Hoe maak je een e-book?

Een e-book is een krachtig instrument om bij potentiële klanten en opdrachtgevers onder de aandacht te komen. Kijk maar naar de Hoe-Wat-Waarom-vragen op Google. Kijk maar naar de alsmaar uitdijende trainings- en cursusindustrie. Kijk maar naar het how-to-boekenaanbod bij Bol.com. Als jij met je e-book antwoord geeft op vragen die bij je klanten leven, sta je vooraan als ze iemand zoeken in jouw vakgebied.

We kunnen er heel veel woorden aan vuil maken. Maar kort gezegd zit het zo: als je als zelfstandig professional over bepaalde expertise beschikt die voor anderen waardevol en relevant is, moet je die kennis wereldkundig maken via blogs, whitepapers, artikelen en ... e-books. Dat laatste was voor het internettijdperk ingewikkeld en duur. Dat is verleden tijd.

 

Los daarvan is een e-book ook een geweldige kans. Je potentiële klanten gaan je zien als een autoriteit in je kennisveld. Daarmee wek je vertrouwen. En wie vertrouwen krijgt, worden opdrachten vergund. Dat is wat ze noemen de know-like-trust factor. 

inbound marketing

Oneerbiedig gezegd is een e-book een vorm van contentmarketing. Of meer precies: van inbound marketing, want uiteraard is het weggeven van jouw expertise waardevol. Daar vraag je ook iets voor terug: de emailadressen van bezoekers die je ebook aanvragen. Zo maak je van bezoekers leads. Kijk hoe dat werkt op de blog over inbound marketing. Het gaat jou om de zakelijke emailadressen, want daarmee kun je leads verder ontwikkelen en converteren. En door je e-book op een SEO-vriendelijke manier te schrijven, vergroot je flink de vindbaarheid ervan. Toch bungelt bij de meeste professionals het schrijven van een ebook onderaan hun prioriteitenlijstje. Te druk, geen tijd, hoe moet dat? Onzin. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Qua lengte valt het mee. En de kennis en expertise heb je toch al paraat en als het goed is, staat alles inmiddels wel zo’n beetje op papier, verspreid op je computer in Word, Excel of PowerPoint, op je website, in je blogs of in whitepapers. Als je dat aanvult met een aantal voorbeelden uit de praktijk, ben je er al, want de structuur spreekt voor zich. Dus alle ballen verzamelen is het devies. En bedenk: wat voor jou oud nieuws is, is voor anderen vaak een eyeopener.


expertise weggeven

De eerste vraag is natuurlijk altijd: waarom zou ik al mijn kennis en expertise, waar ik jaren voor gestudeerd heb en die ik vervolgens met vallen en opstaan in de praktijk heb opgedaan zomaar weggeven? Antwoord: die geef je dus ook helemaal niet zomaar weg. In de eerste plaats laat je zien dat je over die expertise beschikt. Net als elke goeroe op zijn of haar vakgebied. Komen we weer bij de know-like-trustfactor. En trouwens: geef je nu niet ook al zomaar veel kennis en expertise weg? Op congressen, tijdens presentaties, in trainingen, bij pitches en in offertes? Maar nog belangrijker: een e-book is een prachtige kans om aan nieuwe opdrachten te komen. Of om het via je eigen website en social media te verkopen en aanbieden via affiliate marketing aan thematische websites. 

betrouwbare expert

Een e-book is ook een natuurlijke manier om aan een thought leadership strategie te werken. Het is een mooie binnenkomer bij offertes en kan uitnodigingen genereren om ergens over je vakgebied te komen spreken. Men ziet je als een betrouwbare expert, geloofwaardige autoriteit en opinieleider in je kennisveld. Als je eenmaal die breinpositie hebt ingenomen, dan sta je vooraan in de rij als iemand een opdracht heeft te vergeven of om een aanbeveling wordt gevraagd. Dáár zit je return on investment. En kun je eventueel gaan werken met spin-offs als webinars, whitepapers, e-trainingen, workshops en masterclasses. 

waar begin je?

Begin gewoon! Je kunt eenvoudig beginnen. Je hebt er maar een paar dingen voor nodig:  

  • Zoekwoorden die bij je onderwerp horen voor SEO
  • Relevante kennis en expertise, die voor anderen de moeite waard is;
  • Relevante voorbeelden uit de praktijk;
  • Een basisstructuur voor de opzet;
  • Inclusief een handig intern en extern linksysteem
  • Schrijftalent (of iemand kennen die dat heeft);
  • Tijd (of iemand kennen die dat heeft);
  • Puf (of iemand kennen die dat heeft);
  • Een beetje benul van vormgeving (of iemand kennen die dat heeft).

Ghostwriter en ghostwriting
Waarom huur je een ghostwiter in?

verschil tussen e-book en vakboek of managementboek

Wat kost een e-book van zeg 17 pagina's A-4 (dat levert een e-book op van zijn 40 pagina's inclusief illustraties) als je alles zou uitbesteden in tijd? Zeg dat je een basisstructuur zou aanleggen van 7 hoofdstukjes; intro van 1 A-4 waarin je de centrale thematiek aankaart en een conclusie van 1 A-4. Vervolgens verdeel je de parate informatie over die hoofdstukken. Elk hoofdstuk deel je ook in met een introductie, beschouwing, praktijkvoorbeeld en brug naar het volgende hoofdstuk. Bedenk wel dat er een elementair verschil bestaat tussen een vakboek maken of managementboek maken en een e-book maken en dat verschil zit in de digitale en multimediale mogelijkheden die het internet biedt: interne en externe linkstructuur, video's, podcasts ect. 

ghostwriter

Stel dat je daar vervolgens een ghostwriter bij wilt betrekken, dan moet je rekenen op twee à drie interviews en de uitwerking daarvan in de vijf hoofdstukken. Reken op totaal 1 week. De meeste tijd kan gaan zitten in illustraties. Dat zijn namelijk niet platte verfraaiingen, maar wezenlijke verdiepingen van de materie. Illustraties zijn een enorme verrijking voor een e-book. Wij werken met illustratoren die ook de intellectuele capaciteit hebben om vanuit de inhoud met je mee te denken. Daar komt dan nog 1 à 2 dagen opmaak bij. Strak opmaken met een ruime interlinie in responsive design. En klaar is Kees.

wat levert een e-book op?

Je kunt je e-book promoten door die aan te melden bij een kennisbank, op open podia, door er over te bloggen en te twitteren, maar ook door een online persbericht aan te bieden aan (online) media en jezelf onder journalisten van vakbladen bekend te (laten) maken als een betrouwbare bron op het betreffende thema. Vergeet niet het logo van je organisatie op het omslag, heading of footer van het document te plaatsen. Door je e-book te verspreiden, ben je weliswaar de controle kwijt over het verzamelen van emailadressen, maar krijgt je website wel autoriteit door alle backlinks die je verzamelt. En die hebben SEO-wise grote waarde! En door je e-book via je eigen website aan te bieden, promoveer je dus bezoekers tot leads, die je via inbound marketing weer kunt promoveren tot klanten.

Charlotte Polak | DuynsteePolak communicatie
Charlotte Polak

Verder praten over een e-book? Wij maken graag kennis

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


 

Reactie schrijven

Commentaren: 0