· 

Ervaren tekstschrijver, copywriter, journalist of ghostwriter

Elke opdracht is anders als het om tekstschrijven gaat. Wat voor ons in onze rol als journalist, tekstschrijver, copywriter of ghostwriter steeds hetzelfde is, is ons inlevingsvermogen in opdracht, opdrachtgever, doel en doelgroep.

'Niets is zo makkelijk als moeilijk te schrijven'

95 Procent van het totale volume aan communicatie is verbale communicatie. Schriftelijk of mondeling. Online of in print. Het is magisch om te zien dat we met een eindig aantal elementen en een eindig aantal combinatieregels een oneindig aantal boodschappen kunnen produceren en begrijpen. In het geval van mondelinge communicatie maakt de directe interactie het nog mogelijk om bedoelingen te verduidelijken. Dat is het verschil met schriftelijke communicatie, waarbij je ervoor zult moeten zorgen dat het verhaal voor zichzelf spreekt en de boodschap over komt. Vóórdat dat verhaal op papier staat, verkeert iedereen in de veronderstelling dat iedereen het met elkaar eens is hoe het verhaal eruit zou moeten zien. Impliciet dan. Want zodra je het expliciet gaat maken, blijkt iedereen er een eigen versie op na te houden. En hoe maak je daar dan de versie van waar iedereen zich in kan vinden? Waarvan iedereen zegt: zo is het mooi verwoord. Dat is precies wat we bedoelen en het leest als een trein. 

waar wij als tekstschrijvers goed in zijn

Goede tekstschrijvers, goede ghostwriter, goede redacteur
  • Een heldere voorstelling van zaken geven;
  • Technisch complexe onderwerpen voor een breed publiek toegankelijk maken;
  • Complexe onderwerpen schematisch 'vertalen';
  • Eindredactie;
  • Het verhaal van iemand die er heel veel van af weet, voor een breed publiek interessant maken;
  • Ergens chocola van maken;
  • Van een bord spaghetti een bord asperges maken;
  • Ambtelijk taalgebruik vertalen in begrijpelijke teksten;
  • De rode draad uit een verhaal halen;
  • Rapporten samenvatten;
  • Lange verhalen inkorten;
  • Puntjes op de i's zetten;
  • Weten wanneer we iets beter kunnen verbeelden dan verwoorden.

onze ervaring als tekstschrijvers, journalisten, copywriters en ghostwriters

Onze ervaring gaat terug tot 1990. In dat jaar begonnen wij met freelance-opdrachten voor landelijke dagbladen en magazines. Vanaf 1994 kwamen daar ook al bedrijfsjournalistieke opdrachten bij en opdrachten in de sfeer van de overheidscommunicatie. In 2000 hebben we de publieksjournalistiek vaarwel gezegd. Of nou ja, ook weer niet want we hebben daar een mooi netwerk liggen dat we graag gebruiken om voor onze opdrachtgevers onderwerpen aan te dragen en voor te stellen. Free publicity is een vak apart. Je moet moet kunnen denken zoals een journalist denkt en snappen wat een journalist nodig heeft. Daarnaast hebben wij ervaring met long copy voor jubileumboeken en vakboeken en short (web)copy voor artikelen, blogs en slogans. Dus in print en online. 

waar wij opdrachtgevers mee kunnen helpen

Schriftelijke communicatie is een wezenlijk onderdeel van het werk van wetenschappers, advocaten, accountants, consultants en beleidsmedewerkers. Er gaat niet alleen veel tijd in zitten maar heeft ook effect op de interne en externe communicatie. Speciaal voor deze doelgroep hebben we de training Schrijven Met Impact ontwikkeld. Daarin werken deelnemers heel concreet aan de hand van voorbeelden en oefeningen aan een heldere en doelgerichte schrijfstijl. 

Bob Duynstee is een ervaren journalist, jurist en communicatiespecialist.

Verder praten over een schrijfopdracht? Wij maken graag kennis!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0