· 

Effectief Communiceren in een Zakelijke Omgeving

Heb je het gevoel dat je beter kunt communiceren dan je nu doet? Deze coaching is gericht op de effectiviteit van je communicatie. We gaan op zoek naar je dominante communicatiestijl, kijken naar alternatieve stijlen en plunderen de schatkist waar storytelling op staat. Bedoeld voor iedereen die in een zakelijke context met zelfvertrouwen en overtuigingskracht wil kunnen functioneren.

De wijze waarop we communiceren is misschien wel de meest kenmerkende gedragscomponent van onze persoonlijkheid en daarmee ook de meest bepalende factor bij ons functioneren. Wie zijn we? Hoe komen we over? Hoe effectief is dat? En past het bij ons? Ieder mens heeft een voorkeursrichting qua communicatie, maar dat wil nog niet zeggen dat je, afhankelijk van de situatie, niet ook andere stijlen toe kunt passen. Bewustwording van je dominante stijl en het toepassen van alternatieve communicatiestijlen maakt je effectiever. Je bereikt er meer door en dat komt dan weer op een hele prettige manier bij je terug. Daar help ik je bij.

dominante communicatiestijl


Aan de hand van een intake (CV, functiebeschrijving van je rol en een gevalideerde online vragenlijst) gaan we op zoek naar je dominante communicatiestijl en belichten daar de sterke kanten en valkuilen van. Vervolgens gaan we op zoek naar alternatieve communicatiestijlen. In welke situaties (feedback geven, presenteren, motiveren, delegeren) kan switchen goed werken? Wat is daar dan voor nodig? Gedurende het traject geef ik je het vertrouwen om je voorkeursstijl uit te bouwen en daarnaast ook andere communicatiestijlen in de dagelijkse praktijk uit te proberen. 

vragen die we samen kunnen bewandelen


  • Waarom maak ik me altijd kleiner dan ik zou willen zijn? 
  • Waarom maak ik me altijd groter dan ik zou willen zijn?
  • Wat kan ik als manager, bestuurder of leider leren van storytelling
  • Hoe kom ik van die knagende onzekerheid af als het gaat om presenteren? 
  • Hoe breng ik structuur aan in mijn presentaties, speeches en plannen? 
  • Hoe motiveer ik mijn team?
  • Hoe enthousiasmeer ik mijn Raad van Bestuur voor mijn plannen? 
  • Hoe ga ik om met kritiek en feedback?
  • Hoe geef ik zelf kritiek c.q. feedback?
  • Hoe leg ik complexe zaken uit in voetbaltermen?  
  • Hoe kom ik over zoals ik wil overkomen? 
  • Hoe maak ik mijn ideeën en standpunten duidelijk aan anderen?
  • Hoe laat ik mijn lichaamstaal corresponderen met wat ik wil zeggen?
  • Hoe zorg ik er voor dat anderen begrijpen wat ik bedoel? 

effectief communiceren


Met mijn aanpak leer je vervolgens vooral van de eigen, nieuwe ervaring die je in de praktijk opdoet. Die benadering baseer ik op het werk van Carl Rogers en Edgar Schein; kort samengevat: het is niet de dokter die de patiënt beter maakt, het is de patiënt die zichzelf beter maakt. Door het stellen van vragen zet ik aan tot zelfreflectie en zelfonderzoek. Dat doe ik op een bemoedigende manier. Zo kijken we samen naar de kern van jouw coach-vraag: communiceren met zelfvertrouwen en overtuigingskracht. 

Effectief communiceren in een veranderingsproces? Kijk op Workshop Communicatie bij Verandering

wat levert deze coaching je op?


  • Je kent de sterktes en zwaktes van je dominante communicatiestijl
  • Je weet meerdere communicatiestijlen in de praktijk situationeel toe te passen
  • Je kent de elementen van storytelling en kunt daar in de praktijk gebruik van maken
  • Je hebt een structuur aangereikt gekregen voor presentaties en speeches
  • Je maakt in je communicatie gebruik van de informatie-lus
  • Je kijkt vol zelfvertrouwen uit naar presentaties voor de top c.q. in de RvB
  • Je weet hoe je mensen in je team c.q. RvB of RvC kunt motiveren
  • Je geeft blijk van empathisch vermogen

werkwijze


De uitvoering stellen we in overleg samen, maar om een kwaliteitssprong te bereiken, duurt een coachingstraject gemiddeld zo'n drie maanden met ongeveer vijf sessies van gemiddeld 2 uur. Het traject richten we samen zo in dat er ruimte is voor kennismaking: met elkaar, met de coachingsvraag en met de invulling van het traject. Dat hoort bij de aard van dit werk waarin je zelf ook onderdeel bent van het proces. 

 

 

De coaching-sessies kunnen wandelend worden afgelegd. Aan het einde van het traject evalueren we samen het resultaat.

reviews


'Bob was altijd goed voorbereid op de gesprekken. Zijn inzichten waren helder en wierpen ook vrijwel meteen hun vruchten af. Deze coaching doet wat hij belooft: ik kijk tegenwoordig 'uit naar' in plaats van 'op tegen' een presentatie.'

Projectleider gemeente Amsterdam

'Ik heb veel geleerd over mezelf en waarom ik communiceer zoals ik communiceer. Of liever gezegd: communiceerde. Ik pas nu ook andere communicatiestijlen toe en zie dat me dit in de praktijk gewoon stukken effectiever maakt. Daarin heeft Bob mij echt bemoedigd.'

Manager Sociale Verzekeringsbank

'In eerste instantie was ik sceptisch: ik had niks met storytelling en hoopte op kant en klare tips en adviezen. Bob's waardebepaling achteraf trok me over de schreef. En wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb! Dat juist de tips uit de wereld van storytelling mij hebben geholpen, had ik nooit gedacht. Dank!'

Bestuurder internationale ontwikkelingshulporganisatie

'Geen coach is hetzelfde heb ik gemerkt. De coachgesprekken met Bob zijn niet voorspelbaar, maar hij weet wel altijd precies waar hij het over heeft. Ik kijk terug op een traject dat mij veel heeft gebracht en nu nog altijd veel brengt.'

Bestuurder universitair ziekenhuis

'Werd door een collega gewezen op Bob. Heb na een aantal gesprekken zoveel meer duidelijkheid gekregen. Dit is niet alleen positief voor mij maar ook voor mijn omgeving.'

Consultant bij landelijk consultancybureau

'Met heel veel inlevingsvermogen heeft Bob me laten inzien dat ik in bepaalde opzichten mezelf in de weg zat. Die knoop heeft hij er met mildheid en gevoel voor humor uitgehaald. Nog steeds spreek ik een x per jaar af. Tot de volgende keer!'

Advocaat bouwrecht

investering


Van de meerwaarde die ik lever, ben ik overtuigd. Maar dat is natuurlijk niet aan mij. Vandaar ook mijn aanbod: de eerste sessie bied ik je aan als een kennismakingssessie met een waardebepaling achteraf. Ik geef je mijn tarief als indicatie (excl. BTW), maar jij mag zelf bepalen wat de sessie je gebracht heeft en dus voor jou waard is geweest. Dat is het bedrag dat ik vervolgens in rekening breng. 

coach: onafhankelijk maar betrokken


Bob Duynstee studeerde rechten aan de UvA. Was van 1990 tot 2000 actief in de landelijke journalistiek. Van 2000/2002 volgde hij de opleiding tot senior communicatieadviseur (C) bij de Stichting Reclame en Marketing, het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA (2005/2006) bij Ben Warner en diverse masterclasses Storytelling (vanaf 2007). Hij helpt professionals en bestuurders sinds 2002 met hun position papers en speeches, maakt sinds 2000 profielen (personal branding), geeft workshops Storytelling en is nu en dan dagvoorzitter. Bij coaching werkt Bob samen met TheLeadershipAdvisory.

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0