Storytelling | DE TOEPASSINGEN

Iedereen die iets over zijn organisatie, product, merk, beleid, missie, visie, strategie, successen en uitdagingen wilt vertellen, komt vroeg of laat in aanraking met storytelling. Linksom of rechtsom. 

 

 

In de eerste plaats omdat de techniek van storytelling communicatie effectiever maakt. Dat geldt heel praktisch voor alle uitingen van een organisatie. Hoe dat wetenschappelijk bewezen werkt, lees je hier.

 

Maar bovendien: voor alles wat we in de intro noemen geldt dat als je er zelf geen verhaal van maakt, anderen er een verhaal van maken. En dan zit je zo in het frame van een ander. In dat van de concurrent bijvoorbeeld. Of in dat van een pressiegroep. Of gewoon in dat van je opponent. Dus vraag je eens af wat je wilt bereiken en wat in dat verband de dominante verhalen zijn in en over uw organisatie.

Maar je kunt het ook positief bekijken. Communicatie betekent letterlijk delen. En wat kun je nou beter delen dan verhalen? Niet alleen extern, maar vooral ook intern. Want door het delen van verhalen, deel je ook een toekomst en het gevoel van lotsverbondenheid en onderlinge samenhang.

 

 

Stroomlijnen

Organisaties vertellen op alle mogelijke manieren verhalen. Denk aan marketing, PR, reclame en interne communicatie. Logisch. Want medewerkers identificeren zich minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee. Hoe je verhalen vertelt, lees je hier. Maar hoe hangen al die verhalen samen? Het stroomlijnen van verhalen is immers stukken effectiever voor de internal en external branding. 

Waarden

Daarvoor ga je terug naar de bron. Wat is het grote verhaal over uw organisatie? Wat is de corporate story? Vanuit welke waarden wil je in deze tijd opereren? Door leiders, managers, professionals en medewerkers te bevragen op hun herinneringen, ervaringen, overtuigingen, wensen, verwachtingen en trotsmomenten, helpen wij organisaties met het bouwen van een corporate story die samenhang biedt op de inhoud en samenspel op de uitvoering. Denk aan onderdelen als missie, visie en vooral strategie. 

Donut

Maar organisaties vertellen ook een heleboel verhalen niet. Deze ‘untold stories‘ worden wel omschreven als 'het gat in een donut, die de donut een donut maakt en geen oliebol'. Met behulp van verteltechnieken krijg je deze verhalen boven water. Dat is belangrijk, want dat werpt licht op vraagstukken die om aandacht vragen. De thematiek kan te maken hebben met de interne of externe communicatie, met cultuur en/of identiteit, met de missie, visie of strategie van een organisatie, met kernwaarden of uitvoeringsprocessen of met omstandigheden met onduidelijke of gevoelige oorzaken die van invloed zijn op het humeur of het reilen en zeilen van een organisatie. In workshops storytelling gaan we daar verder op in.

 

Wil je een gratis vrijblijvend advies?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.