· 

Free publicity; hoe plug je een onderwerp?

Organisaties worstelen met de vraag hoe ze met hun verhaal in de media kunnen komen. Want op zijn best wordt er over hen geschreven. Toch liggen er veel meer mogelijkheden om met je expertise in de media te komen dan vaak gedacht wordt. Vaak is dat een kwestie van het ontwikkelen van een journalistieke kijk op de business. Op die manier maak je een onderwerp relevant voor publieke media.

Free publicity, media aandacht, in de krant komen
Hoe kom je in de media op een positieve manier?

Het eerste waar organisaties aan denken als ze in de media willen komen is vaak een persbericht de wereld in sturen. Maar dat is eigenlijk alleen wijs als er een aanleiding is. Bijvoorbeeld omdat je een evenement organiseert of omdat je organisatie of je product in het nieuws is. Tegenover het grote voordeel van het gemak - met één druk op de knop bereik je heel veel media - staat het nadeel dat je op die manier niet aan de bal blijft. Je houdt geen voeling met redacties. Als je met je expertise in de media wilt komen, moet je juist wel proberen om voeling te krijgen met redacties. Hou het initiatief. Voorwaarde is wel dat je je expertise voor de betreffende redactie relevant maakt. En dus zul je dat verhaal eerst op papier moeten zien te krijgen. Dat stuk in de vorm van een artikel of de opzet voor een artikel wordt je silver bullet, de sleutel waarmee je binnen komt. Redacteuren vinden dat heel prettig omdat ze op een moment dat het hun uitkomt precies kunnen zien waar het bij het onderwerp over gaat en welke invalshoek daarvoor gekozen is.   

Hoe werkt free publicity in de praktijk?

Free publicity
Hoe mooi is het als je met gerichte aandacht de media benadert. Hier met een jubileumboek.

Een silver bullet betekent niet dat een redacteur het stuk één-op-één zal plaatsen. Het betekent wel dat hij of zij laat weten of er binnen de redactie interesse is voor het onderwerp. Dan zijn er een paar mogelijkheden:

  • De redacteur stelt een aantal aanvullende vragen en past het artikel vervolgens aan.
  • De redacteur laat weten dat er interesse is, maar dat ze het onderwerp graag zelf willen belichten en dat jij of jouw organisatie daarbij één van de bronnen is. Soms zal de redacteur je dan nog vragen of je misschien nog andere bronnen kunt noemen. En je kunt maar beter zelf naar concurrenten verwijzen dan dat een redacteur een willekeurige concurrent benadert. 
  • De redacteur nodigt je uit om verder te praten over de thematiek om samen te bespreken welke onderwerpen nog meer kansrijk zijn om de doelgroep te prikkelen. 
  • De redacteur c.q. redactie gaat jou gebruiken als expert bij onderwerpen die met jouw expertise te maken hebben. Bijvoorbeeld: Charles Huyskens als het gaat om crisismanagement. 

 

Wat in elk geval niet kan, is dat een redacteur niks laat horen of aangeeft geen interesse te hebben. In dat geval zou je je onderwerp namelijk bij de verkeerde redactie hebben ingestoken. Dat betekent dat je hoe dan ook relevante feedback krijgt op je onderwerp. Daar kun je je artikel op toesnijden. De silver bullet is dus een proces, een soort egeltjes-dans waarbij je over en weer probeert om een onderwerp geschikt te maken voor een rubriek. En ja, dat is ook in het belang van media. 

een goed artikel schrijven

Een andere mogelijkheid is dat je een artikel laat maken dat je vervolgens aanbiedt aan redacties. Ook daar hebben wij ruime ervaring mee. Niet alleen in landelijke kranten zoals FD, NRC en Volkskrant, maar ook op online fora als Frankwatching. Wil je weten hoe we dat doen? Kijk op: Een goed artikel schrijven en laten publiceren 

Bob Duynstee heeft ruime journalistieke ervaring met landelijke kranten (1990 - 2000) en met het aandragen van onderwerpen voor specifieke media voor zowel kranten, bladen, radio als televisie. 

Verder praten over een free publicity traject? 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0