Hoe schrijf je een wervende tekst? 11 tips 

Hoe maak je van prospects leads, van leads klanten en van klanten vaste relaties? Wervend schrijven is een verleidingskunst. Met liefde voor je product/dienst en met liefde voor je klant. Wervend schrijven heeft dan ook eerder met een state of mind te maken dan met schrijven zelf. Hoe schrijf je dan een wervende tekst?

Wervende tekst schrijven. Copywriter
Wervend schrijven begint met houden van. Houden van de klant en houden van het product.

Wervend schrijven begint heel inhoudelijk met de juiste mindset: verplaats je in de pumps, brogues, sneakers of bergschoenen van je klant. Identificatie, daar gaat het om. Of empathie. Zelf ben je natuurlijk vol van je product, je goede doel of expertise. En dat is prima. Je weet er ook alles van. Ook dat is prima. Zelfs tot in het kleinste detail. Prachtig. Maar je klant is alleen maar geïnteresseerd in één vraag: what's in it for me? Concentreer je dus op de benefits van je expertise en op de product features die voor de klant relevant zijn: prijs, kwaliteit, service, garantie, you name it. Maak daar een Top 3 van en vraag je af welke needs die bij je klant inlossen. Welk probleem los jij voor je klant eigenlijk op? Wat vindt je prospect, lead of klant daarbij belangrijk? Wat zijn zijn alternatieven? Dus: ken je klant. Lees ook: Hoe maak je een klantprofiel of buyer persona? 

 

  

1. Wervend schrijven en content marketing

Wervend schrijven valt online samen met content marketing. Elke fase van de buyer journey of de verkoop-funnel luistert anders. En in iedere fase van de klantreis heeft de potentiële koper een andere kennisbehoefte. Je zult zo moeten schrijven dat je als het ware meewandelt door die fases met je potentiële klant. In mijn blog over de buyers journey licht ik die fases verder toe. En dan is er nog een element dat online een grote rol speelt bij wervend schrijven zonder dat het met schrijven zelf te maken heeft: SEO. Online zul je zo moeten schrijven dat je ook gevonden wordt. SEO-schrijven is een 'wolk' aan aandachtspunten om het de spiders en crawlers van zoekmachines makkelijk te maken. Je kunt nog zo goed schrijven, als je niet gevonden wordt, doe je iets niet goed.

2. Testimonial

Ok, dan kunnen we het nu over het schrijven zelf hebben. Show, don't tell. Een beeld of visual trekt de aandacht. Een copywriter snapt wanneer je beter iets kan verbeelden dan verwoorden. Gebruiksgemak (product) en service (dienst) kun je beter onderstrepen door een tevreden klant aan het woord laten in een testimonial of (online) een demonstratievideo van je product te laten zien. Wij maken gebruik van testimonials, referenties of recommendations voor onze profielen. Bijvoorbeeld: bij de professional branding voor Rob Schallenberg of de professional branding voor Marcel Sennema

Korte video's zijn een prima manier om een product of dienst te promoten. Hier wil A+O de beschikbare regelingen onder de aandacht brengen. Dat hebben we gedaan door de mensen die de regelingen inkopen (HR managers) en de medewerkers die de opleidingen volgen, in beeld te brengen en hen te laten vertellen over hun ervaringen.

3. Vraag het de klant

Maak duidelijk voor welk probleem of behoefte je product, dienst of expertise een oplossing biedt. En beschrijf het positieve toekomstperspectief voor je klant: wat schiet die er mee op? Daar moet je op inzoomen. Op die manier beken je ook je liefde aan de klant. Betrek er anders eens een paar vrienden of professionele buitenstaanders bij. Of beter nog: je klanten of opdrachtgevers zelf. Kun je meteen een paar klantcases maken en vragen om een referentie of testimonial.  

4. marktperspectief

Wat zijn de alternatieven voor de klant? 70% van het aankoopproces in de B2B vindt tegenwoordig online plaats. Klanten kijken online naar de hele markt, niet alleen naar jouw product, dienst of expertise. En de markt is slechts één muisklik verwijderd. Positioneer je product, dienst of expertise dus ook met in het achterhoofd dat bredere marktperspectief. Daar hoort ook je reputatie en je autoriteit bij. En precies daarin zit ook de meerwaarde van een thought leadership strategie. Meestal wordt een vergelijking met je grootste concurrent niet chic gevonden, maar het gebeurt natuurlijk wel. En als je keihard bewijs hebt dat je product gewoon beter, goedkoper of handiger is, kun je dat altijd ook nog door je tevreden klanten in een testimonial laten zeggen. 

5. klantperspectief

Vermijd superlatieven, tenzij je product of dienst op jongeren is gericht. Naarmate je klanten beter geïnformeerd zijn, zullen ze zich eerder door argumenten laten overtuigen dan door mooie praatjes. Heb je harde feiten? Laat ze zien. Keurmerk? Laat dat zien. Bijvoorbeeld: 'Dit product is als beste getest door de consumentenbond’, of geef een verwijzing naar een website met reviews over je product. Want klanten laten zich vooral door klanten overtuigen en verleiden.

5. productspecificaties

Vermijd nutteloze toevoegingen als 'Dit product werkt op 220 volt' of 'Dit product is voor verschillende functies inzetbaar.' In mijn blog over product storytelling lees je hoe je op talloze manieren je product kunt beschrijven. Productspecificaties kun je uiteraard wel in bulletpoints opsommen, mits ze relevant zijn en de klant helpen in diens aankoopbeslissing. Zo zijn ze in één oogopslag duidelijk. Concentreer je in je communicatie op het 'What's in it for me verhaal'. En maak niet de fout dat het in het verkoopproces alleen maar zou gaan om productvoordelen. Je kunt ook heel goed scoren met het wegnemen van onderhuidse angst: hoe lang zit ik hier aan vast? Is dit wel iets voor mij? Welke addertjes zitten er onder het gras? 

6. Nieuwe klant versus bekende klant

Er is een verschil tussen B2B-klanten en B2C-klanten. De eerste categorie is doorgaans beter geïnformeerd. Daar loopt al 70% van de uiteindelijke aankopen via een online oriëntatie. Maar ook de consument oriënteert zich tegen tegenwoordig via klant-reviews op internet. Daarnaast heb je te maken met klanten die je product al kennen en klanten die je product nog niet kennen. Dat maakt uiteraard een enorm verschil in de wijze van benaderen. 

7. gebruik spreektaal

Maak zoveel mogelijk korte zinnen, maar wissel af met een wat langere zin: kort, kort, lang. Gebruik spreektaal en probeer  moeilijke of sleetse woorden als 'uniek', 'passie', 'efficiënt' en 'effectief' te vermijden, want daarmee laat je alleen maar zien dat je niet onderscheidend bent. En als je er dan zonder dat soort clichés niet uit zou komen, denk dan ook eens aan een ander medium: videos bijvoorbeeld met klantverhalen. Dat zijn namelijk de authentieke verhalen. 

8. herkenbaarheid

Zorg dat je klanten zich herkennen in je verhaal. Waarschijnlijk snap je de cultuur van je klanten wel, maar laat dat ook terug komen in je copy en laat het vooral zien. Soms moet je daarom jargon juist wél gebruiken. Afhankelijk van de aard van het product of de dienst kun je voor een meer zakelijke of juist een meer persoonlijke benadering kiezen. Iedereen die zijn of haar eigen klanten kent, voelt dat wel aan. Maar probeer ook in een zakelijke tekst een klik te krijgen met je klant. Laat altijd een vonk overspringen. Ook in de B2B-sfeer, als je met professionele inkopers te maken hebt, is het handig om te weten op welke knop je bij iemand moet drukken. Professionele inkopers worden altijd opgewonden van harde, zakelijke informatie. Maar ook professionele inkopers zijn gevoelig voor een meer persoonlijke touch, want ook bij professionele inkopers spelen emotionele overwegingen een rol. De kunst is om de juiste knop te vinden. Dus opnieuw: ken je klant en maak klantprofielen.

9. hou het kort

Hou het kort & simpel. Geen woord teveel! Heb je meer te vertellen, verwijs dan door naar je website of via je website naar een onderliggende pagina. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar:

10. call to action

Laat je klant er niet stilletjes tussen uit knijpen. Vergeet de call-to-action niet! Je wilt dat de klant iets gaat doen: informatie opvragen of downloaden, naar je website gaan, ergens voor intekenen of geld doneren, een proefmonster aanvragen of naar een bijeenkomst komen. Noem maar op. Met een sterke en aansprekende call-to-action verhoog je de conversie. En daar is het per slot van rekening allemaal om te doen.

Ga naar homepage

Print Friendly and PDF

Op zoek naar een ervaren copywriter? Iemand die uw product of dienst op de juiste manier onder de aandacht brengt? Wij helpen u graag verder.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.



Reactie schrijven

Commentaren: 0