate story gaat, kun je de regie maar beter in eigen hand houden. Verhalen doen toch al gauw de ronde. Het gaat om het kern-narratief. Dat wil je graag in eigen hand houden.

Advies · 15. november 2018
Hoe betrek je als bestuur of leiding op het juiste moment medewerkers bij het veranderingsproces? Wat is dat juiste moment?

Verhalend evalueren; hoe doe je dat?
Advies · 11. augustus 2018
Door voor een meer verhalende vorm van evalueren te kiezen bij je projecten, bij een crisis, conflict of bij een incident, ontwikkel je je eigen mensen en daarmee ook je eigen organisatie.

Meer weergeven