Advies

Corporate conversatie; de bedding voor je veranderingsproces
Advies · 05. november 2019
De corporate conversatie vormt de bedding voor je ontwikkeling en voor elk veranderingsproces. Het is de rol van de communicatieadviseur om, in nauw contact met het verander-team, de conversatie rondom de verandering (ontwikkeling of beter nog 'evolutie') te positioneren, te structuren, te faseren en te modereren. Op die manier ontwikkel je een 'verander-taal' en als je het dan eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de inhoud. Hoe doe je dat als communicatieadviseur?

Veranderen Via Verhalen
Advies · 03. november 2019
Hoe verander je je organisatie? Eén ding is zeker: niet en nooit met instrumentele communicatie. Maar hoe dan wel? Door het voeren van een corporate conversatie; het uitwisselen van interpretaties en her-interpretaties van context en situatie.

Communicatieadvies aan de communicatieadviseur
Advies · 09. april 2019
Veel communicatieadviseurs vragen tegenwoordig wel uit, maar niet door. Ze hebben teveel de neiging om mee te gaan in het verhaal dat hun voorgeschoteld wordt. En dan heb je nauwelijks nog toegevoegde waarde.

Fasering van een veranderingsproces: vonk, vlam, vuur
Advies · 20. december 2018
De implementatie van een veranderingsproces kent een zekere fasering. Alleen al omdat de WAAROM-vraag en de WAT-vraag vooraf gaan aan de HOE-vraag. Maar ook omdat het adaptatievermogen niet gelijk verdeeld is over de workforce. Dus: hoe faseer je als Verander-Team of communicatieadviseur de implementatie van een veranderingsproces?

Leiderschap, verandering en communicatie
Advies · 19. december 2018
Een leider is eerst en vooral erfgenaam vóórdat hij of zij beleidsmaker wordt. Je zult als leider c.q. verander-team dus eerst het verhaal van de organisatie moeten leren kennen en daarop een visie ontwikkelen voordat je een missie of visie kunt formuleren. Vervolgens is veranderen vooral een kwestie van het waarom, het wat en het hoe van de verandering. In dat proces speelt communicatie een cruciale rol. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Hoe maak je een corporate story deel 3
Advies · 24. november 2018
Een organisatie is een gemeenschappelijk streven naar een gezamenlijk doel. Dat vooronderstelt afstemming en dus communicatie. In dat proces speelt de corporate story een hoofdrol. Dat verhaal is het raamwerk voor de identiteit, de cultuur en de herkenbaarheid van de organisatie. Als je dat verhaal niet hebt staan, krijg je allemaal verschillende versies van en over jezelf. Krijg je nooit het gedrag dat correspondeert met je kernwaarden.

Hoe maak je een corporate story; deel 1
Advies · 22. november 2018
Als het om de corporate story gaat, kun je de regie maar beter in eigen hand houden. Verhalen doen toch al gauw de ronde. Het gaat om het kern-narratief. Dat wil je graag in eigen hand houden.

Advies · 15. november 2018
Hoe betrek je als bestuur of leiding op het juiste moment medewerkers bij het veranderingsproces? Wat is dat juiste moment?

Verhalend evalueren; hoe doe je dat?
Advies · 11. augustus 2018
Door voor een meer verhalende vorm van evalueren te kiezen bij je projecten, bij een crisis, conflict of bij een incident, ontwikkel je je eigen mensen en daarmee ook je eigen organisatie.

Hoe organisaties politici beïnvloeden 3
Advies · 11. juni 2018
Lobbyen is een van de manieren waarop organisaties proberen om hun belangen veilig te stellen. We noemen het achterkamertjespolitiek, maar lobbyen is nog het meest zichtbare deel van wat er achter de schermen plaats vindt.

Meer weergeven