Ghostwriters, niks geheimzinnigs aan

Een ghostwriter biedt uitkomst als je zelf weinig tijd hebt, als je te diep in de materie zit of als je op zoek bent naar iemand die je met frisse ideeën, een duidelijke structuur en een beproefd plan van aanpak kan helpen met een artikel, blog, speech, presentatie, whitepaper, e-book of vakboek.

Ghostwriter en ghostwriting
Als ghostwriter helpen wij bij een artikel, vakboek, managementboek, e-boek, whitepaper, speech of presentatie.

Achter de schermen helpen om het verhaal van iemand anders goed op papier te krijgen zodat die ander er voor de schermen mee voor de dag kan komen, geeft ons heel veel professionele voldoening. Ook al omdat je zo langjarige relaties opbouwt. Toch zie je vaak mensen fronsen: Kan dat nou zomaar? Schaamt iemand zich daar niet voor? Niet eens richting de ghostwriter, maar vooral in de richting van degene die hem inhuurt. Dat is toch merkwaardig. Want waarom vindt iedereen het wel vanzelfsprekend dat Obama, Angela Merkel en Mark Rutte een speechwriter inhuren? Dat is immers ook een ghostwriter. 

Ghostwriting en tijdsgebrek

Soms is het uit tijdgebrek dat iemand een ghostwriter inhuurt. Een andere keer ontbreekt het gewoon aan ervaring om een onderwerp op een aansprekende of mediagenieke manier neer te zetten. Dat is namelijk ook een vak. Bovendien zit je soms te diep in een onderwerp om het voor buitenstaanders interessant te maken.

Voor wetenschappelijke of vaktijdschriften is er nog wat voor te zeggen om van auteurs te verlangen dat ze hun verhaal zelf op papier zetten, al verfoeien redacteuren van vakbladen auteurs die geen ghostwriter in de arm hebben genomen vaak genoeg. Kunnen ze zelf het werk gaan overdoen.  

ghostwriting en opiniestukken

Maar wat is er eigenlijk op tegen om voor een stuk voor de opiniepagina’s van NRC, Volkskrant of FD of voor een keynote speech samen te werken met een ghostwriter? Alsof een ghostwriter op eigen houtje iets in elkaar draait waarbij de ander alleen bij het kruisje hoeft te tekenen. Onzin! Een ghostwriter mag dan wel ghostwriter genoemd worden, er is niks geheimzinnigs aan. Het gaat altijd om de bijzondere expertise, kennis, ervaring, opinie of visie van de ander. Die modelleer je als ghostwriter zo dat die past in het format van een opinieartikel, een vakboek of e-book, een presentatie of speech en voor het publiek waarvoor de geschreven of gesproken tekst bedoeld is. En je weet als ghostwriter hoe je online de vindbaarheid vergroot door SEO-vriendelijk te kunnen schrijven en door de opdrachtgever te helpen met free publicity.

vormen van ghostwriting

Ghostwriting is een vorm van tekstschrijven. De tekstschrijver is van oorsprong de persoon achter de schermen die de teksten schrijft voor cabaretiers en zangers. In de dagelijkse praktijk worden tekstschrijvers ingehuurd door overheden en bedrijven. Een tekstschrijver die door een politicus, bestuurder, professional of ondernemer wordt ingehuurd om onder diens naam iets te schrijven en te publiceren, noemen we ghostwriter. Welke smaken zijn er? In de eerste plaats coaching. Dat is met name bij long copy een uitkomst. Denk aan een vakboek of managementboek. Als coach begeleid je de auteur bij de opzet van het boek en de uitvoering van het schrijfproces. Schrijven kan nu eenmaal een eenzaam proces zijn en dan is de professionele hulp van buitenaf vaak welkom. Dan heb je eindredactie. Dat is niet echt ghostwriting, maar dan maak je de aangeleverde teksten beter, zonder aan de structuur te komen. Redactie gaat dan weer een slag dieper. Dan kijk je ook naar de structuur per hoofdstuk en naar de hoofdstuk-indeling zelf. Dat kan soms heel ver gaan, maar altijd in overleg. En dan heb je het echte ghostwriten. Dat kan uiteraard alleen op basis van een voldragen idee, eventuele eerdere publicaties en een (blog, speech, artikel) of meerdere (vakboek, managementboek of e-boek) interviews. En dat laatste dan op basis van een duidelijk concept en synopsis. Wij werken altijd in een online-omgeving zodat de opdrachtgever precies kan zien hoe het werk vordert en zelf ook aanpassingen kan maken. 

ghostwriting en auteursrechten

De input komt altijd van de auteur die zijn naam onder het stuk of op de cover zet. Het artikel, de speech of het boek is en blijft dus diens intellectuele eigendom, omdat het ook diens expertise en denkbeelden zijn. Zoals ik al zei: er is niks geheimzinnigs aan. En tot slot: een ghostwriter heet nou juist ghostwriter omdat niemand hem of haar te zien krijgt. Het applaus is voor de opdrachtgever. En terecht! Een ghostwriter die daar moeite mee heeft, is geen ghostwriter en moet snel een ander vak kiezen. 

Nee, het enige geheimzinnige aan ghostwriting is dat wij nooit zeggen voor wie wij werken. Dat blijft ... ehhh ... geheim inderdaad.


Verder praten over ghostwriting of zoek je een ghostwriter? Wij maken graag kennis.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Deel dit!

Volg ons


Reactie schrijven

Commentaren: 0