Storytelling | DE TOEPASSINGEN

Iedereen die iets over zijn organisatie, product, merk, beleid, missie, visie, strategie, successen en uitdagingen wilt vertellen, komt vroeg of laat in aanraking met storytelling. Linksom of rechtsom. 

Storytelling kent een strategische, een technische en een uitvoerende kant. Dat laatste heeft te maken met vragen als:

  • Hoe vind je de verhalen die er toe doen?
  • Hoe maak je verhalen die er toe doen?
  • Hoe vertel je verhalen die er toe doen?
  • Hoe stuur je op al die verhalen?

De techniek van storytelling valt eigenlijk helemaal samen met kwaliteitsjournalistiek en literatuur. Alle technieken die nodig zijn voor een goed verhaal - identificatie, perspectief en verbeelding - staan ook centraal in storytelling. Die technieken maken de communicatie effectiever. De betere schrijvers en journalisten passen die wetten toe. En die wetten gelden ook voor organisaties. Hoe dat wetenschappelijk bewezen werkt, lees je hier.

De wetenschappelijke kant van storytelling 1

Strategisch gaat het in de eerste plaats om de manier waarop een organisatie zichzelf presenteert. Logisch. Medewerkers identificeren zich minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee.

De wetenschappelijke kant van storytelling 2

Corporate story

Organisaties vertellen op alle mogelijke manieren verhalen. Denk aan marketing, PR, PA, reclame en interne communicatie. Centraal daarin staat de corporate story. Daarbij gaat het om vragen als: wie zijn wij en waar staan we voor? Maar een organisatieverhaal vertelt meer dan dat. Het zet onderdelen als missie, visie, strategie, historie, trotsmomenten en uitdagingen in één verhalend verband. Dat biedt samenhang op de inhoud en samenspel op de uitvoering. Centraal daarin staan de waarden van een organisatie. 

Hoe maak je een corporate story?

Waarden

Dan gaat het om kernwaarden, merkwaarden en gedragswaarden. Hoe definieer je die, hoe deel je die en hoe draag je die uit? Hoe komen die waarden terug in de manier waarop je je missie, visie en strategie verwoordt en verbeeldt? Allemaal strategisch, want dat heeft met customer loyalty, met corporate identity, met de cultuur en met onderscheidend vermogen te maken.

Verandering

Het strategische van storytelling heeft uiteraard met communicatie te maken. Want voor alles wat een organisatie wil communiceren geldt: als je er zelf geen verhaal van maakt, maken anderen er een verhaal van. En dan zit je zo in het frame van een ander. In dat van de concurrent bijvoorbeeld. Of in dat van een pressiegroep. Of gewoon in dat van je opponent. En dat is alles behalve bevorderend voor het beleid van een organisatie. 

 

Storytelling en verandering

 

Maar je kunt het ook positief bekijken. Communicatie betekent letterlijk delen. En wat kun je nou beter delen dan verhalen? Niet alleen extern, maar vooral ook intern. Want door het delen van verhalen, deel je ook een toekomst en het gevoel van lotsverbondenheid en onderlinge samenhang. Dat is met name van belang in onzekere tijden, bijvoorbeeld bij verandering. En hoe strategisch is dat?

Workshop storytelling

Donut

Maar organisaties vertellen ook een heleboel verhalen niet. Deze ‘untold stories‘ worden wel omschreven als 'het gat in een donut, die de donut een donut maakt en geen oliebol'. Met behulp van verteltechnieken krijg je deze verhalen boven water. Dat is belangrijk, want dat werpt licht op vraagstukken die om aandacht vragen, maar waarop de organisatie geen vat krijgt.

 

De thematiek kan te maken hebben met de interne of externe communicatie, met cultuur en/of identiteit, met de missie, visie of strategie van een organisatie, met kernwaarden of uitvoeringsprocessen of met omstandigheden met onduidelijke of gevoelige oorzaken die van invloed zijn op het humeur of het reilen en zeilen van een organisatie. In workshops storytelling gaan we daar verder op in.

Wil je een gratis vrijblijvend advies?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.