· 

Corporate story = corporate identity. Onze tips.

Een organisatie is een gemeenschappelijk streven naar een gezamenlijk doel. Dat vooronderstelt afstemming en dus communicatie. In dat proces speelt de corporate story een hoofdrol. Dat verhaal is het raamwerk voor de corporate identity, de cultuur en de herkenbaarheid van de organisatie. Als je dat verhaal niet hebt staan, krijg je allemaal verschillende versies van en over jezelf. En krijg je nooit het gedrag dat correspondeert met je kernwaarden. Hoe maak je een corporate story?

'Who you are speaks so loudly, I can't hear what you're saying.'

Ralph Waldo Emerson

nestgeur

Bedrijven die al generaties succesvol zijn, hebben een breed gedeeld doel om het bedrijf het beste te laten zijn in zijn soort. Wat is daar voor nodig? Nestgeur is belangrijk. Je wilt herkenbaar zijn. Authentiek. Onderscheidend. Kort door de bocht is de corporate story de beste versie van jezelf. Volgens Kasper Ulf Nielsen, partner van het Reputation Institute is 60% van de bereidheid van mensen om iets positiefs over een bedrijf te zeggen, iets te kopen of een aanbeveling te doen, gebaseerd op hun perceptie van het bedrijf. En die perceptie is onder meer gebaseerd op de corporate story. Op het verhaal dat de organisatie over zichzelf vertelt.

Net als elke natie kent ook elke organisatie een stichtingsmythe. Die mythe inspireert medewerkers om het beste uit zichzelf te halen als het erom gaat. 

corporate story en communicatie

Naar binnen toe geldt dat je gewoon wilt weten bij welke club je hoort, aan welk groter doel je bijdraagt en welke kernwaarden daarbij belangrijk gevonden worden. Die sense of belonging geldt bijvoorbeeld voor jonge mensen en dus voor de arbeidsmarkt-communicatie van je organisatie. Millennials werken het liefst voor organisaties met een goed verhaal en willen het gevoel krijgen dat ze binnen hun organisatie bezig zijn met relevante vraagstukken. En medewerkers die zich sterk identificeren met een bedrijf, zijn eerder bereid om zich extra in te zetten dan medewerkers die dat niet zijn. Maar het proces van corporate storytelling is minstens zo belangrijk voor je cultuur, voor je interne en externe communicatie, je marketing, imago en je positionering. Het maakt de brand-loyalty groter. Het is de bron van waaruit je communiceert naar je verschillende stakeholders. Zo'n verhaal is natuurlijk niet in beton gegoten. Elke nieuwe generatie leiders moet de voorgaande hoofdstukken uit het boek goed begrepen hebben en voegt op haar beurt eigen accenten toe, een nieuw hoofdstuk, maar wel in hetzelfde boek. Een hoofdstuk dat past bij de voorafgaande hoofdstukken en de weg bereid voor de hoofdstukken die nog komen gaan.  Medewerkers zijn niet alleen lezers van dat boek, maar ook co-auteurs. 

Als mensen de naam horen van je bedrijf of organisatie, wat denken ze dan? Welk beeld roept dat dan op? Dat is het verhaal. 

corporate storytelling

Met name in tijden van onzekerheid, dus bij een fusie, reorganisatie, herstructurering, verandering of overname speelt de corporate story een centrale rol. Of beter nog: het proces van corporate storytelling: wie zijn we? Wie willen we zijn? Waar herken je ons aan? Waar mogen we elkaar op aanspreken? Waar zijn we op weg naar toe? Hoe komen we daar? Ook de WHY is een kernthema. Niet dat er op die vraag een concreet antwoord mogelijk is, maar het gesprek erover geeft richting, inzicht en een kompas-vormend antwoord. 

Controlling the narrative is in dat soort situaties in elk geval essentieel. Want als jij het verhaal niet vertelt, gaan anderen dat verhaal vertellen. En dus kun je maar beter zelf aan de bal blijven. Dat doe je in de vorm van een corporate conversatie. Feitelijk is die corporate conversatie de corporate identity en cultuur van je organisatie. De corporate conversatie bepaalt het gedrag en de communicatie.

'What we say and do, represents who we are' 

Generaal Neller in een speech over het gedrag van 'zijn' marines.

WAT VERTELT EEN CORPORATE STORY?

Een corporate story is dus niet alleen de basis voor de interne en externe communicatie, maar de corporate conversatie bepaalt mede de identiteit en de cultuur en stuurt sterk op de communicatie en het gedrag in je organisatie. Identiteit is dan het min of meer stabiele zelfbeeld dat een organisatie heeft. De afdeling communicatie bewaakt de corporate story en faciliteert het corporate storytelling proces. Vanuit de corporate story werk je toe naar je bedrijfsprofiel. Bijvoorbeeld voor op je website. Maar uiteraard kun je de corporate story ook op andere manieren vormgeven. Denk aan een slogan, een corporate film of in de vorm van een beeldverhaal, een multimediale online longread, een corporate brochure of een jubileumboek. Whatever it takes. Maar de mooiste manier is de corporate story die in het gedrag, in de cultuur, in de bezieling, in de hearts and minds en in de communicatie wordt verteld. Dat is namelijk precies de bedoeling van de corporate story en de corporate conversation. Zo bouw je aan je corporate identity, je herkenbaarheid en aan je cultuur. 

Waar ben je op weg naartoe? Hoe denk je over jezelf na? Hoe ben je geworden wie je bent? Waarom doe je wat je doet? Waarom doe je niet wat je zou willen doen?

 

Dat soort vragen zijn belangrijk voor je personal branding. Vergelijk dat eens met de corporate story.


Verder lezen? Alle tips voor Hoe maak je een corporate story DEEL 2


Corporate story maken
Een corporate story verbindt medewerkers met je organisatie, klanten met je merk en je organisatie met de samenleving.

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken - Hoen 90 jaar
Het verhaal van makelaarskantoor Hoen (verschijnt binnenkort)

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYtelling

Corporate story maken
Voorbeeld van een corporate storytelling

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Corporate story
Voorbeeld van corporate storytelling op basis van een corporate story

VOORBEELD VAN CORPORATE STORYTELLING

Een corporate story hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn als je een mooi product maakt. Kijk eens hoe klokkengieterij Eijsbouts in Asten dat doet.

voorbeeld van corporate storytelling

Corporate story maken
Corporate storytelling voor het Vredespaleis in Den Haag in de vorm van een jubileumboek.

voorbeeld van corporate storytelling

Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van  een uitgeschreven  corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.
Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van een uitgeschreven corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.

Bob Duynstee is een creatieve communicatiespecialist en expert op het gebied van corporate storytelling.

Wil je concreet weten hoe je een corporate story maakt? 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Print Friendly and PDF


Reactie schrijven

Commentaren: 0